Utrechtse Vecht voor 70 miljoen gebaggerd

Staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat stelt 70 miljoen euro beschikbaar om de rivier de Vecht te saneren. In juli 2010 beginnen de werkzaamheden waarbij in vijf jaar tijd ruim 2,5 miljoen kuub verontreinigd baggerslib van de bodem verwijderd wordt.

Na de
sanering voldoet de waterkwaliteit van de Vecht weer aan de eisen die
in Europa gelden. Staatssecretaris Huizinga: ‘De kwaliteit van het
Nederlandse oppervlaktewater is de afgelopen decennia sterk verbeterd,
maar we zijn nog niet klaar. Dit project laat zien hoeveel we kunnen
bereiken als verschillende partijen de handen ineenslaan.’
Lozingen
De waterkwaliteit van de Vecht was lange tijd slecht als gevolg van
de vele lozingen op de rivier. Het water was erg troebel, waardoor
waterplanten er niet konden groeien en dieren de verontreinigende
stoffen binnenkregen. Door de slechte waterkwaliteit is ook de
waterbodem verontreinigd geraakt. In 1996 is het beheer en onderhoud
van de Vecht door het Rijk overgedragen aan het waterschap Amstel, Gooi
en Vecht. Toen is ook een restauratieplan van start gegaan om de
ecologische kwaliteit van de rivier te verbeteren.
In de laatste fase van dit plan, die nu aanbreekt, wordt de
waterbodem gesaneerd. Bij de overdracht is de afspraak gemaakt dat het
Rijk een deel van de bodemsanering zou bekostigen. Het eerste deel van
de sanering bestaat uit het baggeren van de volle 42 km van de Vecht.
‘De sanering van de Vecht is een van de meest ingrijpende klussen in
de historie van het waterschap’, aldus dijkgraaf Johan de Bondt.
Staatssecretaris Huizinga: ‘Een gesaneerde Vecht betekent schoner
water. Dat is beter voor de natuur en plezieriger voor de mensen die er
wonen, werken en recreëren.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Utrechtse Vecht voor 70 miljoen gebaggerd | Schuttevaer.nl

Utrechtse Vecht voor 70 miljoen gebaggerd

Staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat stelt 70 miljoen euro beschikbaar om de rivier de Vecht te saneren. In juli 2010 beginnen de werkzaamheden waarbij in vijf jaar tijd ruim 2,5 miljoen kuub verontreinigd baggerslib van de bodem verwijderd wordt.

Na de
sanering voldoet de waterkwaliteit van de Vecht weer aan de eisen die
in Europa gelden. Staatssecretaris Huizinga: ‘De kwaliteit van het
Nederlandse oppervlaktewater is de afgelopen decennia sterk verbeterd,
maar we zijn nog niet klaar. Dit project laat zien hoeveel we kunnen
bereiken als verschillende partijen de handen ineenslaan.’
Lozingen
De waterkwaliteit van de Vecht was lange tijd slecht als gevolg van
de vele lozingen op de rivier. Het water was erg troebel, waardoor
waterplanten er niet konden groeien en dieren de verontreinigende
stoffen binnenkregen. Door de slechte waterkwaliteit is ook de
waterbodem verontreinigd geraakt. In 1996 is het beheer en onderhoud
van de Vecht door het Rijk overgedragen aan het waterschap Amstel, Gooi
en Vecht. Toen is ook een restauratieplan van start gegaan om de
ecologische kwaliteit van de rivier te verbeteren.
In de laatste fase van dit plan, die nu aanbreekt, wordt de
waterbodem gesaneerd. Bij de overdracht is de afspraak gemaakt dat het
Rijk een deel van de bodemsanering zou bekostigen. Het eerste deel van
de sanering bestaat uit het baggeren van de volle 42 km van de Vecht.
‘De sanering van de Vecht is een van de meest ingrijpende klussen in
de historie van het waterschap’, aldus dijkgraaf Johan de Bondt.
Staatssecretaris Huizinga: ‘Een gesaneerde Vecht betekent schoner
water. Dat is beter voor de natuur en plezieriger voor de mensen die er
wonen, werken en recreëren.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer