GroenLinks hamert op verduurzaming

Hoe kun je grootste duurzame zeehaven en gelijktijdig de grootste overslaghaven voor diesel willen worden? En is het streven van de KVNR om de CO2-uitstoot in de zeevaart te halveren wel voldoende?

Kamerlid Liesbeth van Tongeren van GroenLinks bleef 6 juni tijdens het Algemeen Overleg (AO) Scheepvaart in de Tweede Kamer hameren op duurzaamheid. Van Tongeren pleitte ervoor dat, als een haven in de toekomst nog geld van de overheid wil krijgen, dit moet worden gebruikt om de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen. En dat betekent volgens haar niet dat je als Rotterdam het eerste schip met schaliegas moet verwelkomen. Het Kamerlid vergeleek dit gas met olie van de Noordpool. ‘Het veroorzaakt allebei heel erg veel milieuschade.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

GroenLinks hamert op verduurzaming | Schuttevaer.nl

GroenLinks hamert op verduurzaming

Hoe kun je grootste duurzame zeehaven en gelijktijdig de grootste overslaghaven voor diesel willen worden? En is het streven van de KVNR om de CO2-uitstoot in de zeevaart te halveren wel voldoende?

Kamerlid Liesbeth van Tongeren van GroenLinks bleef 6 juni tijdens het Algemeen Overleg (AO) Scheepvaart in de Tweede Kamer hameren op duurzaamheid. Van Tongeren pleitte ervoor dat, als een haven in de toekomst nog geld van de overheid wil krijgen, dit moet worden gebruikt om de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen. En dat betekent volgens haar niet dat je als Rotterdam het eerste schip met schaliegas moet verwelkomen. Het Kamerlid vergeleek dit gas met olie van de Noordpool. ‘Het veroorzaakt allebei heel erg veel milieuschade.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer