‘Sluisbezuiniging desastreus voor bedrijven’

‘Desastreus’ noemt het bedrijvennetwerk Port of Twente de gevolgen van de bezuiniging die minister Schultz (Infrastructuur) bij Rijkswaterstaat wil doorvoeren op de sluisbediening. Port of Twente schat dat minstens 20% van jaarlijks 20 miljoen ton lading naar spoor of weg zal gaan. Het Twentse bedrijfsleven krijgt bijval van de Nederlandse verladersorganisatie EVO: ‘Deze bezuiniging kost meer dan het oplevert. Het sluisbeleid van het kabinet snijdt geen hout.’

'Sluisbezuiniging desastreus voor bedrijven
  • Verladersorganisatie EVO wil bezuiniging op sluisbedieningstijden schrappen
  • Port of Twente noemt sluisbezuiniging ‘desastreus’

Van de 40 voltijds krachten op sluizen en bruggen, die volgens het plan zouden worden wegbezuinigd, verdwijnen er 4,2 op de Twentekanalen. De gevolgen zijn desastreus voor het sterk in ontwikkeling zijnde vervoer over water en de bedrijven aan de Twentekanalen die hiervan gebruik maken, stelt Anne-Ruth Scheijgrond namens Port of Twente.

Jaarlijks wordt er bijna 20 miljoen ton via de Twentekanalen vervoerd. Dit vervoer over water staat gelijk aan 1.000 vrachtwagens of 18 goederentreinen extra per dag in elke richting. De betrokken bedrijven verwachten binnen 10 jaar nog 3 miljoen ton méér over water te gaan vervoeren. De huidige sluis in Eefde heeft te weinig capaciteit, daarom heeft de minister besloten een tweede sluiskolk aan te leggen. ‘Het terugbrengen van bedieningstijden nu heeft dan ook grote gevolgen’, zegt Scheijgrond.

Inventarisatie

Na een inventarisatie onder de betrokken bedrijven schetst Port of Twente aldus de gevolgen van de voorgenomen bezuinigingen:

  1. Gedurende alle dagen van de week en alle uren van de dag stijgen de wachttijden ver boven het huidige niveau van maximaal 180 minuten. Dit leidt tot een onbetrouwbaarheid die voor veel stromen (containers, halffabrikaten) niet acceptabel is en een verlies van vervoer over water van minstens 25%;
  2. In tijden van laag water op de IJssel en noodzaak tot gebruik van de voorsluis zullen wachttijden van meerdere dagen optreden en is het Twentekanaal niet meer normaal toegankelijk;
  3. Voor deze wachtende schepen zijn onvoldoende ligplaatsen voorhanden;
  4. Voor wachtende schepen met gevaarlijke stoffen zal deze situatie leiden tot overschrijding van veiligheidsnormen;
  5. Kostenverhogingen van alle scheepvaart van naar schatting 20% als gevolg van de noodzaak om meer schepen in te huren en/of langere vaartijden (jaarlijks € 15 miljoen extra kosten);
  6. Verlegging van 20% van het totale binnenvaartvolume naar weg en spoor (200 vrachtwagens / 3 à 4 goederentreinen per dag in elke richting);
  7. Verlies van 20% van de directe arbeidsplaatsen (300 tot 500 FTE), risico op verlies van duizenden indirecte arbeidsplaatsen en verlies van het potentieel van nog eens duizenden arbeidsplaatsen.
  8. Heroverweging van geplande investeringen van meer dan € 50 miljoen en afstel van voorgenomen groeiplannen van vervoer over water.
  9. In dit onderzoek zijn vanwege het gegunde tijdsbestek nog niet de effecten van duurzaamheid meegenomen, maar mogen zeker niet onderschat worden. De genoemde extra vervoersbewegingen van 1.000 vrachtwagens of 18 goederentreinen per dag vertaalt zich in bijna 1 miljoen kilo extra CO2 en een zekere verslechtering van de luchtkwaliteit van ca. 625.000 inwoners van Twente.

Dit is onacceptabel voor Port of Twente, het logistieke samenwerkingsverband van Twente. Scheijgrond: ‘Deze bezuinigingsmaatregel van de minister zal absoluut een verkeerd effect op de economie hebben.’

Kosten stijgen

Verladersorganisatie EVO, die met Koninklijke Schuttevaer en Waterbouw Nederland het Centraal Overleg Vaarwegen vormt, wil dat het kabinet de voorgenomen bezuiniging op sluisbedieningstijden schrapt. Volgens de verladersorganisatie levert de bezuiniging nauwelijks iets op, terwijl de kosten voor het bedrijfsleven stijgen. EVO roept de Tweede Kamer, die dinsdagavond over de bezuiniging debatteert, op zich uit te spreken tegen het plan.

Eerder riep het kabinet bedrijven nog op om meer gebruik te maken van de binnenvaart. EVO, belangenbehartiger van bedrijven die eigenaren zijn van goederen, stelt daarom dat het kabinet met deze bezuiniging tegen haar eigen beleid indruist.

Bezuiniging

Het kabinet wil bezuinigen op het aantal uren waarop sluizen en bruggen bediend worden. Daarbij gaat het om 40 fulltime banen – wat twee miljoen euro moet opleveren. Door de bezuiniging wordt de bedieningscapaciteit van sluizen op sommige plekken met 45% gekort. Bedrijven die voor hun bevoorrading en afzet afhankelijk van de binnenvaart zijn, krijgen hierdoor met vertragingen en dus hogere kosten te maken. ‘Dat zorgt voor een verslechtering van hun concurrentiepositie en een slechter vestigingsklimaat voor Nederland. Dat kost veel meer dan de twee miljoen die de maatregel lijkt op te leveren’, aldus de verladersorganisatie EVO

‘Het kabinet druist met deze bezuiniging in tegen haar eigen beleid. Al enige jaren vraagt de overheid het bedrijfsleven meer gebruik te maken van de binnenvaart – het zou files verminderen. Dan zijn de druiven zuur als bedrijven die dat gedaan hebben ineens het tijdsbestek van laad- en losmogelijkheden met bijna vijftig procent zien dalen. Voor bedrijven die de overstap naar de binnenvaart overwegen is de maatregel een extra reden de overstap niet te maken.’

‘Sluisbezuiniging desastreus voor bedrijven’ | Schuttevaer.nl

‘Sluisbezuiniging desastreus voor bedrijven’

‘Desastreus’ noemt het bedrijvennetwerk Port of Twente de gevolgen van de bezuiniging die minister Schultz (Infrastructuur) bij Rijkswaterstaat wil doorvoeren op de sluisbediening. Port of Twente schat dat minstens 20% van jaarlijks 20 miljoen ton lading naar spoor of weg zal gaan. Het Twentse bedrijfsleven krijgt bijval van de Nederlandse verladersorganisatie EVO: ‘Deze bezuiniging kost meer dan het oplevert. Het sluisbeleid van het kabinet snijdt geen hout.’

'Sluisbezuiniging desastreus voor bedrijven
  • Verladersorganisatie EVO wil bezuiniging op sluisbedieningstijden schrappen
  • Port of Twente noemt sluisbezuiniging ‘desastreus’

Van de 40 voltijds krachten op sluizen en bruggen, die volgens het plan zouden worden wegbezuinigd, verdwijnen er 4,2 op de Twentekanalen. De gevolgen zijn desastreus voor het sterk in ontwikkeling zijnde vervoer over water en de bedrijven aan de Twentekanalen die hiervan gebruik maken, stelt Anne-Ruth Scheijgrond namens Port of Twente.

Jaarlijks wordt er bijna 20 miljoen ton via de Twentekanalen vervoerd. Dit vervoer over water staat gelijk aan 1.000 vrachtwagens of 18 goederentreinen extra per dag in elke richting. De betrokken bedrijven verwachten binnen 10 jaar nog 3 miljoen ton méér over water te gaan vervoeren. De huidige sluis in Eefde heeft te weinig capaciteit, daarom heeft de minister besloten een tweede sluiskolk aan te leggen. ‘Het terugbrengen van bedieningstijden nu heeft dan ook grote gevolgen’, zegt Scheijgrond.

Inventarisatie

Na een inventarisatie onder de betrokken bedrijven schetst Port of Twente aldus de gevolgen van de voorgenomen bezuinigingen:

  1. Gedurende alle dagen van de week en alle uren van de dag stijgen de wachttijden ver boven het huidige niveau van maximaal 180 minuten. Dit leidt tot een onbetrouwbaarheid die voor veel stromen (containers, halffabrikaten) niet acceptabel is en een verlies van vervoer over water van minstens 25%;
  2. In tijden van laag water op de IJssel en noodzaak tot gebruik van de voorsluis zullen wachttijden van meerdere dagen optreden en is het Twentekanaal niet meer normaal toegankelijk;
  3. Voor deze wachtende schepen zijn onvoldoende ligplaatsen voorhanden;
  4. Voor wachtende schepen met gevaarlijke stoffen zal deze situatie leiden tot overschrijding van veiligheidsnormen;
  5. Kostenverhogingen van alle scheepvaart van naar schatting 20% als gevolg van de noodzaak om meer schepen in te huren en/of langere vaartijden (jaarlijks € 15 miljoen extra kosten);
  6. Verlegging van 20% van het totale binnenvaartvolume naar weg en spoor (200 vrachtwagens / 3 à 4 goederentreinen per dag in elke richting);
  7. Verlies van 20% van de directe arbeidsplaatsen (300 tot 500 FTE), risico op verlies van duizenden indirecte arbeidsplaatsen en verlies van het potentieel van nog eens duizenden arbeidsplaatsen.
  8. Heroverweging van geplande investeringen van meer dan € 50 miljoen en afstel van voorgenomen groeiplannen van vervoer over water.
  9. In dit onderzoek zijn vanwege het gegunde tijdsbestek nog niet de effecten van duurzaamheid meegenomen, maar mogen zeker niet onderschat worden. De genoemde extra vervoersbewegingen van 1.000 vrachtwagens of 18 goederentreinen per dag vertaalt zich in bijna 1 miljoen kilo extra CO2 en een zekere verslechtering van de luchtkwaliteit van ca. 625.000 inwoners van Twente.

Dit is onacceptabel voor Port of Twente, het logistieke samenwerkingsverband van Twente. Scheijgrond: ‘Deze bezuinigingsmaatregel van de minister zal absoluut een verkeerd effect op de economie hebben.’

Kosten stijgen

Verladersorganisatie EVO, die met Koninklijke Schuttevaer en Waterbouw Nederland het Centraal Overleg Vaarwegen vormt, wil dat het kabinet de voorgenomen bezuiniging op sluisbedieningstijden schrapt. Volgens de verladersorganisatie levert de bezuiniging nauwelijks iets op, terwijl de kosten voor het bedrijfsleven stijgen. EVO roept de Tweede Kamer, die dinsdagavond over de bezuiniging debatteert, op zich uit te spreken tegen het plan.

Eerder riep het kabinet bedrijven nog op om meer gebruik te maken van de binnenvaart. EVO, belangenbehartiger van bedrijven die eigenaren zijn van goederen, stelt daarom dat het kabinet met deze bezuiniging tegen haar eigen beleid indruist.

Bezuiniging

Het kabinet wil bezuinigen op het aantal uren waarop sluizen en bruggen bediend worden. Daarbij gaat het om 40 fulltime banen – wat twee miljoen euro moet opleveren. Door de bezuiniging wordt de bedieningscapaciteit van sluizen op sommige plekken met 45% gekort. Bedrijven die voor hun bevoorrading en afzet afhankelijk van de binnenvaart zijn, krijgen hierdoor met vertragingen en dus hogere kosten te maken. ‘Dat zorgt voor een verslechtering van hun concurrentiepositie en een slechter vestigingsklimaat voor Nederland. Dat kost veel meer dan de twee miljoen die de maatregel lijkt op te leveren’, aldus de verladersorganisatie EVO

‘Het kabinet druist met deze bezuiniging in tegen haar eigen beleid. Al enige jaren vraagt de overheid het bedrijfsleven meer gebruik te maken van de binnenvaart – het zou files verminderen. Dan zijn de druiven zuur als bedrijven die dat gedaan hebben ineens het tijdsbestek van laad- en losmogelijkheden met bijna vijftig procent zien dalen. Voor bedrijven die de overstap naar de binnenvaart overwegen is de maatregel een extra reden de overstap niet te maken.’