-
Bunkerverkopen in 2015 gelijk
De stijging van laagzwavelige diesel heeft te maken met de striktere zwaveleisen voor de zeevaart op de Noord- en Oostzee. De leveringen van alle bunkers – brandstof aan de zeevaart – bleef met 10,6 miljoen m3 gelijk ten opzichte van 2014. Rotterdam blijft daarmee de grootste bunkerhaven van Europa.
Schonere scheepvaart
Het Havenbedrijf juicht de verschuiving toe, omdat gasolie en diesel aanzienlijk minder vervuilend zijn dan stookolie. Om de scheepvaart nog schoner te maken investeert het Havenbedrijf onder meer in Rotterdam als LNG-hub en de stimulering van de transitie van stookolie naar LNG (vloeibaar aardgas) als brandstof voor de scheepvaart. Het Havenbedrijf verwacht dat de haven in 2017 beschikt over een LNG bunkerschip en dat er dan vanaf het water vloeibaar aardgas kan worden gebunkerd.
Diversificatie
Het gebruik van laagzwavelige brandstoffen door de scheepvaart is wellicht meer dan uit de Rotterdamse cijfers van 2015 blijkt. Door de invoering van striktere zwaveleisen voor de zeevaart in de Emission Control Areas (ECA’s) Noordzee, Oostzee en de kusten langs de Verenigde Staten komt de markt met nieuwe producten. Zo worden er zogenoemde ‘ECA-fuels’ geproduceerd en is op de markt nu ook zeer laagzwavelige stookolie (ULFSO) te vinden. De afzet van deze nieuwe producten zijn nog niet specifiek in de cijfers van het Havenbedrijf terug te vinden.