Overnachtingshaven Lobith vergeten

De natuurbeschermingswet Natura 2000 staat een nieuwe overnachtingshaven in Lobith zo in de weg, dat het bestuur van de afdeling Gelderland van Koninklijke Schuttevaer er geen vertrouwen in heeft dat de deze haven er ooit nog komt. Inmiddels is de afdeling Gelderland bezig om extra ligplaatsen voor de binnenvaart in Nijmegen te regelen.

De overnachtingshaven is de laatste jaren een vast agendapunt op de jaarvergadering van de afdeling Gelderland. In 2008 werd bekend dat de aanleg van de overnachtingshaven grote vertraging zou oplopen vanwege de natuurbeschermingswet Natura 2000. De provincie Gelderland stond de bouw voorlopig niet toe omdat het grasland rond de nieuwe haven een foerageergebied is voor ganzen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • en als die kl%$#@tevogels aan onze kant van de rijn geen plekje kunnen vinden, zouden ze dan geen plekje kunnen vinden aan de duitse kant?

    Geplaatst door: jeroen rieswijk op
  • In mijn visie is het een samenspel van een te gering economisch belang, te weinig geld beschikbaar willen stellen, omwoners die er geen belang bij hebben.
    In de beslissing voor het nemen van de betuwe-lijn las ik nooit iets over enig beestje van betekenis,er waren heel veel mensen op tegen.Men vond in Den-Haag dat het van belang was voor ons landje!, het werd door onze strot gedrukt, geld??, dat komt er wel! Jan met de pet betaald immers.
    Wat is nou eigenlijk het probleem?, je laat de eerste 3 steigers in takt, de strekdam aan de benedenpunt haal je weg.Nu heb je een invaart van 180 mtr. breed, in het verlengde van de invaart maak je een doorsteek naar de Byland.Aan de s Gravenwaardsedijk maak je na de jachthvn drijfsteigers met palen haaks op de dijk.De bovenste helft van de Byland hou je voor de binnenvaart,zodat die achteruit weg kunnen draaien om kopvoor weer kunnen vertrekken, de benedenste helft mag de watersport zich uitleven.
    Op deze manier hoef je bijna niet te baggeren, je veranderd nagenoeg niets aan de flora en fauna, er liggen nu alleen een paar schepen!
    En voor de omwonende; schepen worden steeds stiller, de tijd van ratelende ankerkettingen en schreeuwende intercommen zijn voorbij!
    En die schippers die meestal rond het weekend de snelweg opzoeken zijn echt wel te overleven!
    En wij voeren zelfs de watervogels voor jullie!
    Maar het brengt geen geld op, voor niemand, dat is het grootste probleem.
    Maak er dan wel een OVERNACHTINGShvn van, dus niet midden in de nacht vertrekken/binnenlopen, want midden in de nacht klinkt bv het klepperen van een uitlaatklepje zeer ver!
    Zo al met al zou het toch echt wel moeten kunnen,

    vind ik…

    Geplaatst door: kds op
  • Al eeuwen komt de rhein,rien, De Rijn in Lobith,ons land binnen,al decenia lang wordt er al op hoog nivo door vele instantie,s van de schuttervaer, Belangenvereninging van De schippers tot Rijkswaterstaat en men zegt; we staan nog steeds voor een dillema?. Hoezo struisvogelpolitiek?. Of moet Het Gedoogkabinet Rutte/ Verhagen/Wilders zich ermee bemoeien?. Wie is nu De Grootste Poppenspeler in het land?. Wie heeft het nu echt voor het zeggen? Wie hier een antwoord op weet, Vind ik een Knappe Kop.Groetjes, Geert.

    Geplaatst door: klutman.gdcm op
  • Meneer Tolhuys.
    Tja zonder binnenvaart geen Tolkamer dat is een feit.
    Maare Landschap vervuiling vindt ik helemaal een goeie.
    Herrie en milieu,ja vooral de pleziervaart bevorderen.Benzine 2-takt motoren,lekkende schroefasje,s,olie morsingen bijvullen tankje,s en oil-injectie,mensen aan de strandje,s en bootje,s die een afval deponeren aan de wal en water,bootje,s die liggen te verkommeren en af te borrelen omdat de eigenaren er niet naar omkijken of gewoon zoek zijn.
    Lijkt mij ook niet goed voor de vogeltje,s en visje,s.
    Misschien een idee als inwoner om daar ook eens uw pijlen op te richten.
    Succes.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers op
  • Tolhuys, waar woon jij zelf, soms op een hutje in een groen groen knolle knolleland.
    Man gebruik je verstand, wist je wel dat zonder de scheepvaart zoals collega al zegt geen Lobith/Tolkamer, en by the way kijk eens in andere overnachtingshavens,Ijzerdoorn,Haaften sGravendeel, daar leeft de natuur tussen de scheepvaart in, wij jagen ze niet weg, al wat we vragen is een fatsoenlijke op maat gesneden overnachtingshaven, er komt daar geen oliedepot geen industrie alleen maar schepen die hun nachtrust zoeken en soms een of meerdere dagen daar blijven liggen.
    Ik vaar veel op de westduitse kanalen soms naar Berlijn daar zie je de natuur ongerept ook op de liegstelles op het kanaal, laatst nog een vos gezien midden in Berlijn langs het kanaal, dus geen bakerpraatjes met smoesjes omdat je zelf geen buren wilt.
    En als je tegen overnachtingshaven op die plaats bent waar moet die dan volgens jou, er is overal wel wat, en wij willen ook tussen de mensen wonen.
    Je vindt het toch ook niet gek dat natuurmonumenten minder leden krijgtr , volgens mij zijn die mensen doorgeslagen, en dan wat zo een directeur verdient alleen daarom wil je de toko al draaiende houden.

    Geplaatst door: Hagens op
  • @Tolhuys…..Ik weet niet voor jij..maar zonder de binnenvaart was lobith/Tolkamer een vergeten boerengat die alleen in de geschiedenisboekjes genoemd word ( en nog fout ook)

    Geplaatst door: Arjan op
  • Gewoon die ganzen een pestklap geven. Als ze dan verdoofd zijn pak je ze op en plant je ze 30 km verder in een weiland. Als ze dan wakker worden denken die beestjes :Hee, best wel mooi hier. Probleem opgelost. Ganzen tevree en wij kunnen ons haventje graven……

    Geplaatst door: Not Amjoest op
  • Het is logisch dat de schippers, met Annemarie Jorritsma voorop, voor hun rechten opkomen. Maar men kent de plaatselijke situatie niet. Lobith is in de afgelopen eeuw bedolven onder de zware industrie en baggergaten. De hele omgeving wordt één grote gatenkaas. Het wordt tijd dat de grond met rust gelaten wordt op de plek waar de Rijn ons land binnen komt. Het gaat niet om de ganzen of om natuurfreaks. Een overnachtingshaven geeft overlast, horizonvervuiling en drukte, daar zit echt niemand ter plaatse op te wachten. Je kunt niet op elk stukje groen gaan graven dat je op een landkaart ziet. Iedereen heeft het natuurlijk alleen over Natura 2000, maar de hele regio is inmiddels al jarenlang een Nationaal Landschap. Afblijven nu, er is al genoeg vernield.

    Geplaatst door: Tolhuys op
  • Hoe is het toch mogelijk dat er in Bemmel wel binnen pak em beet 1 jaar een haven wordt aangelegd zonder al die metingen en procedures. Zijn dat muntjes met een goud randje wat daarvoor betaald wordt. Rijkswaterstaat moet dr eigen schamen. Maar wel vasthouden aan het ankerverbod op de rivier. Schandalig!!!

    Geplaatst door: Pietje op
  • Ikwoon op de Beijenwaard er broeden alleen geen ganzen ze vreten alleen het gras op en schijten de hele wei vol de meeste ganzen zijn door de kou vertrokken naar frankrijk en daar mogen ze afgeschoten worden ganzen belangrijker dan hardt werkende schippers hoe bestaat het

    Geplaatst door: elly op
  • gans kan ook lekker zijn; afschieten en braden!!

    Geplaatst door: evdv op
  • Misschien zijn wij zelf wel de boosdoeners. Hoe meer scheepsruimte hoe beter voor het milieu dus meer vogels die ergens een plekje nodig hebben. En die schippers, ach die leggen hun schip wel slapende tussen de kribben omhoog!!!!!!!!!!!

    Geplaatst door: schipperinnetje op
  • Voor er voer gestrooid word, eerst vergif voor die klotevogels!

    Geplaatst door: poison op
  • Nu is het zaak voor de kon. schuttevaer om voer te strooien, maar dan voor de schippers.

    Geplaatst door: 007 op
  • Is het niet zo dat de regring in al haar wijsheid had besloten dat er elke 2 a 3 uur varen op de Waal een overnachtingshaven moest zijn.
    Misschien een zaak voor de rechter, denk dat de Schuttevaer beter een rechtszaak aan kan spannen, nu moeten wij vragen maar als je de verantwoordelijke minister dagvaard en hij of zij wordt in het ongelijk gesteld ligt het probleem daar en niet bij ons, zeker als er datum van haven klaar bij is bedongen met een dwangsom.
    Het kan nog leuker worden, las in een ander artikel dat als de tweede Maasvlakte klaar is Rijkswaterstaat 45 % meer vervoer verwacht waar blijven we dan met ons allen.
    En zoals de collega al zegt die natuurfreaken zijn overal op tegen, maar wel stroom uit het stopcantact en een mooie auto voor de deur

    Geplaatst door: Hagens op
  • ik heb horen vertellen dat mensen van milieu beweging moetwillig voer hebben gestrooid zodat deze ganzen naar die plek gelokt zijn het lijkt er op dat aktie voerders het land gaan regeren want ook kolen centrales ,kern energie en zelfs wind energie mag niet want dit is horizon vervuiling maar ook deze mensen willen stroom uit het stopcontakt

    Geplaatst door: cor mts hencor op
  • Arjan, ik zie de genoemde watervogels nog niet op de veluwseheidegronden nestelen, maar de oude Bailybrug weg, geul verbreden en de Byland op zou kunnen. Dick

    Geplaatst door: Dick Onck op
  • Gewoon een dijkje doorsteken in de vluchthaven van Lobith de Bijland is groot genoeg .

    Geplaatst door: Erik op
  • Wat een gezeur om een paar vogeltjes…op de veluwe is plek zat voor ze!

    Geplaatst door: Arjan op

Reageer

Overnachtingshaven Lobith vergeten | Schuttevaer.nl

Overnachtingshaven Lobith vergeten

De natuurbeschermingswet Natura 2000 staat een nieuwe overnachtingshaven in Lobith zo in de weg, dat het bestuur van de afdeling Gelderland van Koninklijke Schuttevaer er geen vertrouwen in heeft dat de deze haven er ooit nog komt. Inmiddels is de afdeling Gelderland bezig om extra ligplaatsen voor de binnenvaart in Nijmegen te regelen.

De overnachtingshaven is de laatste jaren een vast agendapunt op de jaarvergadering van de afdeling Gelderland. In 2008 werd bekend dat de aanleg van de overnachtingshaven grote vertraging zou oplopen vanwege de natuurbeschermingswet Natura 2000. De provincie Gelderland stond de bouw voorlopig niet toe omdat het grasland rond de nieuwe haven een foerageergebied is voor ganzen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • en als die kl%$#@tevogels aan onze kant van de rijn geen plekje kunnen vinden, zouden ze dan geen plekje kunnen vinden aan de duitse kant?

    Geplaatst door: jeroen rieswijk op
  • In mijn visie is het een samenspel van een te gering economisch belang, te weinig geld beschikbaar willen stellen, omwoners die er geen belang bij hebben.
    In de beslissing voor het nemen van de betuwe-lijn las ik nooit iets over enig beestje van betekenis,er waren heel veel mensen op tegen.Men vond in Den-Haag dat het van belang was voor ons landje!, het werd door onze strot gedrukt, geld??, dat komt er wel! Jan met de pet betaald immers.
    Wat is nou eigenlijk het probleem?, je laat de eerste 3 steigers in takt, de strekdam aan de benedenpunt haal je weg.Nu heb je een invaart van 180 mtr. breed, in het verlengde van de invaart maak je een doorsteek naar de Byland.Aan de s Gravenwaardsedijk maak je na de jachthvn drijfsteigers met palen haaks op de dijk.De bovenste helft van de Byland hou je voor de binnenvaart,zodat die achteruit weg kunnen draaien om kopvoor weer kunnen vertrekken, de benedenste helft mag de watersport zich uitleven.
    Op deze manier hoef je bijna niet te baggeren, je veranderd nagenoeg niets aan de flora en fauna, er liggen nu alleen een paar schepen!
    En voor de omwonende; schepen worden steeds stiller, de tijd van ratelende ankerkettingen en schreeuwende intercommen zijn voorbij!
    En die schippers die meestal rond het weekend de snelweg opzoeken zijn echt wel te overleven!
    En wij voeren zelfs de watervogels voor jullie!
    Maar het brengt geen geld op, voor niemand, dat is het grootste probleem.
    Maak er dan wel een OVERNACHTINGShvn van, dus niet midden in de nacht vertrekken/binnenlopen, want midden in de nacht klinkt bv het klepperen van een uitlaatklepje zeer ver!
    Zo al met al zou het toch echt wel moeten kunnen,

    vind ik…

    Geplaatst door: kds op
  • Al eeuwen komt de rhein,rien, De Rijn in Lobith,ons land binnen,al decenia lang wordt er al op hoog nivo door vele instantie,s van de schuttervaer, Belangenvereninging van De schippers tot Rijkswaterstaat en men zegt; we staan nog steeds voor een dillema?. Hoezo struisvogelpolitiek?. Of moet Het Gedoogkabinet Rutte/ Verhagen/Wilders zich ermee bemoeien?. Wie is nu De Grootste Poppenspeler in het land?. Wie heeft het nu echt voor het zeggen? Wie hier een antwoord op weet, Vind ik een Knappe Kop.Groetjes, Geert.

    Geplaatst door: klutman.gdcm op
  • Meneer Tolhuys.
    Tja zonder binnenvaart geen Tolkamer dat is een feit.
    Maare Landschap vervuiling vindt ik helemaal een goeie.
    Herrie en milieu,ja vooral de pleziervaart bevorderen.Benzine 2-takt motoren,lekkende schroefasje,s,olie morsingen bijvullen tankje,s en oil-injectie,mensen aan de strandje,s en bootje,s die een afval deponeren aan de wal en water,bootje,s die liggen te verkommeren en af te borrelen omdat de eigenaren er niet naar omkijken of gewoon zoek zijn.
    Lijkt mij ook niet goed voor de vogeltje,s en visje,s.
    Misschien een idee als inwoner om daar ook eens uw pijlen op te richten.
    Succes.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers op
  • Tolhuys, waar woon jij zelf, soms op een hutje in een groen groen knolle knolleland.
    Man gebruik je verstand, wist je wel dat zonder de scheepvaart zoals collega al zegt geen Lobith/Tolkamer, en by the way kijk eens in andere overnachtingshavens,Ijzerdoorn,Haaften sGravendeel, daar leeft de natuur tussen de scheepvaart in, wij jagen ze niet weg, al wat we vragen is een fatsoenlijke op maat gesneden overnachtingshaven, er komt daar geen oliedepot geen industrie alleen maar schepen die hun nachtrust zoeken en soms een of meerdere dagen daar blijven liggen.
    Ik vaar veel op de westduitse kanalen soms naar Berlijn daar zie je de natuur ongerept ook op de liegstelles op het kanaal, laatst nog een vos gezien midden in Berlijn langs het kanaal, dus geen bakerpraatjes met smoesjes omdat je zelf geen buren wilt.
    En als je tegen overnachtingshaven op die plaats bent waar moet die dan volgens jou, er is overal wel wat, en wij willen ook tussen de mensen wonen.
    Je vindt het toch ook niet gek dat natuurmonumenten minder leden krijgtr , volgens mij zijn die mensen doorgeslagen, en dan wat zo een directeur verdient alleen daarom wil je de toko al draaiende houden.

    Geplaatst door: Hagens op
  • @Tolhuys…..Ik weet niet voor jij..maar zonder de binnenvaart was lobith/Tolkamer een vergeten boerengat die alleen in de geschiedenisboekjes genoemd word ( en nog fout ook)

    Geplaatst door: Arjan op
  • Gewoon die ganzen een pestklap geven. Als ze dan verdoofd zijn pak je ze op en plant je ze 30 km verder in een weiland. Als ze dan wakker worden denken die beestjes :Hee, best wel mooi hier. Probleem opgelost. Ganzen tevree en wij kunnen ons haventje graven……

    Geplaatst door: Not Amjoest op
  • Het is logisch dat de schippers, met Annemarie Jorritsma voorop, voor hun rechten opkomen. Maar men kent de plaatselijke situatie niet. Lobith is in de afgelopen eeuw bedolven onder de zware industrie en baggergaten. De hele omgeving wordt één grote gatenkaas. Het wordt tijd dat de grond met rust gelaten wordt op de plek waar de Rijn ons land binnen komt. Het gaat niet om de ganzen of om natuurfreaks. Een overnachtingshaven geeft overlast, horizonvervuiling en drukte, daar zit echt niemand ter plaatse op te wachten. Je kunt niet op elk stukje groen gaan graven dat je op een landkaart ziet. Iedereen heeft het natuurlijk alleen over Natura 2000, maar de hele regio is inmiddels al jarenlang een Nationaal Landschap. Afblijven nu, er is al genoeg vernield.

    Geplaatst door: Tolhuys op
  • Hoe is het toch mogelijk dat er in Bemmel wel binnen pak em beet 1 jaar een haven wordt aangelegd zonder al die metingen en procedures. Zijn dat muntjes met een goud randje wat daarvoor betaald wordt. Rijkswaterstaat moet dr eigen schamen. Maar wel vasthouden aan het ankerverbod op de rivier. Schandalig!!!

    Geplaatst door: Pietje op
  • Ikwoon op de Beijenwaard er broeden alleen geen ganzen ze vreten alleen het gras op en schijten de hele wei vol de meeste ganzen zijn door de kou vertrokken naar frankrijk en daar mogen ze afgeschoten worden ganzen belangrijker dan hardt werkende schippers hoe bestaat het

    Geplaatst door: elly op
  • gans kan ook lekker zijn; afschieten en braden!!

    Geplaatst door: evdv op
  • Misschien zijn wij zelf wel de boosdoeners. Hoe meer scheepsruimte hoe beter voor het milieu dus meer vogels die ergens een plekje nodig hebben. En die schippers, ach die leggen hun schip wel slapende tussen de kribben omhoog!!!!!!!!!!!

    Geplaatst door: schipperinnetje op
  • Voor er voer gestrooid word, eerst vergif voor die klotevogels!

    Geplaatst door: poison op
  • Nu is het zaak voor de kon. schuttevaer om voer te strooien, maar dan voor de schippers.

    Geplaatst door: 007 op
  • Is het niet zo dat de regring in al haar wijsheid had besloten dat er elke 2 a 3 uur varen op de Waal een overnachtingshaven moest zijn.
    Misschien een zaak voor de rechter, denk dat de Schuttevaer beter een rechtszaak aan kan spannen, nu moeten wij vragen maar als je de verantwoordelijke minister dagvaard en hij of zij wordt in het ongelijk gesteld ligt het probleem daar en niet bij ons, zeker als er datum van haven klaar bij is bedongen met een dwangsom.
    Het kan nog leuker worden, las in een ander artikel dat als de tweede Maasvlakte klaar is Rijkswaterstaat 45 % meer vervoer verwacht waar blijven we dan met ons allen.
    En zoals de collega al zegt die natuurfreaken zijn overal op tegen, maar wel stroom uit het stopcantact en een mooie auto voor de deur

    Geplaatst door: Hagens op
  • ik heb horen vertellen dat mensen van milieu beweging moetwillig voer hebben gestrooid zodat deze ganzen naar die plek gelokt zijn het lijkt er op dat aktie voerders het land gaan regeren want ook kolen centrales ,kern energie en zelfs wind energie mag niet want dit is horizon vervuiling maar ook deze mensen willen stroom uit het stopcontakt

    Geplaatst door: cor mts hencor op
  • Arjan, ik zie de genoemde watervogels nog niet op de veluwseheidegronden nestelen, maar de oude Bailybrug weg, geul verbreden en de Byland op zou kunnen. Dick

    Geplaatst door: Dick Onck op
  • Gewoon een dijkje doorsteken in de vluchthaven van Lobith de Bijland is groot genoeg .

    Geplaatst door: Erik op
  • Wat een gezeur om een paar vogeltjes…op de veluwe is plek zat voor ze!

    Geplaatst door: Arjan op

Reageer