Goltens Rotterdam repareert scheepsmotor ter plekke

Revisie en reparatiebedrijf Goltens toonde op SMM in Hamburg met een oud motorblok van Daihatsu wat er zoal mogelijk is op reparatiegebied. De motor kwam van de Rotterdamse vestiging van het 70 jaar geleden dooreen immigrant in New York opgerichte bedrijf, dat inmiddels wereldwijd meer dan 20 filialen heeft.

Goltens

‘Wij repareren scheepsmotoren altijd ter plekke (in situ), dat is onze kracht’, zegt servicemanager Robin Roeland van het in Spijkenisse gevestigde Goltens Rotterdam. We zijn 24 uur per dag open en zonodig varen we een stuk mee. Wat ook wel gebeurt is, dat een ander filiaal het reparatiewerk overpakt en verder afmaakt. Wij varen dan bijvoorbeeld met een ploegje mee tot Suez en een ploegje monteurs uit Dubai, waar Goltens ook een vestiging heeft, neemt het daar van ons over. Het kan gebeuren dat de vestiging in Singapore het dan afmaakt. Via een intern netwerk staan we met alle vestigingen in contact en kunnen we gegevens snel uitwisselen. Via dat netwerk geven we ook handleidingen en tekeningen aan elkaar door van scheepsmotoren. Dat is belangrijk, want we zijn een onafhankelijk reparatiebedrijf en van de motorenfabrikanten krijgen we die gegevens vaak niet. Zij vinden ons een piraat, hoewel we ook wel samenwerken. Wij doen ook heel moeilijke reparaties die zij niet, of niet snel genoeg kunnen doen. Zo hebben we laatst de hoofdpen van de krukas van een zware MAN B&W tweetaktmotor, waarvan een zuiger was vastgelopen, gerepareerd en ter plekke de aanlegvlakken van de hoofdpennen opnieuw uitgelijnd. Dan praat je over toleranties van enkele honderdste millimeters per meter’, zegt Roeland, die een technische opleiding kreeg bij Wilton Feyenoord en vervolgens de MTS afmaakte.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Goltens Rotterdam repareert scheepsmotor ter plekke | Schuttevaer.nl

Goltens Rotterdam repareert scheepsmotor ter plekke

Revisie en reparatiebedrijf Goltens toonde op SMM in Hamburg met een oud motorblok van Daihatsu wat er zoal mogelijk is op reparatiegebied. De motor kwam van de Rotterdamse vestiging van het 70 jaar geleden dooreen immigrant in New York opgerichte bedrijf, dat inmiddels wereldwijd meer dan 20 filialen heeft.

Goltens

‘Wij repareren scheepsmotoren altijd ter plekke (in situ), dat is onze kracht’, zegt servicemanager Robin Roeland van het in Spijkenisse gevestigde Goltens Rotterdam. We zijn 24 uur per dag open en zonodig varen we een stuk mee. Wat ook wel gebeurt is, dat een ander filiaal het reparatiewerk overpakt en verder afmaakt. Wij varen dan bijvoorbeeld met een ploegje mee tot Suez en een ploegje monteurs uit Dubai, waar Goltens ook een vestiging heeft, neemt het daar van ons over. Het kan gebeuren dat de vestiging in Singapore het dan afmaakt. Via een intern netwerk staan we met alle vestigingen in contact en kunnen we gegevens snel uitwisselen. Via dat netwerk geven we ook handleidingen en tekeningen aan elkaar door van scheepsmotoren. Dat is belangrijk, want we zijn een onafhankelijk reparatiebedrijf en van de motorenfabrikanten krijgen we die gegevens vaak niet. Zij vinden ons een piraat, hoewel we ook wel samenwerken. Wij doen ook heel moeilijke reparaties die zij niet, of niet snel genoeg kunnen doen. Zo hebben we laatst de hoofdpen van de krukas van een zware MAN B&W tweetaktmotor, waarvan een zuiger was vastgelopen, gerepareerd en ter plekke de aanlegvlakken van de hoofdpennen opnieuw uitgelijnd. Dan praat je over toleranties van enkele honderdste millimeters per meter’, zegt Roeland, die een technische opleiding kreeg bij Wilton Feyenoord en vervolgens de MTS afmaakte.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer