Mankement aan sluisdeuren Maasbracht

Bij het sluiscomplex in Maasbracht is een mankement aan de deuren van de westkolk ontdekt, meldt Koninklijke Schuttevaer. De komende drie weken is ’s avonds en ’s nachts maar één kolk beschikbaar.

De middenkolk is nu totaal gerenoveerd en weer
volledig in gebruik. Voor de oostkolk worden de noodzakelijke
voorbereidingen voor de verlenging getroffen. Het probleem bij de
westkolk uitstellen is te risicovol. Het uitstellen van de
voorbereidingen voor de verlenging van de oostkolk na het oplossen van
het probleem bij de westkolk is geen optie. Dit is contractueel
vastgelegd en zou onacceptabel grote financiele gevolgen hebben.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • Het niet sluiten van de deur is bij ons op gevallen via de camera,s van de sluis.
    Niet omdat het sluispersoneel vanuit hun gebouw er met hun blote oog zicht op heeft.
    Alleen omdat er nog personeel aanwezig is konden ze direct terplaatse in loop afstand de situatie beter inschatten.Ik ben ook tegen een centraal bedienings plaats ver weg van de realiteit.Maar als bedienings plekken van sluizen zodanig neer gezet zijn zodat men afhankelijk blijft van camera,s maakt het naar mijn mening niet uit als ze verder weg zitten.Blijft schein vijligheid.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers. op
  • De Egel,jou reactie met ‘En ook niet wanneer je als sluiswachter op 80 km afstand op een monitor moet zitten turen’. Zal helaas realiteit worden op de bovenste gedeelte van de Maas.Heb een tijdje terug een art.(dacht in de Schuttevaer) gelezen,dat er in Maasbracht een zgn bedienigscentrale Zuid komt. Van waaruit alle sluizen,bruggen en stuwen worden bediend vanaf Maastricht tot Sambeek.Dan is te hopen dat wij als schipper dan allert blijven om dit soort incidenten te voorkomen.Dat kan die sluiswachter dan niet meer zien met al dat turen op zijn scherm(en)!!!

    Geplaatst door: Stella op
  • Geachte collega,s.

    Sorry voor mijn uitgebreide verslag van onze reis schema,ha,ha,ha.
    Maar waar het mij om ging dat wij niet meer in de buurt van de Maas zijn geweest.
    Wij gingen er van uit dat er met de Westkolk na ons niet meer geschut ging worden tot het euvel was verholpen.Maar na een kleine maand later lezen we het tegendeel.
    Het mankement is niet iets waar men luchtig over mag doen.Als wij geweten hadden dat er na een noodreparatie men gewoon door ging schutten hadden we aan de bel getrokken.
    Gelukkig is er niks gebeurd.Stel er was wel een noodlottig ongeval gebeurd dan hadden we ons zelf misschien wel verweten dat we onze collega,s niet via de media hebben gewaarschuwd over ons voorval.
    Er kan altijd wat gebeuren[Kapotte touwen,brand,afbrekende bolders,vallend ijs,enz].
    Dat is overmacht.Maar schutten met deuren met een techtnisch mankement wat bekend is onnodig risico nemen.

    Mvg
    F.Schoenmakers/m.s.REVISIO

    Geplaatst door: F.Schoenmakers op
  • In ieder geval heeft meneer Schoenmaker de kloten om te reageren op iets onder zijn eigen naam en niet Hans of Egel, of wat diens meer zei.
    Ook ik ben het niet op AIS gebied met de heer Schoenmakers eens, maar denk niet dat dit hier iets mee te maken heeft, hij zet in de reactie wat hij wil, via de AIS ben je dag en nacht ongewild te volgen ,hier heeft dhr, Schoenmakers een hekel aan.
    En meneer Schoenmakers misschien vindt u het leuk om gedetaileerd te schrijven over zulke reizen, ik zou er van genieten als ik dat kan lezen met mooie fotos erbij, misschien in het blad van vereniging de Binnenvaart of een column in de Schuttevaer, verdient u nog wat bij ook.
    Prettige reis.

    Geplaatst door: Hagens op
  • @ de egel
    dit is pas een juist en goed geschreven commentaar!
    Juist: behoudt kundig personeel!!

    Geplaatst door: hans op
  • Een compliment aan het sluispersoneel dat het mankement zag en adequaat actie ondernam. Hier zien je wat deskundig personeel kan voorkomen.
    Hopelijk blijft Rijkswaterstaat oog houden voor de toegevoegde waarde van kennis over het object bij het eigen personeel. Met een 3-maandelijkse inspectie door een aannemer voorkom je zoiets niet. En ook niet wanneer je als sluiswachter op 80 km afstand op een monitor moet zitten turen.

    Geplaatst door: De Egel op
  • @das boot

    Het is ook wel een heel volledig vaarschema wat Dhr Schoenmakers weergeeft; ik zie meteen talmogelijkheden om hem te bekeuren.

    Tjongejongejonge…

    Geplaatst door: hans op
  • Beste Falco. In een reactie van u op AIS en KB schreef u nog dat AIS `een grove inbreuk is in uw en onze privacy`.

    Dan is het erg vreemd dat u hier op een openbaar forum zomaar over uw vaarschema vertelt. Dus ik zou haast willen zeggen; schoenmaker blijf bij je leest! Goede vaart.

    Geplaatst door: das boot op
  • Dat is vreemd.
    Op 15 februarie j.l. zijn wij om 8.00uur afvarig met 2508t kolen van Born naar Frouard de Westsluis in gevaren.Halverwegen het af schutten merkten we door zeer waakzame sluispersoneel op dat de west boven deur niet sloot [o.a.veel water tussen de deuren]De sluiswachter heeft niet getwijfeld en ons per direct terug op geschut.De deur bleek bij nader inspectie van de bovenste verankering af gebroken te zijn.M.a.w. we zijn door het oog van de naald gekropen en dankzij het waakzaam oog van het sluis personeel is een ramp voorkomen!Binnen 4 uur waren we bevrijd uit de kolk.In no time werd een mobiele kraan geregeld zodat de bovendeur voor ons weer geopend kon worden.Wij zijn hierna via de andere sluis onze reis weer vervolgd en zijn inmiddels via de Moezel weer leeg in Hongarije.Nu komt dit bericht binnen tot onze onsteltennis!Wij waren niet het eerste pech schip in deze kolk.Enkele weken voor ons was het zelfde gebeurd vertelde men ons met de oost deur.Het schijnt dat de houten beschermings balken van de deuren te ruim te zijn bevestigd waardoor de deuren elkaar in de weg zitten.Dus 2 keer achter elkaar een bijna ramp!
    Wij hebben geen openbare melding van onze ongemak gemaakt omdat we er van uit gingen dat er per direct de Westkolk buit gebruik werd genomen.Nu in Hongarije lezen we het tegen deel.
    R.W.S. heeft na ons een hoge risico genomen om na nood reparatie toch weer te gaan schutten met de Westkolk.Wij zijn in bezit van foto,s wat er met de bewuste deur is gebeurd en dat was niet mis.
    We zijn blij dat het gelukkig na ons goed is blijven gaan.Rest alleen de vraag:Weegt economie zwaarder als veiligheid.Dit hadden we niet van de NL R.W.S. verwacht anders hadden we het aan de grote klok gehangen.Overigens wel een ode aan het Maasbrachtse sluispersoneel voor hun allerte aanwezigheid en hun coördinatie.Zij waren het die het voorval doorzagen,handelden en keurig alles duidelijk regelden.

    Mvg
    Fam.Schoenmakers

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/m.s.REVISIO op

Reageer

Mankement aan sluisdeuren Maasbracht | Schuttevaer.nl

Mankement aan sluisdeuren Maasbracht

Bij het sluiscomplex in Maasbracht is een mankement aan de deuren van de westkolk ontdekt, meldt Koninklijke Schuttevaer. De komende drie weken is ’s avonds en ’s nachts maar één kolk beschikbaar.

De middenkolk is nu totaal gerenoveerd en weer
volledig in gebruik. Voor de oostkolk worden de noodzakelijke
voorbereidingen voor de verlenging getroffen. Het probleem bij de
westkolk uitstellen is te risicovol. Het uitstellen van de
voorbereidingen voor de verlenging van de oostkolk na het oplossen van
het probleem bij de westkolk is geen optie. Dit is contractueel
vastgelegd en zou onacceptabel grote financiele gevolgen hebben.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • Het niet sluiten van de deur is bij ons op gevallen via de camera,s van de sluis.
    Niet omdat het sluispersoneel vanuit hun gebouw er met hun blote oog zicht op heeft.
    Alleen omdat er nog personeel aanwezig is konden ze direct terplaatse in loop afstand de situatie beter inschatten.Ik ben ook tegen een centraal bedienings plaats ver weg van de realiteit.Maar als bedienings plekken van sluizen zodanig neer gezet zijn zodat men afhankelijk blijft van camera,s maakt het naar mijn mening niet uit als ze verder weg zitten.Blijft schein vijligheid.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers. op
  • De Egel,jou reactie met ‘En ook niet wanneer je als sluiswachter op 80 km afstand op een monitor moet zitten turen’. Zal helaas realiteit worden op de bovenste gedeelte van de Maas.Heb een tijdje terug een art.(dacht in de Schuttevaer) gelezen,dat er in Maasbracht een zgn bedienigscentrale Zuid komt. Van waaruit alle sluizen,bruggen en stuwen worden bediend vanaf Maastricht tot Sambeek.Dan is te hopen dat wij als schipper dan allert blijven om dit soort incidenten te voorkomen.Dat kan die sluiswachter dan niet meer zien met al dat turen op zijn scherm(en)!!!

    Geplaatst door: Stella op
  • Geachte collega,s.

    Sorry voor mijn uitgebreide verslag van onze reis schema,ha,ha,ha.
    Maar waar het mij om ging dat wij niet meer in de buurt van de Maas zijn geweest.
    Wij gingen er van uit dat er met de Westkolk na ons niet meer geschut ging worden tot het euvel was verholpen.Maar na een kleine maand later lezen we het tegendeel.
    Het mankement is niet iets waar men luchtig over mag doen.Als wij geweten hadden dat er na een noodreparatie men gewoon door ging schutten hadden we aan de bel getrokken.
    Gelukkig is er niks gebeurd.Stel er was wel een noodlottig ongeval gebeurd dan hadden we ons zelf misschien wel verweten dat we onze collega,s niet via de media hebben gewaarschuwd over ons voorval.
    Er kan altijd wat gebeuren[Kapotte touwen,brand,afbrekende bolders,vallend ijs,enz].
    Dat is overmacht.Maar schutten met deuren met een techtnisch mankement wat bekend is onnodig risico nemen.

    Mvg
    F.Schoenmakers/m.s.REVISIO

    Geplaatst door: F.Schoenmakers op
  • In ieder geval heeft meneer Schoenmaker de kloten om te reageren op iets onder zijn eigen naam en niet Hans of Egel, of wat diens meer zei.
    Ook ik ben het niet op AIS gebied met de heer Schoenmakers eens, maar denk niet dat dit hier iets mee te maken heeft, hij zet in de reactie wat hij wil, via de AIS ben je dag en nacht ongewild te volgen ,hier heeft dhr, Schoenmakers een hekel aan.
    En meneer Schoenmakers misschien vindt u het leuk om gedetaileerd te schrijven over zulke reizen, ik zou er van genieten als ik dat kan lezen met mooie fotos erbij, misschien in het blad van vereniging de Binnenvaart of een column in de Schuttevaer, verdient u nog wat bij ook.
    Prettige reis.

    Geplaatst door: Hagens op
  • @ de egel
    dit is pas een juist en goed geschreven commentaar!
    Juist: behoudt kundig personeel!!

    Geplaatst door: hans op
  • Een compliment aan het sluispersoneel dat het mankement zag en adequaat actie ondernam. Hier zien je wat deskundig personeel kan voorkomen.
    Hopelijk blijft Rijkswaterstaat oog houden voor de toegevoegde waarde van kennis over het object bij het eigen personeel. Met een 3-maandelijkse inspectie door een aannemer voorkom je zoiets niet. En ook niet wanneer je als sluiswachter op 80 km afstand op een monitor moet zitten turen.

    Geplaatst door: De Egel op
  • @das boot

    Het is ook wel een heel volledig vaarschema wat Dhr Schoenmakers weergeeft; ik zie meteen talmogelijkheden om hem te bekeuren.

    Tjongejongejonge…

    Geplaatst door: hans op
  • Beste Falco. In een reactie van u op AIS en KB schreef u nog dat AIS `een grove inbreuk is in uw en onze privacy`.

    Dan is het erg vreemd dat u hier op een openbaar forum zomaar over uw vaarschema vertelt. Dus ik zou haast willen zeggen; schoenmaker blijf bij je leest! Goede vaart.

    Geplaatst door: das boot op
  • Dat is vreemd.
    Op 15 februarie j.l. zijn wij om 8.00uur afvarig met 2508t kolen van Born naar Frouard de Westsluis in gevaren.Halverwegen het af schutten merkten we door zeer waakzame sluispersoneel op dat de west boven deur niet sloot [o.a.veel water tussen de deuren]De sluiswachter heeft niet getwijfeld en ons per direct terug op geschut.De deur bleek bij nader inspectie van de bovenste verankering af gebroken te zijn.M.a.w. we zijn door het oog van de naald gekropen en dankzij het waakzaam oog van het sluis personeel is een ramp voorkomen!Binnen 4 uur waren we bevrijd uit de kolk.In no time werd een mobiele kraan geregeld zodat de bovendeur voor ons weer geopend kon worden.Wij zijn hierna via de andere sluis onze reis weer vervolgd en zijn inmiddels via de Moezel weer leeg in Hongarije.Nu komt dit bericht binnen tot onze onsteltennis!Wij waren niet het eerste pech schip in deze kolk.Enkele weken voor ons was het zelfde gebeurd vertelde men ons met de oost deur.Het schijnt dat de houten beschermings balken van de deuren te ruim te zijn bevestigd waardoor de deuren elkaar in de weg zitten.Dus 2 keer achter elkaar een bijna ramp!
    Wij hebben geen openbare melding van onze ongemak gemaakt omdat we er van uit gingen dat er per direct de Westkolk buit gebruik werd genomen.Nu in Hongarije lezen we het tegen deel.
    R.W.S. heeft na ons een hoge risico genomen om na nood reparatie toch weer te gaan schutten met de Westkolk.Wij zijn in bezit van foto,s wat er met de bewuste deur is gebeurd en dat was niet mis.
    We zijn blij dat het gelukkig na ons goed is blijven gaan.Rest alleen de vraag:Weegt economie zwaarder als veiligheid.Dit hadden we niet van de NL R.W.S. verwacht anders hadden we het aan de grote klok gehangen.Overigens wel een ode aan het Maasbrachtse sluispersoneel voor hun allerte aanwezigheid en hun coördinatie.Zij waren het die het voorval doorzagen,handelden en keurig alles duidelijk regelden.

    Mvg
    Fam.Schoenmakers

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/m.s.REVISIO op

Reageer