Oleg Strashnov wringt zich uit IHC-hal

Het grootste monohulI kraanschip ter wereld, de Oleg Strashnov, ging zaterdag in alle vroegte te water bij IHC Merwede in Krimpen aan den IJssel. Het vroege tijdstip weerhield honderden mensen uit de regio er niet van te komen. Het was ook de moeite waard: het is het breedste schip ooit gebouwd op een IHC-werf en het ging maar net goed: de stuurboord zijde schampte het kozijn van de scheepshal.

Oleg Strashnov wringt zich uit IHC-hal (2)

Daarbij liep het schip voor het oog niet veel schade op, maar de hal kreeg het zwaar te verduren.
Doop en oplevering vinden op zijn vroegst volgend jaar mei plaats. Het is het eerste schip dat wordt afgebouwd aan de nieuwe kade van IHC in Krimpen. Ook om die reden is het een bijzondere exercitie, zo benadrukte werfdirecteur Arjan Klijnsoon. ‘Door de bouw van dit schip konden we de werf uitbreiden. Maar nog nooit eerder is de helling zo zwaar belast, met zo’n 20.000 ton. En 47 meter breed is echt het maximum dat we hier kunnen hebben, zo blijkt net…’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Oleg Strashnov wringt zich uit IHC-hal | Schuttevaer.nl

Oleg Strashnov wringt zich uit IHC-hal

Het grootste monohulI kraanschip ter wereld, de Oleg Strashnov, ging zaterdag in alle vroegte te water bij IHC Merwede in Krimpen aan den IJssel. Het vroege tijdstip weerhield honderden mensen uit de regio er niet van te komen. Het was ook de moeite waard: het is het breedste schip ooit gebouwd op een IHC-werf en het ging maar net goed: de stuurboord zijde schampte het kozijn van de scheepshal.

Oleg Strashnov wringt zich uit IHC-hal (2)

Daarbij liep het schip voor het oog niet veel schade op, maar de hal kreeg het zwaar te verduren.
Doop en oplevering vinden op zijn vroegst volgend jaar mei plaats. Het is het eerste schip dat wordt afgebouwd aan de nieuwe kade van IHC in Krimpen. Ook om die reden is het een bijzondere exercitie, zo benadrukte werfdirecteur Arjan Klijnsoon. ‘Door de bouw van dit schip konden we de werf uitbreiden. Maar nog nooit eerder is de helling zo zwaar belast, met zo’n 20.000 ton. En 47 meter breed is echt het maximum dat we hier kunnen hebben, zo blijkt net…’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer