‘Ontstening Maas verloren zaak’

De binnenvaart heeft de strijd om ontstening van de Maas verloren. Het enige wat BLN-Koninklijke Schuttevaer volgens directeur Kees de Vries nog kan doen is in de volgende tranche zoveel mogelijk proberen de stenen onder water te behouden en de ontstening in bochten tegen te gaan. ‘Men garandeert ons een stukje vaarweg’, concludeerde hij op de jaarvergadering van de afdeling Limburg-Oost Brabant.

‘Doe het speldje maar in de zak’

Schuttevaer-directeur Kees de Vries: ‘Hoofdpijn- en buikpijndossier’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Hallo Hallo. Allemaal gelukkig nieuwjaar toegewenst. Verder voel ik mij toch geroepen op Kees de Vries te reageren. De heer de vries begint
    goed de eerste 4 regels ga ik helemaal mee mee .
    Maar dan ineens staat er wij zijn altijd bereid met RWS te praten over een oplossing waarbij wij vinden dat het geld moet gaan kosten om het op te lossen. En daar gaat het fout en niet zo`n beetje lees het uittreksel van N.A.M. Wildenbeest er nog eens goed op na , dit is ook wat wij van af het eerste moment beweerd in februari 2013 , in de vergadering van RWS en SAB bij u op het Vaste Land. Dat is ook de inzet geweest van de Petitie die door meer dan duizend schippers is onderschreven. Dit is ook de insteek geweest van ons gezamenlijk optreden als gezamenlijke binnenvaart organisaties. Uw koers wijziging drijft de binnenvaart uiteen . Daar kan alleen de minister maar garen bij spinnen dat kan toch niet Uw bedoeling zijn?? Wij als ASV hebben ons steeds aan dit punt vast gehouden en vragen dit ook van de andere organisaties. Of dit al of niet realiseerbaar is weet ik ook niet zeker. Wat ik wel weet dat iedere beweging in welke vorm dan ook richting ministerie door binnenvaartpartijen onze positie in deze zaak ernstig verzwakt en daar maak ik mij heel erg kwaad over. Het huisvuil valt van de sluismuren dat komt door het beleid van deze minister en U probeert haar te redden onbegrijpelijk. Hoogachtend Ger Veuger

    Geplaatst door: Ger Veuger op
  • huisvuil

    BLN-Koninklijke Schuttevaer heeft zich, samen met de andere organisaties, sterk gemaakt om tot een
    goede inzamelingsregeling voor KGA en huisvuil te komen. Dat is niet gelukt. We hebben Rijkswaterstaat
    gewaarschuwd voor de gevolgen van de regeling zoals deze nu eenzijdig door de Minister is ingevoerd.
    Deze heeft niet onze instemming. Inmiddels zijn ook zeer kritische kamervragen gesteld.
    De sector is op elk moment bereid met RWS te overleggen over aanpassingen van de regeling.

    Op Schuttevaerjaarvergaderingen zijn andere vormen van financiering genoemd omdat zonder een vorm van financiering geen regeling mogelijk is.
    Hierover is nog niets besloten, maar het is wel noodzakelijk hierover een discussie met de leden te voeren teneinde na te gaan wat haalbaar is.
    Elk voorstel heeft voor- en nadelen. Goede suggesties zijn zeer welkom om ons verder te helpen.
    Voor Schuttevaer is uitsluitend een regeling aanvaardbaar, bij voorkeur internationaal op grond van het CDNI-Verdrag,
    waarbij tegen een redelijke financiële bijdrage op voldoende plaatsen een deugdelijke inzamelstructuur (met voldoenden bakken) wordt gegarandeerd.

    ontstening
    BLN-Schuttevaer heeft ontstening van de Geldersche IJssel en Waal kunnen voorkomen en beperken.
    Voor wat betreft de Maas zijn we er niet in geslaagd om ontstening geheel te voorkomen. Wel hebben wij inmiddels bereikt dat in de bochten
    de stenen onder water blijven zitten en dat bij ontstening boven boven water direct wordt afgegraven zodat verondiepingen als gevolg hiervan worden voorkomen.
    Voorts zijn ons toezeggingen gedaan voor wat betreft behoud vaardiepte en breedte, alsmede een goede markering van de vaargeul en snel baggeren als het nodig is.
    Verder is de ontstening ons, net als iedereen, een doorn in het oog en zullen we er alles aan doen om zoveel mogelijk stenen te behouden en terug te krijgen.

    Door op te zeggen bij Schuttevaer verzwakt u onze en uw eigen positie, zodat wij als binnenvaart in de toekomst minder invloed op beleidsprocessen kunnen
    uitoefenen. Graag zijn wij bereid nader in overleg te treden met leden die meer informatie wensen.

    Met vriendelijke groet,

    BLN-Koninklijke Schuttevaer

    Geplaatst door: Kees de Vries op
  • Beste mensen als u een dezer dagen met u auto over ’s Heren wegen rijdt kijk dan eens op parkeerplaatsen en bij tank stations;
    Daar is schijnbaar wel geld voor: allemaal nieuwe vuilcontainers worden er geplaatst.
    Zo zie maar aan onze bedrijfstak heeft R W S gewoon lak.

    Geplaatst door: C.L. Keijzer op
  • @Piet Bennik,

    U zegt dat de provincie Friesland dan falliet gaat met al die huisvuil containers langs de vaarwegen. Dat klopt in het geheel niet. Er worden winpels verkocht van de Marrekrite a €13,- per stuk aan de plezier vaart. De Marrekrite heeft die huisvuil containers in beheer en niet Rijkswaterstaat. Als ook in 2013 als in 2014 blijft de prijs van die winpel gelijk! In 2013 is door de verkoop van die wimpels €170.000,- opgehaald! Voor meer info zie onderstaande link.
    http://www.marrekrite.nl/

    Geplaatst door: D Hermen op
  • Meneer De Vries culturele en sociale achtergrond
    verschilt duidelijk van zijn achterban.
    Wie aangevallen wordt ,moet tijdig en hard genoeg
    terugslaan om niet opgegeten te worden.

    Geplaatst door: Azolla op
  • Dit is voor ons de bekende ‘druppel’….
    Onderstaand onze opzegging van ons lidmaatschap.

    Aan Koninklijke Schuttevaer.

    Goede middag,

    Hierbij zeggen wij ons lidmaatschap op, zowel voor nationaal als internationaal.

    Wij hadden KSV eerst nog het voordeel van de twijfel gegeven, maar de uitspraken van Kees de Vries op de ledenvergadering
    in Maasbracht is voor ons de bekende ‘druppel’.

    Wij kunnen ons niet verenigen in een club waarvan de directeur niet achter zijn leden staat en nalaat de minister erop te wijzen
    dat haar afvalbeleid onrechtmatig is, zie onderstaande quote:

    ——————————
    4.4.
    Hoofdstuk
    4
    SB:
    overige
    scheepsafvalstoffen
    4.4.1. Inhoud verdrag
    Voor de financiering van inzameling en verdere verwijdering van de
    verschillende deelcategorieën van de overige scheepsafvalstoffen worden
    in artikel 7 afzonderlijke specifieke voorschriften gegeven. Voor de inname
    en verdere verwijdering van huishoudelijk afval in havens, alsmede bij
    ligplaatsen en dergelijke worden geen aparte heffingen toegestaan. De
    kosten voor het inzamelen van huisvuil in havens worden geacht te zijn
    inbegrepen in de haven-en liggelden, of gedekt door andere inkomstenbronnen
    van de havens. Voor de inzameling en verdere verwijdering van
    «klein gevaarlijk afval» laat het verdrag de keuze van indirecte financiering
    via de haven-of liggelden of een ander stelsel, met als randvoorwaarde
    de eis van onderlinge afstemming tussen de Verdragsluitende Staten.
    Voor de inzameling en verdere verwijdering van slops kunnen de kosten
    direct aan de schipper in rekening worden gebracht. Vanwege het eigen
    karakter van de passagiersvaart, waar het om ander «huishoudelijk» afval
    en «huishoudelijk» afvalwater gaat – volgens de Wm betreft het hier
    bedrijfsafvalstoffen en bedrijfsafvalwater – wordt hier directe
    doorberekening toegelaten, doch overigens niet voorgeschreven. In de
    CCR is afgesproken dat met betrekking tot de financiering van inzameling
    en verdere verwijdering van overige scheepsafvalstoffen binnen vijf jaar
    na inwerkingtreding van het verdrag nadere afspraken tot stand moeten
    komen.

    De Uitvoeringsregeling bevat ten aanzien van de overige scheepsafvalstoffen
    een lozingsverbod – met enige uitzonderingen ten aanzien
    van huishoudelijk afvalwater – en een waarschuwingsplicht, die reeds zijn
    toegelicht in onderdeel 4.1. Verder zijn enige voorschriften opgenomen
    ten aanzien van gescheiden verzameling van huisvuil, slops, zuiveringsslib
    en klein gevaarlijk afval aan boord, alsmede dienovereenkomstige
    aanbieding aan ontvangstvoorzieningen. Ook in de desbetreffende
    inrichtingen moet het afval gescheiden worden gehouden. Voor de
    inname van slops is een ontvangstbevestiging voorgeschreven; de
    uitwerking is wat dit betreft, anders dan in de delen A en B van het
    verdrag, overgelaten aan de nationale wettelijke voorschriften.

    4.4.2. Voorschriften SB
    Hoofdstuk 4 van het SB houdt hoofdzakelijk verplichtingen op grond
    van de WVO in tot het gescheiden houden van verschillende soorten
    overige scheepsafvalstoffen aan boord van een schip, alsmede uitzonderingen
    op het lozingsverbod en de waarschuwingsplicht. De verdergaande
    scheidingsverplichting binnen de categorie huisvuil van artikel 9.03, eerste
    lid, tweede volzin, van de Uitvoeringsregeling, die geclausuleerd is met de
    woorden «zo mogelijk», zijn thans voor wat betreft het aanbieden aan een
    inzamelaar veelal wel uitvoerbaar. Voor wat betreft gescheiden inzameling
    zullen de voorzieningen nog verder tot ontplooiing moeten worden
    gebracht.

    De uitvoering van de verdragsbepalingen betreffende de financiering
    van de inzameling wordt nader bezien ter gelegenheid van de voorbereiding
    van het voorzieningenbeleid.

    Voor grotere passagiersschepen geldt een lozingsverbod ten aanzien
    van huishoudelijk afvalwater, met een uitzondering voor schepen die zijn
    uitgerust met een boordzuiveringsinstallatie die aan bepaalde eisen
    voldoet. Wat dit betreft zijn enige overgangsbepalingen van hoofdstuk 6
    SB van belang; het betreft uitzonderingen van het lozingsverbod en de
    waarschuwingsplicht, die nog gedurende een aantal jaren zullen gelden.

    Staatsblad 2001 48

    ——————————-

    en dan ook nog op voorhand een ‘financieringsvoorstel’ doen?

    En dan hebben we het nog niet eens over de ontstenigingen van de rivieren.

    Er bestaat een spreekwoord: “Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald”

    Naar onze mening is dit nu aan de orde.

    Jammer dat KSV hier niet voor vecht.

    Wij vinden het jammer dat wij KSV gaan verlaten, maar het zij zo.

    Wij wensen U veel wijsheid toe.

    Geplaatst door: N.A.M. Wildenbeest op
  • Wat maken ze er een heerlijk zootje van in dit land. De ontstening heeft al geld gekost en zal nog veel meer gaan kosten. Verondieping van de rivier door erosie zal leiden tot hogere waterstanden met alle gevolgen van dien. Zie andere delen van de wereld waar hetzelfde gebeurt. Daar helpen geen ruimte voor de rivier nevengeultjes tegen. En dat baggeren… dat zal tegen die tijd dat het zover is, waarschijnlijk door nog meer bezuinigingen ook wel weer op z´n beloop gelaten worden. Ik vind het allemaal heel erg dubbel. Enerzijds sluizen verlengen voor schaalvergroting, terwijl de vaarweg zelf straks voor problemen gaat zorgen door het hier boven genoemde. Ze zijn er in dit land genieen in om maatregelen te bedenken die geld blijven kosten.

    En dan die containers… Hoeveel geld hadden ze niet bespaard door de oude gewoon te laten staan. 4000 euri´s per container. Had denk ik toch een kleine miljoen geweest.

    En onze branchorganisatie… We worden op allerlei manieren gewoon verkocht en verraden. Denk dat ik m´n lidmaatschap op ga zeggen.

    Geplaatst door: M Smitsman op
  • @ De directeur van BLN-Schuttevaer,

    Ik krijg een wrang gevoel bij deze uitspraken van dhr. de Vries.
    Deze man staat niet meer voor de belangen van de binnenvaart in de kwestie huisvuil.
    Hij verdraaid de zaak wederom meneer de Vries was in eerste instantie gelijk akkoord met een abonnement van 750 euro, pas na de huisvuil petitie van de ASV heeft BLN-Schuttevaer gezamenlijk een brief naar de minister gestuurd!
    Het blijkt dat dat gezamenlijke gevoel waar de BLN voor staat ook maar beperkt is gezien deze eenzijdige uitspraken!

    Hij geeft zelf al aan dat er maar zo’n 2 tot 3 honderd abonnementen zijn verkocht, dit geeft al aan hoe zijn eigen leden (4 maal zoveel) over de voorstellen van de RWS denken, en terecht de minister is buiten haar boekje gegaan.

    Meneer de Vries mag wel eens meer naar de mening van zijn eigen leden luisteren, daar is hij directeur van een vereniging voor.
    Ook weet hij wel een oplossing om de binnenvaart toch te laten betalen voor de kosten van het huisvuil, gewoon een paar euro op de gasolie, daar kan de binnenvaart immers niet omheen, dus de schipper die de meeste gasolie buiten Nederland verdraaid, waar hij op een normale manier van zijn huisvuil af kan, mag dus voor de kosten van de bezuinigingen van RWS opdraaien.
    Vaak zijn dat ook nog eens de binnenvaart ondernemers die de meeste gasolie verbruiken!

    Het lijkt mij dat wanneer RWS moet bezuinigen eens de hand in eigen boezem moet steken.
    4000 euro per container lijkt mij overdreven, dan zou de provincie Friesland gauw failliet zijn met al die containers voor de plezier vaart!

    Een behouden vaart in 2014.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Dit zijn toch wel vreemde uitspraken voor een KSV directeur. Hij heeft al een voorstel gedaan bij de minister voor een (extra)afvalheffing op de gasolie? De organisaties hebben gezamenlijk het hele jaar opgetreden en dan komt dit uit de hoge hoed van BLN-KSV.

    De directeur van KSV moet zich niet realiseren dat de infrastructuur zo duur is geworden, maar dat de binnenvaart recht heeft op een betaalbaar systeem voor restafval en geen extra heffingen voor huisvuil buiten die op havengelden e.d.

    Voor de afgifte van afval is een internationaal verdrag, waarbij geldt dat voor elke afvalsoort een eigen financieringssysteem moet worden ingesteld en een gedegen infrastructuur. Uniform en internationaal.

    De organisaties hebben de minister gewaarschuwd dat het niet gaat werken en de bewijzen worden geleverd na amper twee maanden. In mijn optiek is het nu niet aan de organisaties om bij de minister voorstellen te doen. Zeker niet voorstellen die niet passen in een internationaal verdrag en voor de schipper nog meer verplichte kosten met zich meebrengt.

    Geplaatst door: R. Breedveld op
  • Betalen voor huisvuil met minder afgifte mogelijkheden moeten we begrijpen, maar ontstenen wat heel veel geld kost zeker gezien het feit dat hier op termijn door gebaggerd moet worden. Of gaan we op de lange duur hier ook voor door de knieën wat betreft gegarandeerde diepgang op de Maas. Je hoeft namelijk geen waterbouwkundig ingenieur te zijn om te begrijpen dat er onherroepelijk verzanding ontstaat.

    Geplaatst door: J.R. Liemberg op
  • Bij Rijkswaterstaat moet alles ten koste van alles door gaan, zonder te luisteren naar andere, volgens mij alleen maar om der eige aan het werk te houden. Willen ze bij het rijk bezuinigen moeten ze eerst Rijkswaterstaat eens doorlichten, schandalig wat daar gebeurt binnen de organisatie

    Geplaatst door: Jan van der Voet op

Reageer

‘Ontstening Maas verloren zaak’ | Schuttevaer.nl

‘Ontstening Maas verloren zaak’

De binnenvaart heeft de strijd om ontstening van de Maas verloren. Het enige wat BLN-Koninklijke Schuttevaer volgens directeur Kees de Vries nog kan doen is in de volgende tranche zoveel mogelijk proberen de stenen onder water te behouden en de ontstening in bochten tegen te gaan. ‘Men garandeert ons een stukje vaarweg’, concludeerde hij op de jaarvergadering van de afdeling Limburg-Oost Brabant.

‘Doe het speldje maar in de zak’

Schuttevaer-directeur Kees de Vries: ‘Hoofdpijn- en buikpijndossier’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Hallo Hallo. Allemaal gelukkig nieuwjaar toegewenst. Verder voel ik mij toch geroepen op Kees de Vries te reageren. De heer de vries begint
    goed de eerste 4 regels ga ik helemaal mee mee .
    Maar dan ineens staat er wij zijn altijd bereid met RWS te praten over een oplossing waarbij wij vinden dat het geld moet gaan kosten om het op te lossen. En daar gaat het fout en niet zo`n beetje lees het uittreksel van N.A.M. Wildenbeest er nog eens goed op na , dit is ook wat wij van af het eerste moment beweerd in februari 2013 , in de vergadering van RWS en SAB bij u op het Vaste Land. Dat is ook de inzet geweest van de Petitie die door meer dan duizend schippers is onderschreven. Dit is ook de insteek geweest van ons gezamenlijk optreden als gezamenlijke binnenvaart organisaties. Uw koers wijziging drijft de binnenvaart uiteen . Daar kan alleen de minister maar garen bij spinnen dat kan toch niet Uw bedoeling zijn?? Wij als ASV hebben ons steeds aan dit punt vast gehouden en vragen dit ook van de andere organisaties. Of dit al of niet realiseerbaar is weet ik ook niet zeker. Wat ik wel weet dat iedere beweging in welke vorm dan ook richting ministerie door binnenvaartpartijen onze positie in deze zaak ernstig verzwakt en daar maak ik mij heel erg kwaad over. Het huisvuil valt van de sluismuren dat komt door het beleid van deze minister en U probeert haar te redden onbegrijpelijk. Hoogachtend Ger Veuger

    Geplaatst door: Ger Veuger op
  • huisvuil

    BLN-Koninklijke Schuttevaer heeft zich, samen met de andere organisaties, sterk gemaakt om tot een
    goede inzamelingsregeling voor KGA en huisvuil te komen. Dat is niet gelukt. We hebben Rijkswaterstaat
    gewaarschuwd voor de gevolgen van de regeling zoals deze nu eenzijdig door de Minister is ingevoerd.
    Deze heeft niet onze instemming. Inmiddels zijn ook zeer kritische kamervragen gesteld.
    De sector is op elk moment bereid met RWS te overleggen over aanpassingen van de regeling.

    Op Schuttevaerjaarvergaderingen zijn andere vormen van financiering genoemd omdat zonder een vorm van financiering geen regeling mogelijk is.
    Hierover is nog niets besloten, maar het is wel noodzakelijk hierover een discussie met de leden te voeren teneinde na te gaan wat haalbaar is.
    Elk voorstel heeft voor- en nadelen. Goede suggesties zijn zeer welkom om ons verder te helpen.
    Voor Schuttevaer is uitsluitend een regeling aanvaardbaar, bij voorkeur internationaal op grond van het CDNI-Verdrag,
    waarbij tegen een redelijke financiële bijdrage op voldoende plaatsen een deugdelijke inzamelstructuur (met voldoenden bakken) wordt gegarandeerd.

    ontstening
    BLN-Schuttevaer heeft ontstening van de Geldersche IJssel en Waal kunnen voorkomen en beperken.
    Voor wat betreft de Maas zijn we er niet in geslaagd om ontstening geheel te voorkomen. Wel hebben wij inmiddels bereikt dat in de bochten
    de stenen onder water blijven zitten en dat bij ontstening boven boven water direct wordt afgegraven zodat verondiepingen als gevolg hiervan worden voorkomen.
    Voorts zijn ons toezeggingen gedaan voor wat betreft behoud vaardiepte en breedte, alsmede een goede markering van de vaargeul en snel baggeren als het nodig is.
    Verder is de ontstening ons, net als iedereen, een doorn in het oog en zullen we er alles aan doen om zoveel mogelijk stenen te behouden en terug te krijgen.

    Door op te zeggen bij Schuttevaer verzwakt u onze en uw eigen positie, zodat wij als binnenvaart in de toekomst minder invloed op beleidsprocessen kunnen
    uitoefenen. Graag zijn wij bereid nader in overleg te treden met leden die meer informatie wensen.

    Met vriendelijke groet,

    BLN-Koninklijke Schuttevaer

    Geplaatst door: Kees de Vries op
  • Beste mensen als u een dezer dagen met u auto over ’s Heren wegen rijdt kijk dan eens op parkeerplaatsen en bij tank stations;
    Daar is schijnbaar wel geld voor: allemaal nieuwe vuilcontainers worden er geplaatst.
    Zo zie maar aan onze bedrijfstak heeft R W S gewoon lak.

    Geplaatst door: C.L. Keijzer op
  • @Piet Bennik,

    U zegt dat de provincie Friesland dan falliet gaat met al die huisvuil containers langs de vaarwegen. Dat klopt in het geheel niet. Er worden winpels verkocht van de Marrekrite a €13,- per stuk aan de plezier vaart. De Marrekrite heeft die huisvuil containers in beheer en niet Rijkswaterstaat. Als ook in 2013 als in 2014 blijft de prijs van die winpel gelijk! In 2013 is door de verkoop van die wimpels €170.000,- opgehaald! Voor meer info zie onderstaande link.
    http://www.marrekrite.nl/

    Geplaatst door: D Hermen op
  • Meneer De Vries culturele en sociale achtergrond
    verschilt duidelijk van zijn achterban.
    Wie aangevallen wordt ,moet tijdig en hard genoeg
    terugslaan om niet opgegeten te worden.

    Geplaatst door: Azolla op
  • Dit is voor ons de bekende ‘druppel’….
    Onderstaand onze opzegging van ons lidmaatschap.

    Aan Koninklijke Schuttevaer.

    Goede middag,

    Hierbij zeggen wij ons lidmaatschap op, zowel voor nationaal als internationaal.

    Wij hadden KSV eerst nog het voordeel van de twijfel gegeven, maar de uitspraken van Kees de Vries op de ledenvergadering
    in Maasbracht is voor ons de bekende ‘druppel’.

    Wij kunnen ons niet verenigen in een club waarvan de directeur niet achter zijn leden staat en nalaat de minister erop te wijzen
    dat haar afvalbeleid onrechtmatig is, zie onderstaande quote:

    ——————————
    4.4.
    Hoofdstuk
    4
    SB:
    overige
    scheepsafvalstoffen
    4.4.1. Inhoud verdrag
    Voor de financiering van inzameling en verdere verwijdering van de
    verschillende deelcategorieën van de overige scheepsafvalstoffen worden
    in artikel 7 afzonderlijke specifieke voorschriften gegeven. Voor de inname
    en verdere verwijdering van huishoudelijk afval in havens, alsmede bij
    ligplaatsen en dergelijke worden geen aparte heffingen toegestaan. De
    kosten voor het inzamelen van huisvuil in havens worden geacht te zijn
    inbegrepen in de haven-en liggelden, of gedekt door andere inkomstenbronnen
    van de havens. Voor de inzameling en verdere verwijdering van
    «klein gevaarlijk afval» laat het verdrag de keuze van indirecte financiering
    via de haven-of liggelden of een ander stelsel, met als randvoorwaarde
    de eis van onderlinge afstemming tussen de Verdragsluitende Staten.
    Voor de inzameling en verdere verwijdering van slops kunnen de kosten
    direct aan de schipper in rekening worden gebracht. Vanwege het eigen
    karakter van de passagiersvaart, waar het om ander «huishoudelijk» afval
    en «huishoudelijk» afvalwater gaat – volgens de Wm betreft het hier
    bedrijfsafvalstoffen en bedrijfsafvalwater – wordt hier directe
    doorberekening toegelaten, doch overigens niet voorgeschreven. In de
    CCR is afgesproken dat met betrekking tot de financiering van inzameling
    en verdere verwijdering van overige scheepsafvalstoffen binnen vijf jaar
    na inwerkingtreding van het verdrag nadere afspraken tot stand moeten
    komen.

    De Uitvoeringsregeling bevat ten aanzien van de overige scheepsafvalstoffen
    een lozingsverbod – met enige uitzonderingen ten aanzien
    van huishoudelijk afvalwater – en een waarschuwingsplicht, die reeds zijn
    toegelicht in onderdeel 4.1. Verder zijn enige voorschriften opgenomen
    ten aanzien van gescheiden verzameling van huisvuil, slops, zuiveringsslib
    en klein gevaarlijk afval aan boord, alsmede dienovereenkomstige
    aanbieding aan ontvangstvoorzieningen. Ook in de desbetreffende
    inrichtingen moet het afval gescheiden worden gehouden. Voor de
    inname van slops is een ontvangstbevestiging voorgeschreven; de
    uitwerking is wat dit betreft, anders dan in de delen A en B van het
    verdrag, overgelaten aan de nationale wettelijke voorschriften.

    4.4.2. Voorschriften SB
    Hoofdstuk 4 van het SB houdt hoofdzakelijk verplichtingen op grond
    van de WVO in tot het gescheiden houden van verschillende soorten
    overige scheepsafvalstoffen aan boord van een schip, alsmede uitzonderingen
    op het lozingsverbod en de waarschuwingsplicht. De verdergaande
    scheidingsverplichting binnen de categorie huisvuil van artikel 9.03, eerste
    lid, tweede volzin, van de Uitvoeringsregeling, die geclausuleerd is met de
    woorden «zo mogelijk», zijn thans voor wat betreft het aanbieden aan een
    inzamelaar veelal wel uitvoerbaar. Voor wat betreft gescheiden inzameling
    zullen de voorzieningen nog verder tot ontplooiing moeten worden
    gebracht.

    De uitvoering van de verdragsbepalingen betreffende de financiering
    van de inzameling wordt nader bezien ter gelegenheid van de voorbereiding
    van het voorzieningenbeleid.

    Voor grotere passagiersschepen geldt een lozingsverbod ten aanzien
    van huishoudelijk afvalwater, met een uitzondering voor schepen die zijn
    uitgerust met een boordzuiveringsinstallatie die aan bepaalde eisen
    voldoet. Wat dit betreft zijn enige overgangsbepalingen van hoofdstuk 6
    SB van belang; het betreft uitzonderingen van het lozingsverbod en de
    waarschuwingsplicht, die nog gedurende een aantal jaren zullen gelden.

    Staatsblad 2001 48

    ——————————-

    en dan ook nog op voorhand een ‘financieringsvoorstel’ doen?

    En dan hebben we het nog niet eens over de ontstenigingen van de rivieren.

    Er bestaat een spreekwoord: “Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald”

    Naar onze mening is dit nu aan de orde.

    Jammer dat KSV hier niet voor vecht.

    Wij vinden het jammer dat wij KSV gaan verlaten, maar het zij zo.

    Wij wensen U veel wijsheid toe.

    Geplaatst door: N.A.M. Wildenbeest op
  • Wat maken ze er een heerlijk zootje van in dit land. De ontstening heeft al geld gekost en zal nog veel meer gaan kosten. Verondieping van de rivier door erosie zal leiden tot hogere waterstanden met alle gevolgen van dien. Zie andere delen van de wereld waar hetzelfde gebeurt. Daar helpen geen ruimte voor de rivier nevengeultjes tegen. En dat baggeren… dat zal tegen die tijd dat het zover is, waarschijnlijk door nog meer bezuinigingen ook wel weer op z´n beloop gelaten worden. Ik vind het allemaal heel erg dubbel. Enerzijds sluizen verlengen voor schaalvergroting, terwijl de vaarweg zelf straks voor problemen gaat zorgen door het hier boven genoemde. Ze zijn er in dit land genieen in om maatregelen te bedenken die geld blijven kosten.

    En dan die containers… Hoeveel geld hadden ze niet bespaard door de oude gewoon te laten staan. 4000 euri´s per container. Had denk ik toch een kleine miljoen geweest.

    En onze branchorganisatie… We worden op allerlei manieren gewoon verkocht en verraden. Denk dat ik m´n lidmaatschap op ga zeggen.

    Geplaatst door: M Smitsman op
  • @ De directeur van BLN-Schuttevaer,

    Ik krijg een wrang gevoel bij deze uitspraken van dhr. de Vries.
    Deze man staat niet meer voor de belangen van de binnenvaart in de kwestie huisvuil.
    Hij verdraaid de zaak wederom meneer de Vries was in eerste instantie gelijk akkoord met een abonnement van 750 euro, pas na de huisvuil petitie van de ASV heeft BLN-Schuttevaer gezamenlijk een brief naar de minister gestuurd!
    Het blijkt dat dat gezamenlijke gevoel waar de BLN voor staat ook maar beperkt is gezien deze eenzijdige uitspraken!

    Hij geeft zelf al aan dat er maar zo’n 2 tot 3 honderd abonnementen zijn verkocht, dit geeft al aan hoe zijn eigen leden (4 maal zoveel) over de voorstellen van de RWS denken, en terecht de minister is buiten haar boekje gegaan.

    Meneer de Vries mag wel eens meer naar de mening van zijn eigen leden luisteren, daar is hij directeur van een vereniging voor.
    Ook weet hij wel een oplossing om de binnenvaart toch te laten betalen voor de kosten van het huisvuil, gewoon een paar euro op de gasolie, daar kan de binnenvaart immers niet omheen, dus de schipper die de meeste gasolie buiten Nederland verdraaid, waar hij op een normale manier van zijn huisvuil af kan, mag dus voor de kosten van de bezuinigingen van RWS opdraaien.
    Vaak zijn dat ook nog eens de binnenvaart ondernemers die de meeste gasolie verbruiken!

    Het lijkt mij dat wanneer RWS moet bezuinigen eens de hand in eigen boezem moet steken.
    4000 euro per container lijkt mij overdreven, dan zou de provincie Friesland gauw failliet zijn met al die containers voor de plezier vaart!

    Een behouden vaart in 2014.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Dit zijn toch wel vreemde uitspraken voor een KSV directeur. Hij heeft al een voorstel gedaan bij de minister voor een (extra)afvalheffing op de gasolie? De organisaties hebben gezamenlijk het hele jaar opgetreden en dan komt dit uit de hoge hoed van BLN-KSV.

    De directeur van KSV moet zich niet realiseren dat de infrastructuur zo duur is geworden, maar dat de binnenvaart recht heeft op een betaalbaar systeem voor restafval en geen extra heffingen voor huisvuil buiten die op havengelden e.d.

    Voor de afgifte van afval is een internationaal verdrag, waarbij geldt dat voor elke afvalsoort een eigen financieringssysteem moet worden ingesteld en een gedegen infrastructuur. Uniform en internationaal.

    De organisaties hebben de minister gewaarschuwd dat het niet gaat werken en de bewijzen worden geleverd na amper twee maanden. In mijn optiek is het nu niet aan de organisaties om bij de minister voorstellen te doen. Zeker niet voorstellen die niet passen in een internationaal verdrag en voor de schipper nog meer verplichte kosten met zich meebrengt.

    Geplaatst door: R. Breedveld op
  • Betalen voor huisvuil met minder afgifte mogelijkheden moeten we begrijpen, maar ontstenen wat heel veel geld kost zeker gezien het feit dat hier op termijn door gebaggerd moet worden. Of gaan we op de lange duur hier ook voor door de knieën wat betreft gegarandeerde diepgang op de Maas. Je hoeft namelijk geen waterbouwkundig ingenieur te zijn om te begrijpen dat er onherroepelijk verzanding ontstaat.

    Geplaatst door: J.R. Liemberg op
  • Bij Rijkswaterstaat moet alles ten koste van alles door gaan, zonder te luisteren naar andere, volgens mij alleen maar om der eige aan het werk te houden. Willen ze bij het rijk bezuinigen moeten ze eerst Rijkswaterstaat eens doorlichten, schandalig wat daar gebeurt binnen de organisatie

    Geplaatst door: Jan van der Voet op

Reageer