Zeebrugge boekt records, maar verliest containers

Het is met trafiekcijfers zoals met verkiezingsuitslagen; zelfs verliezende partijen kunnen bewijzen dat ze toch hebben gewonnen. Zo ook ceo Joachim Coens van de haven van Zeebrugge. De haven verloor in 2015 bijna 10% aan tonnage, maar Coens benadrukte liever de records, die ook werden behaald.

De overslag kwam uit op 38,3 miljoen ton tegenover 42,5 miljoen ton in 2014. Het verlies kwam volledig voor rekening van de containersector en daarvoor was de vorming van de alliantie M7 verantwoordelijk. Hierdoor hebben Maersk en MSC hun containerstromen verlegd naar Antwerpen en Rotterdam. In  teu betekende dat voor de kusthaven  een verlies van 23,3% en in tonnage 23,8%.

Toch noteerde Zeebrugge ook enkele opmerkelijke calls van mega-containerschepen waaronder de CSCL Globe met een capaciteit van  19.100 teu. Een deel van het verlies hoopt men in 2016 ook goed te maken met de komst naar Zeebrugge van een nieuwe Caraïbische reeferdienst.

Werkgelegenheid

Ceo Coens tilde niet te zwaar aan het containerverlies, want de werkgelegenheid had er niet onder te lijden. En er tegenover stond onder meer een flinke stijging van de verscheping van auto’s met 10,3% naar een record van meer dan 2,4 miljoen exemplaren.

En Coens kon uitpakken met nog meer pluspunten. Zo zorgde het RoRoverkeer op Scandinavië voor nog een absoluut record: +11%. En met 111 aanlopen van cruiseschepen en 471.000 passagiers zat ook deze sector in de lift. Zeebrugge verwelkomde op 1 mei ook het grootste cruiseschip dat ooit in een Belgische haven afmeerde: de Anthem of the Seas van Royal Caribbean International met een lengte van 348 meter en 18 dekken. Nog dit jaar wordt de eerste steen gelegd voor een nieuwe cruiseterminal.

En terwijl in de meeste havens het aantal schepen terugloopt, stijgt hun aantal in Zeebrugge: 7888 in totaal of plus 2,2%. (JG)

 

Zeebrugge boekt records, maar verliest containers | Schuttevaer.nl

Zeebrugge boekt records, maar verliest containers

Het is met trafiekcijfers zoals met verkiezingsuitslagen; zelfs verliezende partijen kunnen bewijzen dat ze toch hebben gewonnen. Zo ook ceo Joachim Coens van de haven van Zeebrugge. De haven verloor in 2015 bijna 10% aan tonnage, maar Coens benadrukte liever de records, die ook werden behaald.

De overslag kwam uit op 38,3 miljoen ton tegenover 42,5 miljoen ton in 2014. Het verlies kwam volledig voor rekening van de containersector en daarvoor was de vorming van de alliantie M7 verantwoordelijk. Hierdoor hebben Maersk en MSC hun containerstromen verlegd naar Antwerpen en Rotterdam. In  teu betekende dat voor de kusthaven  een verlies van 23,3% en in tonnage 23,8%.

Toch noteerde Zeebrugge ook enkele opmerkelijke calls van mega-containerschepen waaronder de CSCL Globe met een capaciteit van  19.100 teu. Een deel van het verlies hoopt men in 2016 ook goed te maken met de komst naar Zeebrugge van een nieuwe Caraïbische reeferdienst.

Werkgelegenheid

Ceo Coens tilde niet te zwaar aan het containerverlies, want de werkgelegenheid had er niet onder te lijden. En er tegenover stond onder meer een flinke stijging van de verscheping van auto’s met 10,3% naar een record van meer dan 2,4 miljoen exemplaren.

En Coens kon uitpakken met nog meer pluspunten. Zo zorgde het RoRoverkeer op Scandinavië voor nog een absoluut record: +11%. En met 111 aanlopen van cruiseschepen en 471.000 passagiers zat ook deze sector in de lift. Zeebrugge verwelkomde op 1 mei ook het grootste cruiseschip dat ooit in een Belgische haven afmeerde: de Anthem of the Seas van Royal Caribbean International met een lengte van 348 meter en 18 dekken. Nog dit jaar wordt de eerste steen gelegd voor een nieuwe cruiseterminal.

En terwijl in de meeste havens het aantal schepen terugloopt, stijgt hun aantal in Zeebrugge: 7888 in totaal of plus 2,2%. (JG)