Plan voor tweede opening Splitsingsdam

Ingenieur en schipper Gerald Vermeulen heeft op persoonlijke titel een plan ontvouwd om een extra op opening te maken in de Splitsingsdam tussen het Calandkanaal en de Nieuwe Waterweg in Rotterdam ten westen van het Breeddiep. Hierdoor zou de Maasvlakte beter bereikbaar worden.

tweede opening

Door Tessa Heerschop
Schippers moeten nu door het Breeddiep varen of (bijna buitengaats) om het Lage Licht heen als ze vanuit de stad op weg zijn naar het Beerkanaal. Vermeulen stelt voor de Splitsingsdam gedeeltelijk zover te verlagen dat een voor de binnenvaart bevaarbare doorsteek ontstaat. Het zou een goed alternatief zijn voor het Breeddiep, dat bekendstaat als lastige vaarroute. De doorgang is smal en de stroming is er sterk.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Plan voor tweede opening Splitsingsdam | Schuttevaer.nl

Plan voor tweede opening Splitsingsdam

Ingenieur en schipper Gerald Vermeulen heeft op persoonlijke titel een plan ontvouwd om een extra op opening te maken in de Splitsingsdam tussen het Calandkanaal en de Nieuwe Waterweg in Rotterdam ten westen van het Breeddiep. Hierdoor zou de Maasvlakte beter bereikbaar worden.

tweede opening

Door Tessa Heerschop
Schippers moeten nu door het Breeddiep varen of (bijna buitengaats) om het Lage Licht heen als ze vanuit de stad op weg zijn naar het Beerkanaal. Vermeulen stelt voor de Splitsingsdam gedeeltelijk zover te verlagen dat een voor de binnenvaart bevaarbare doorsteek ontstaat. Het zou een goed alternatief zijn voor het Breeddiep, dat bekendstaat als lastige vaarroute. De doorgang is smal en de stroming is er sterk.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer