Zuid-Willemsvaart gestremd door breuk in glasvezelkabel

Op de Zuid-Willemsvaart is de afstandsbediening van de sluizen 4 tot 6 tussen Veghel en Berg en Donk van vrijdagmiddag 25 april van 4 uur tot ’s nachts half 12 buiten gebruik geweest. De stremming werd veroorzaakt door een breuk in een glasvezelkabel. Overschakelen op handbediening leek technisch niet mogelijk, maar volgens Rijkswaterstaat was er sprake van ‘miscommunicatie’.

Schipper Johan Dibbets van de Nadenos meldde zich vrijdagmiddag verontrust bij de redactie van Schuttevaer. Hij kwam leeg van Lieshout, is varend van en naar Frankrijk heel wat sluizen gewend, maar een sluis die bij nood niet kan overschakelen op handbediening is voor hem uitzonderlijk. Op de Zuid-Willemsvaart ligt de Nadenos opgesloten in sluis 6 als een graafmachine de kabelverbinding met bediencentrale Schijndel kapot trekt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zuid-Willemsvaart gestremd door breuk in glasvezelkabel | Schuttevaer.nl

Zuid-Willemsvaart gestremd door breuk in glasvezelkabel

Op de Zuid-Willemsvaart is de afstandsbediening van de sluizen 4 tot 6 tussen Veghel en Berg en Donk van vrijdagmiddag 25 april van 4 uur tot ’s nachts half 12 buiten gebruik geweest. De stremming werd veroorzaakt door een breuk in een glasvezelkabel. Overschakelen op handbediening leek technisch niet mogelijk, maar volgens Rijkswaterstaat was er sprake van ‘miscommunicatie’.

Schipper Johan Dibbets van de Nadenos meldde zich vrijdagmiddag verontrust bij de redactie van Schuttevaer. Hij kwam leeg van Lieshout, is varend van en naar Frankrijk heel wat sluizen gewend, maar een sluis die bij nood niet kan overschakelen op handbediening is voor hem uitzonderlijk. Op de Zuid-Willemsvaart ligt de Nadenos opgesloten in sluis 6 als een graafmachine de kabelverbinding met bediencentrale Schijndel kapot trekt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer