Crestway gaat haar tweelingzusje inhalen

Nog geen maand nadat het zusterschip Shoreway te water ging, was het de beurt aan de Crestway. Deze sleephopperzuiger voor Boskalis verliet de helling als bouwnummer 1250, gerekend vanaf de oprichting van de Industrieele Handels Combinatie (IHC) in 1943. En over twee weken gaat er weer een schip te water op een van de werven van ‘technology innovator’ IHC.

Crestway gaat haar tweelingzusje inhalen

‘Onder meer bijzonder aan de Shoreway en de Crestway is dat de accommodatie voorop staat’, zegt Wouter Blaas, projectleider bij IHC die bij de totstandkoning van beide schepen nauw samenwerkte met Kees Kamp en Peter Philippa van Boskalis. ‘Verder is de eenmansbediening een noviteit. En hoewel niet nieuw, is de rompvorm ook een belangrijk element in het ontwerp van deze baggerschepen. Mede daardoor kunnen ze verhoudingsgewijs heel snel varen met betrekkelijk weinig vermogen. Dat is een belangrijk onderscheid met schepen in dezelfde klasse. In de ontwerpfase lag de nadruk op het realiseren van een relatief klein scheepsgewicht met een bijbehorende grote laadcapaciteit. Ze zijn lekker breed en liggen uiteindelijk niet te diep. Ze kunnen daardoor veel kuubs meenemen, wat voor alle baggeraars van belang is. En afwijkend is ook dat de installatie op zware olie draait.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Crestway gaat haar tweelingzusje inhalen | Schuttevaer.nl

Crestway gaat haar tweelingzusje inhalen

Nog geen maand nadat het zusterschip Shoreway te water ging, was het de beurt aan de Crestway. Deze sleephopperzuiger voor Boskalis verliet de helling als bouwnummer 1250, gerekend vanaf de oprichting van de Industrieele Handels Combinatie (IHC) in 1943. En over twee weken gaat er weer een schip te water op een van de werven van ‘technology innovator’ IHC.

Crestway gaat haar tweelingzusje inhalen

‘Onder meer bijzonder aan de Shoreway en de Crestway is dat de accommodatie voorop staat’, zegt Wouter Blaas, projectleider bij IHC die bij de totstandkoning van beide schepen nauw samenwerkte met Kees Kamp en Peter Philippa van Boskalis. ‘Verder is de eenmansbediening een noviteit. En hoewel niet nieuw, is de rompvorm ook een belangrijk element in het ontwerp van deze baggerschepen. Mede daardoor kunnen ze verhoudingsgewijs heel snel varen met betrekkelijk weinig vermogen. Dat is een belangrijk onderscheid met schepen in dezelfde klasse. In de ontwerpfase lag de nadruk op het realiseren van een relatief klein scheepsgewicht met een bijbehorende grote laadcapaciteit. Ze zijn lekker breed en liggen uiteindelijk niet te diep. Ze kunnen daardoor veel kuubs meenemen, wat voor alle baggeraars van belang is. En afwijkend is ook dat de installatie op zware olie draait.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer