Stakingen tot half september

Stakingsacties van brug- en sluiswachters op de Duitse vaarwegen ontregelen sinds begin deze week het scheepvaartverkeer. Volgens de Duitse vakbond ver.di, die tot de stakingen opriep, geeft de regering tot nu toe geen krimp en kan de binnenvaart stakingen verwachten tot de Bundestagswahl op 22 september.

Stakingen tot half september
  • ver.di houdt rekening met binnenvaart
  • IA Schuttevaer probeert langs diplomatieke kanalen iets te doen

Door Marja de Vet
BBU-voorzitter Roland Kortenhorst heeft donderdag 11 juli aan het Nederlandse ministerie gevraagd om een interventie in de stakingen in Duitsland. ‘De binnenvaart en onze klanten worden ernstig gedupeerd door de stakingen waarin sluisbedienaars in heel Duitsland het werk hebben neergelegd’, zegt Kortenhorst. ‘Hoewel wij begrip hebben voor de eisen van de stakers, menen wij dat zij hun acties op de verkeerde doelgroep richten.’

Kortenhorst wil dat het Nederlandse ministerie de Duitse ambtgenoten vraagt een oplossing te bespoedigen zodat de binnenvaart haar imago van betrouwbaar dienstverlener weer kan waarmaken.
HIj is zich bewust van de onmogelijkheden die er liggen om zich als buitenlandse organisatie in een dergelijk conflict te mengen, maar ziet een taak voor de Duitse overheid om de vrije doorgang van de vaarwegen te garanderen. ‘Uiteindelijk zijn de sluisbedienaars er ook niet bij gebaat als de dienstverlening door de binnenvaart niet optimaal is.’

Het gaat om stakingen van enige dagen of stakingen om de week, zolang de aangekondigde reorganisatie bij hun werkgever, de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung (WSV), niet wordt ingetrokken.

‘We willen de druk bij de regering opbouwen’, zegt woordvoerder Antje Schumacher-Bergelin van ver.di. ‘De binnenvaart kan de hele zomer acties verwachten. Maar we gaan de binnenvaart wel sparen. Wij weten ook dat vooral de particuliere schippers het moeilijk hebben en dat we niet te lang kunnen stremmen. We willen ze niet in grote problemen brengen.’

Volgens ver.di werd vanaf maandag gestaakt in Nordrhein-Wesfalen en in Baden-Württemberg. Dinsdag was het de beurt aan Niedersachsen, Bremen en Bayern. Daarna is heel Duitsland aan de beurt. ‘De acties verschillen per regio’, zegt Schumacher. ‘Deze hele week zijn er acties in Nordrhein-Westfalen en Baden-Württemberg, dat is zeker. Voor de andere regio’s zijn de stakingsplannen nog niet bekend op dit moment.’

De Duitse kanalen waren begin deze week amper bevaarbaar. Het Wesel-Dattelnkanaal en het Rhein-Hernekanaal waren maandag dicht en ook het Dortmund-Emskanal was deels gestremd. Op de Neckar wordt volgens de laatste berichten tot en met woensdag gestaakt (maar dat kan worden verlengd) en op de Main zijn hier en daar wisselende stakingen. Ook op de Donau moet rekening worden gehouden met prikacties en op de Moezel wordt vanaf donderdag hoogstwaarschijnljk gestaakt.

Begrip

Volgens de vakbond ver.di  stemde eind april meer dan 95% van het WSV-personeel voor een staking. Het personeel verzet zich tegen de hervormingsplannen bij de WSV, waarbij een kwart van de 12.000 arbeidsplaatsen gaan vervallen. Daarnaast wordt volgens het personeel bij de reorganisatie ingeleverd op de kwaliteit van de bediening. Het personeel verzet zich tegen de gevolgen van sluiting van standplaatsen en eist salarisbehoud en bijvoorbeeld een financiële tegemoetkoming bij gedwongen overplaatsing.

Onderhandelingen liepen tot nu toe op niets uit, daarom ziet de vakbond staking als een laatste middel om druk op de regering uit te oefenen. De stakingen zijn volgens ver.di ook in het belang van de schipper. De reorganisatieplannen leiden volgens de vakbond tot een slechtere dienstverlening op de vaarwegen. De vakbond vraagt de binnenvaart daarom om begrip.
De Internationale Afdeling van Koninklijke Schuttevaer probeert inmiddels langs de diplomatieke weg aandacht te vragen voor de problemen van de binnenvaart. ‘Ik heb gisteren gesproken met de Nederlandse attaché in Berlijn’, zegt voorzitter Martin van Dijk. ‘We hopen via de diplomatieke kanalen druk op de Duitse regering op te bouwen en aan te geven dat de binnenvaart dit niet aankan. De EVO gaat ook via diplomatieke weg proberen aandacht te vragen voor de problemen van de verladers’ Volgens Van Dijk zijn ook het Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (BDB) en de Duitse verladers via allerlei wegen bezig de stakingen van de baan te krijgen.

Van Dijk noemt de stakingen maatschappelijk onverantwoord. ‘We hebben de WSV, de Duitse Rijkwaterstaat, erop geattendeerd dat eigenlijk niemand bij deze stakingen is gebaat, de binnenvaart niet en het verladend bedrijfsleven ook niet’, zegt voorzitter Martin van Dijk. ‘Wij vinden het na de hoogwateroverlast maatschappelijk niet verantwoord nu te staken.’

De Internationale Afdeling heeft afgelopen weekend wel de garantie gekregen dat niet wordt gestaakt in Herbrum. ‘Dat kan daar niet. Als je op tij uit Delfzijl vertrekt, loop je anders de kans in de slikkende voorhaven terecht te komen.’

Stakingsrecht

Van Dijk wijst erop dat de stakingen een sterk regionaal karakter hebben. ‘De prikacties kunnen door heel Duitsland worden gehouden. Vandaag is de Moezel vrij, maar dat kan morgen zomaar anders zijn.’

Volgens Van Dijk mogen niet alle medewerkers van de WSV staken. ‘Er zijn twee soorten personeel. Je hebt Mitarbeiter en die mogen staken. Maar je hebt ook Beamten, die hoger zijn ingeschaald, en die mogen volgens de Duitse wet niet staken. Ze moeten hun "Dienst nach Vorschrift" vervullen. Dat wil zeggen dat ze verplicht zijn de noodzakelijke werkzaamheden te verrichten. Maar ook niet meer dan dat. Als op een sluis alleen Beamten aan het werk zijn wordt daar niet gestaakt.’

De WSV mag Beamten overigens niet inzetten om de staking op een andere sluis te breken.

Ergernis

Vorige week kondigde het personeel van de kunstwerken op het Wesel-Dattelnkanaal, het Rhein-Hernekanaal en het Dortmund-Emskanaal een grote staking aan. Er werden ook stakingsacties aangekondigd bij de Cäcilienbrug in Oldenburg, sluis Hemelingen en sluis Oldenburg. De stakingen zou aanvankelijk eerder plaatshebben, maar werden vanwege het hoge water uitgesteld.

Het Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (BDB) ergert zich net als Koninklijke Schuttevaer aan de stakingsoproep van de vakbond ver.di. ‘De ontevredenheid over de hervormingen wordt nu over de ruggen van de ondernemers in de binnenvaart en passagiersvaart uitgevochten’, zegt voorzitter Georg Hötte.

Stakingen tot half september | Schuttevaer.nl

Stakingen tot half september

Stakingsacties van brug- en sluiswachters op de Duitse vaarwegen ontregelen sinds begin deze week het scheepvaartverkeer. Volgens de Duitse vakbond ver.di, die tot de stakingen opriep, geeft de regering tot nu toe geen krimp en kan de binnenvaart stakingen verwachten tot de Bundestagswahl op 22 september.

Stakingen tot half september
  • ver.di houdt rekening met binnenvaart
  • IA Schuttevaer probeert langs diplomatieke kanalen iets te doen

Door Marja de Vet
BBU-voorzitter Roland Kortenhorst heeft donderdag 11 juli aan het Nederlandse ministerie gevraagd om een interventie in de stakingen in Duitsland. ‘De binnenvaart en onze klanten worden ernstig gedupeerd door de stakingen waarin sluisbedienaars in heel Duitsland het werk hebben neergelegd’, zegt Kortenhorst. ‘Hoewel wij begrip hebben voor de eisen van de stakers, menen wij dat zij hun acties op de verkeerde doelgroep richten.’

Kortenhorst wil dat het Nederlandse ministerie de Duitse ambtgenoten vraagt een oplossing te bespoedigen zodat de binnenvaart haar imago van betrouwbaar dienstverlener weer kan waarmaken.
HIj is zich bewust van de onmogelijkheden die er liggen om zich als buitenlandse organisatie in een dergelijk conflict te mengen, maar ziet een taak voor de Duitse overheid om de vrije doorgang van de vaarwegen te garanderen. ‘Uiteindelijk zijn de sluisbedienaars er ook niet bij gebaat als de dienstverlening door de binnenvaart niet optimaal is.’

Het gaat om stakingen van enige dagen of stakingen om de week, zolang de aangekondigde reorganisatie bij hun werkgever, de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung (WSV), niet wordt ingetrokken.

‘We willen de druk bij de regering opbouwen’, zegt woordvoerder Antje Schumacher-Bergelin van ver.di. ‘De binnenvaart kan de hele zomer acties verwachten. Maar we gaan de binnenvaart wel sparen. Wij weten ook dat vooral de particuliere schippers het moeilijk hebben en dat we niet te lang kunnen stremmen. We willen ze niet in grote problemen brengen.’

Volgens ver.di werd vanaf maandag gestaakt in Nordrhein-Wesfalen en in Baden-Württemberg. Dinsdag was het de beurt aan Niedersachsen, Bremen en Bayern. Daarna is heel Duitsland aan de beurt. ‘De acties verschillen per regio’, zegt Schumacher. ‘Deze hele week zijn er acties in Nordrhein-Westfalen en Baden-Württemberg, dat is zeker. Voor de andere regio’s zijn de stakingsplannen nog niet bekend op dit moment.’

De Duitse kanalen waren begin deze week amper bevaarbaar. Het Wesel-Dattelnkanaal en het Rhein-Hernekanaal waren maandag dicht en ook het Dortmund-Emskanal was deels gestremd. Op de Neckar wordt volgens de laatste berichten tot en met woensdag gestaakt (maar dat kan worden verlengd) en op de Main zijn hier en daar wisselende stakingen. Ook op de Donau moet rekening worden gehouden met prikacties en op de Moezel wordt vanaf donderdag hoogstwaarschijnljk gestaakt.

Begrip

Volgens de vakbond ver.di  stemde eind april meer dan 95% van het WSV-personeel voor een staking. Het personeel verzet zich tegen de hervormingsplannen bij de WSV, waarbij een kwart van de 12.000 arbeidsplaatsen gaan vervallen. Daarnaast wordt volgens het personeel bij de reorganisatie ingeleverd op de kwaliteit van de bediening. Het personeel verzet zich tegen de gevolgen van sluiting van standplaatsen en eist salarisbehoud en bijvoorbeeld een financiële tegemoetkoming bij gedwongen overplaatsing.

Onderhandelingen liepen tot nu toe op niets uit, daarom ziet de vakbond staking als een laatste middel om druk op de regering uit te oefenen. De stakingen zijn volgens ver.di ook in het belang van de schipper. De reorganisatieplannen leiden volgens de vakbond tot een slechtere dienstverlening op de vaarwegen. De vakbond vraagt de binnenvaart daarom om begrip.
De Internationale Afdeling van Koninklijke Schuttevaer probeert inmiddels langs de diplomatieke weg aandacht te vragen voor de problemen van de binnenvaart. ‘Ik heb gisteren gesproken met de Nederlandse attaché in Berlijn’, zegt voorzitter Martin van Dijk. ‘We hopen via de diplomatieke kanalen druk op de Duitse regering op te bouwen en aan te geven dat de binnenvaart dit niet aankan. De EVO gaat ook via diplomatieke weg proberen aandacht te vragen voor de problemen van de verladers’ Volgens Van Dijk zijn ook het Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (BDB) en de Duitse verladers via allerlei wegen bezig de stakingen van de baan te krijgen.

Van Dijk noemt de stakingen maatschappelijk onverantwoord. ‘We hebben de WSV, de Duitse Rijkwaterstaat, erop geattendeerd dat eigenlijk niemand bij deze stakingen is gebaat, de binnenvaart niet en het verladend bedrijfsleven ook niet’, zegt voorzitter Martin van Dijk. ‘Wij vinden het na de hoogwateroverlast maatschappelijk niet verantwoord nu te staken.’

De Internationale Afdeling heeft afgelopen weekend wel de garantie gekregen dat niet wordt gestaakt in Herbrum. ‘Dat kan daar niet. Als je op tij uit Delfzijl vertrekt, loop je anders de kans in de slikkende voorhaven terecht te komen.’

Stakingsrecht

Van Dijk wijst erop dat de stakingen een sterk regionaal karakter hebben. ‘De prikacties kunnen door heel Duitsland worden gehouden. Vandaag is de Moezel vrij, maar dat kan morgen zomaar anders zijn.’

Volgens Van Dijk mogen niet alle medewerkers van de WSV staken. ‘Er zijn twee soorten personeel. Je hebt Mitarbeiter en die mogen staken. Maar je hebt ook Beamten, die hoger zijn ingeschaald, en die mogen volgens de Duitse wet niet staken. Ze moeten hun "Dienst nach Vorschrift" vervullen. Dat wil zeggen dat ze verplicht zijn de noodzakelijke werkzaamheden te verrichten. Maar ook niet meer dan dat. Als op een sluis alleen Beamten aan het werk zijn wordt daar niet gestaakt.’

De WSV mag Beamten overigens niet inzetten om de staking op een andere sluis te breken.

Ergernis

Vorige week kondigde het personeel van de kunstwerken op het Wesel-Dattelnkanaal, het Rhein-Hernekanaal en het Dortmund-Emskanaal een grote staking aan. Er werden ook stakingsacties aangekondigd bij de Cäcilienbrug in Oldenburg, sluis Hemelingen en sluis Oldenburg. De stakingen zou aanvankelijk eerder plaatshebben, maar werden vanwege het hoge water uitgesteld.

Het Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (BDB) ergert zich net als Koninklijke Schuttevaer aan de stakingsoproep van de vakbond ver.di. ‘De ontevredenheid over de hervormingen wordt nu over de ruggen van de ondernemers in de binnenvaart en passagiersvaart uitgevochten’, zegt voorzitter Georg Hötte.