Dordt houdt 1 en 3 dagen briefjes

De 1 en 3 dagen briefjes voor de betaling van havengeld in Dordrecht blijven voorlopig bestaan. De gemeenteraad heeft dinsdag, onder druk van de Schuttevaer-afdeling Rijnmond i.o. een voorstel tot afschaffing teruggenomen.

In het kader van de harmonisering met de havengeldverordening van
Rotterdam had de gemeente Dordrecht het plan om de zogenaamde 1 en 3
dagen briefjes af te schaffen. Gevolg zou zijn dat een schip dat voor 1 of 3 dagen een ligplaats inneemt, dan voor een hele week betalen. En tevens dat een schip waarvoor in Dordrecht havengeld betaald is, bij een bezoek aan Rotterdam opnieuw havengeld moet zou moeten betalen en vice versa. Van volledige
harmonisatie, zou bovendien geen sprake zijn, want in Rotterdam is uitgifte van drinkwater opgenomen in het
haventarief. Dat is in Dordrecht niet het geval.
Volgens informatie van de gemeente hebben in 2012 circa 100 schepen gebruik gemaakt van de ‘korte briefjes’.
Koninklijke Schuttevaer, afdeling Rijnmond i.o., heeft bij monde van regiovertegenwoordiger Jan
Kruisinga ingesproken en duidelijk gemaakt dat dit voorstel
geenszins zou leiden tot de gewenste harmonisering.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Dordt houdt 1 en 3 dagen briefjes | Schuttevaer.nl

Dordt houdt 1 en 3 dagen briefjes

De 1 en 3 dagen briefjes voor de betaling van havengeld in Dordrecht blijven voorlopig bestaan. De gemeenteraad heeft dinsdag, onder druk van de Schuttevaer-afdeling Rijnmond i.o. een voorstel tot afschaffing teruggenomen.

In het kader van de harmonisering met de havengeldverordening van
Rotterdam had de gemeente Dordrecht het plan om de zogenaamde 1 en 3
dagen briefjes af te schaffen. Gevolg zou zijn dat een schip dat voor 1 of 3 dagen een ligplaats inneemt, dan voor een hele week betalen. En tevens dat een schip waarvoor in Dordrecht havengeld betaald is, bij een bezoek aan Rotterdam opnieuw havengeld moet zou moeten betalen en vice versa. Van volledige
harmonisatie, zou bovendien geen sprake zijn, want in Rotterdam is uitgifte van drinkwater opgenomen in het
haventarief. Dat is in Dordrecht niet het geval.
Volgens informatie van de gemeente hebben in 2012 circa 100 schepen gebruik gemaakt van de ‘korte briefjes’.
Koninklijke Schuttevaer, afdeling Rijnmond i.o., heeft bij monde van regiovertegenwoordiger Jan
Kruisinga ingesproken en duidelijk gemaakt dat dit voorstel
geenszins zou leiden tot de gewenste harmonisering.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer