Uitfasering enkelwandige tankers in het gedrang

MAART 2007
In het geschil tussen de particuliere tankvaartondernemers (PTO’s) en Shell België, dat alleen nog dubbelwandige tankers wil inzetten voor bevoorrading van zijn depots in Gent en Hasselt, dreigt een verharding.

De PTO’s, aangesloten bij de Vereniging van Belgische Reders der Binnen- en Rijnvaart (VBR), houden vrijdag 27 april achter de hand voor mogelijke acties als tegen die datum niets gebeurt. De sluis van Wijnegem op het Albertkanaal zou dan een ‘hot spot’ kunnen worden.
Achter de schermen trachten de Unie der Continentale Vaart – de bevrachters -en de oliemaatschappijen de lont uit het kruitvat te trekken. Zo zou een scenario worden geschreven met gedifferentieerde vrachtprijzen voor dubbelwandige en enkelwandige tankers. Enkelwandig zou dan uiteraard lager geprijsd worden en verder zou de markt moeten bepalen. Van discriminatie of boycot van een bepaalde categorie tankers is dan geen sprake en de oliemaatschappij houdt toch een mooie reserve enkelwanders achter de hand voor de barre tijden van het eerste en vierde kwartaal. Maar of die enkelwandige PTO’s als stoplap willen dienen, is maar de vraag.
En of hierdoor ook de uitfasering van de enkelwanders tegen 2018 niet in het gedrang komt is een andere vraag.
Voorzitter Karel Verberght van de afdeling Tankvaart van de VBR en woordvoerder van de PTO’s wil van de Unie der Continentale Vaart weten welke voorstellen op tafel liggen. Die kan hij dan mogelijk 29 april voorleggen aan zijn achterban van PTO’s.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Uitfasering enkelwandige tankers in het gedrang | Schuttevaer.nl

Uitfasering enkelwandige tankers in het gedrang

MAART 2007
In het geschil tussen de particuliere tankvaartondernemers (PTO’s) en Shell België, dat alleen nog dubbelwandige tankers wil inzetten voor bevoorrading van zijn depots in Gent en Hasselt, dreigt een verharding.

De PTO’s, aangesloten bij de Vereniging van Belgische Reders der Binnen- en Rijnvaart (VBR), houden vrijdag 27 april achter de hand voor mogelijke acties als tegen die datum niets gebeurt. De sluis van Wijnegem op het Albertkanaal zou dan een ‘hot spot’ kunnen worden.
Achter de schermen trachten de Unie der Continentale Vaart – de bevrachters -en de oliemaatschappijen de lont uit het kruitvat te trekken. Zo zou een scenario worden geschreven met gedifferentieerde vrachtprijzen voor dubbelwandige en enkelwandige tankers. Enkelwandig zou dan uiteraard lager geprijsd worden en verder zou de markt moeten bepalen. Van discriminatie of boycot van een bepaalde categorie tankers is dan geen sprake en de oliemaatschappij houdt toch een mooie reserve enkelwanders achter de hand voor de barre tijden van het eerste en vierde kwartaal. Maar of die enkelwandige PTO’s als stoplap willen dienen, is maar de vraag.
En of hierdoor ook de uitfasering van de enkelwanders tegen 2018 niet in het gedrang komt is een andere vraag.
Voorzitter Karel Verberght van de afdeling Tankvaart van de VBR en woordvoerder van de PTO’s wil van de Unie der Continentale Vaart weten welke voorstellen op tafel liggen. Die kan hij dan mogelijk 29 april voorleggen aan zijn achterban van PTO’s.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer