Lauwe ontvangst VBR-plan

SEPTEMBER 2007
Er wordt lauw gereageerd op het ‘Ecologisch Vervangingsprogramma’ van de VBR. Er is enerzijds weinig hoop dat het plan kan worden verwezenlijkt en anderzijds stuit het op verzet van tankvaartondernemers die eerder investeerden in dubbelwandige nieuwbouw. Zij vrezen oneerlijke concurrentie.

Volgens een tankvaartondernemer op het internetforum van Vaart!  kon iedereen de verslechterende positie van enkelwandige tankers zien aankomen. ‘Het hing al jaren boven de markt. Ik investeerde 2,5 jaar geleden in een dubbelwandige tanker omdat deze trend niet te stoppen was. Ik durf te stellen dat in 2005 en 2006 de enkelwandige tankers beter draaiden dan de dubbelwandige. Ik heb met mijn schip hetzelfde draagvermogen als een oude enkelwandige tanker en ongeveer dezelfde inhoud. Maar wel met een veel hogere aanschafprijs. Nu worden veel mensen ineens wakker omdat keiharde data worden genoemd. Ze worden bang voor de toekomst. Ik denk dat zij dachten dat het hun tijd wel zou duren. Ieder zijn eigen keus, maar roep niet zo hard als blijkt dat je plannen dreigen te mislukken. Natuurlijk is een enkelwandige tanker niets meer waard. Wie gaat er miljoenen euro’s betalen voor een schip dat meerdere majors over een tijdje weigeren?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Lauwe ontvangst VBR-plan | Schuttevaer.nl

Lauwe ontvangst VBR-plan

SEPTEMBER 2007
Er wordt lauw gereageerd op het ‘Ecologisch Vervangingsprogramma’ van de VBR. Er is enerzijds weinig hoop dat het plan kan worden verwezenlijkt en anderzijds stuit het op verzet van tankvaartondernemers die eerder investeerden in dubbelwandige nieuwbouw. Zij vrezen oneerlijke concurrentie.

Volgens een tankvaartondernemer op het internetforum van Vaart!  kon iedereen de verslechterende positie van enkelwandige tankers zien aankomen. ‘Het hing al jaren boven de markt. Ik investeerde 2,5 jaar geleden in een dubbelwandige tanker omdat deze trend niet te stoppen was. Ik durf te stellen dat in 2005 en 2006 de enkelwandige tankers beter draaiden dan de dubbelwandige. Ik heb met mijn schip hetzelfde draagvermogen als een oude enkelwandige tanker en ongeveer dezelfde inhoud. Maar wel met een veel hogere aanschafprijs. Nu worden veel mensen ineens wakker omdat keiharde data worden genoemd. Ze worden bang voor de toekomst. Ik denk dat zij dachten dat het hun tijd wel zou duren. Ieder zijn eigen keus, maar roep niet zo hard als blijkt dat je plannen dreigen te mislukken. Natuurlijk is een enkelwandige tanker niets meer waard. Wie gaat er miljoenen euro’s betalen voor een schip dat meerdere majors over een tijdje weigeren?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer