Sluis bij De Haandrik gaat weer open

Het waterschap Velt en Vecht gaat de sluis bij De Haandrik in Overijssel weer openstellen voor scheepvaart. De sluis is sinds 1974 buiten gebruik. De renovatie kost 1,3 miljoen euro en is gepland voor 2011-2012. Aanpassing van de sluis is een van de onderdelen uit het plan ‘Grensoverschrijdende Vechtvisie’ en het ‘Masterplan Ruimte voor de Vecht.’ Dat plan ter bevordering van de duurzame (water)recreatie is ontwikkeld door de gemeente Hardenberg, het waterschap Velt en Vecht en de Duitse gemeente Emlichheim.

sluis

Door Willem de Niet
Aan de scheepvaart op het deel van de Vecht van De Haandrik naar Emlichheim worden strikte eisen gesteld. Zo mogen recreanten behalve door spierkracht, hun vaartuigen op termijn alleen laten aandrijven door elektromotoren. Voor schepen met (geluidsarme) verbrandingsmotoren geldt een overgangstermijn van tussen de 5 en 10 jaar. Het waterschap Velt en Vecht zet zelf ook elektrische vaartuigen in. De maximumsnelheid is vastgesteld op 9 kilometer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Sluis bij De Haandrik gaat weer open | Schuttevaer.nl

Sluis bij De Haandrik gaat weer open

Het waterschap Velt en Vecht gaat de sluis bij De Haandrik in Overijssel weer openstellen voor scheepvaart. De sluis is sinds 1974 buiten gebruik. De renovatie kost 1,3 miljoen euro en is gepland voor 2011-2012. Aanpassing van de sluis is een van de onderdelen uit het plan ‘Grensoverschrijdende Vechtvisie’ en het ‘Masterplan Ruimte voor de Vecht.’ Dat plan ter bevordering van de duurzame (water)recreatie is ontwikkeld door de gemeente Hardenberg, het waterschap Velt en Vecht en de Duitse gemeente Emlichheim.

sluis

Door Willem de Niet
Aan de scheepvaart op het deel van de Vecht van De Haandrik naar Emlichheim worden strikte eisen gesteld. Zo mogen recreanten behalve door spierkracht, hun vaartuigen op termijn alleen laten aandrijven door elektromotoren. Voor schepen met (geluidsarme) verbrandingsmotoren geldt een overgangstermijn van tussen de 5 en 10 jaar. Het waterschap Velt en Vecht zet zelf ook elektrische vaartuigen in. De maximumsnelheid is vastgesteld op 9 kilometer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer