Kloof tussen enkel- en dubbelwandige tankers steeds groter

De kloof tussen eigenaren van enkelwandige en dubbelwandige tankers wordt onherroepelijk groter. ‘Er zijn tegengestelde belangen’, stellen Peter en Marjan Gradussen van de dubbelwandige Manus. ‘Wij namen het risico in een schip te investeren dat slechter draagt en duurder is dan het enkelwandige equivalent. Daarmee opereren wij in een markt waar over het algemeen de verlader voor het dubbelwandige tankschip dezelfde vracht per ton betaalt. Wij zien dan ook geen enkele reden voor de enkelwandige vloot op te komen.’

De argumenten dat de markt uiteindelijk beter wordt, overtuigen Gradussen niet. ‘Met de toename van het aantal dubbelwandige schepen wil de verlader steeds minder enkelwandige schepen gebruiken. Die komen in een neerwaartse spiraal. De kosten zijn te hoog, ze kunnen niet aan de kwaliteitseisen voldoen en banken steken er geen geld meer in. Waarom moeten wij dan helpen het ziekbed te verlengen? Voor een beetje ondernemer is het niet meer van deze tijd niet op de markt te letten, rustig achterover te zitten en te redeneren dat het zijn tijd wel duurt. Wanneer wij met ons dubbelwandige tankschip over de kop mochten gaan, heet het dat wij niet capabel waren. Wanneer het ons goed gaat heet het dat wij geluk hebben gehad.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (2)

  • Peter! Misschien een idee! je aansluiten bij de EUBO, initiatiefnemer Anton v. M.

    Geplaatst door: paul pieters op
  • Dhr. Gradussen vergeet dat hij zelf mede schuld heeft aan deze (zieke) markt,hij is zeker de tijd vergeten dat hij nadat hij door zijn toenmalige werkgever een finnancieele kruiwagen heb gekregen….hij zelf heb bijgedragen aan deze situatie om destijds ver onder de prijs met de PRESTIGE vast op Trier tegen willens en wetens in hij zijn arrogantie liet overheersen en ten kosten van collega’s aldaar al de markt mee onder druk ging zetten om destijds als aspirant-eigenaar zich heeft laten verleiden tot het uiteindenlijk uitvoeren van dergenlijke reizen!!

    Dus van collegialitei en karakter is bij deze ondernemer absoluut geen spraken. (ook nooit geweest)

    Afz.M.a.van Oort mts ALESHA

    Geplaatst door: M.a. van Oort op

Reageer

Kloof tussen enkel- en dubbelwandige tankers steeds groter | Schuttevaer.nl

Kloof tussen enkel- en dubbelwandige tankers steeds groter

De kloof tussen eigenaren van enkelwandige en dubbelwandige tankers wordt onherroepelijk groter. ‘Er zijn tegengestelde belangen’, stellen Peter en Marjan Gradussen van de dubbelwandige Manus. ‘Wij namen het risico in een schip te investeren dat slechter draagt en duurder is dan het enkelwandige equivalent. Daarmee opereren wij in een markt waar over het algemeen de verlader voor het dubbelwandige tankschip dezelfde vracht per ton betaalt. Wij zien dan ook geen enkele reden voor de enkelwandige vloot op te komen.’

De argumenten dat de markt uiteindelijk beter wordt, overtuigen Gradussen niet. ‘Met de toename van het aantal dubbelwandige schepen wil de verlader steeds minder enkelwandige schepen gebruiken. Die komen in een neerwaartse spiraal. De kosten zijn te hoog, ze kunnen niet aan de kwaliteitseisen voldoen en banken steken er geen geld meer in. Waarom moeten wij dan helpen het ziekbed te verlengen? Voor een beetje ondernemer is het niet meer van deze tijd niet op de markt te letten, rustig achterover te zitten en te redeneren dat het zijn tijd wel duurt. Wanneer wij met ons dubbelwandige tankschip over de kop mochten gaan, heet het dat wij niet capabel waren. Wanneer het ons goed gaat heet het dat wij geluk hebben gehad.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (2)

  • Peter! Misschien een idee! je aansluiten bij de EUBO, initiatiefnemer Anton v. M.

    Geplaatst door: paul pieters op
  • Dhr. Gradussen vergeet dat hij zelf mede schuld heeft aan deze (zieke) markt,hij is zeker de tijd vergeten dat hij nadat hij door zijn toenmalige werkgever een finnancieele kruiwagen heb gekregen….hij zelf heb bijgedragen aan deze situatie om destijds ver onder de prijs met de PRESTIGE vast op Trier tegen willens en wetens in hij zijn arrogantie liet overheersen en ten kosten van collega’s aldaar al de markt mee onder druk ging zetten om destijds als aspirant-eigenaar zich heeft laten verleiden tot het uiteindenlijk uitvoeren van dergenlijke reizen!!

    Dus van collegialitei en karakter is bij deze ondernemer absoluut geen spraken. (ook nooit geweest)

    Afz.M.a.van Oort mts ALESHA

    Geplaatst door: M.a. van Oort op

Reageer