‘Zicht op financiering’ tweede zeesluis IJmuiden

Een nieuwe grote zeesluis die de toegang tot de Amsterdamse havenregio moet vergemakkelijken is een stap dichterbij. Vrijdagavond, tijdens het jaarlijkse Havengildediner, zetten minister Eurlings, havenwethouder Freek Ossel en de Noordhollandse gedeputeerde Elisabeth Post hun handtekening onder een convenant over de financiering. Eurlings start nu een Planstudie naar de aanleg van de nieuwe sluis.

Het huidige sluizencomplex kent vier sluizen. Via de grootste daarvan, de
Noordersluis, komt meer dan 80 procent van alle lading naar de
Amsterdamse haven. Met zijn netto breedte van 45 meter is de sluis te
smal voor de brede schepen die tegenwoordig in de container- en
bulkvaart worden ingezet. De Amsterdamse haven is de laatste jaren zo
hard gegroeid dat de capaciteitsgrens van het sluizencomplex in zicht
kwam. Daarnaast is de Noordersluis uit 1929 is op een termijn van 15
tot 20 jaar aan vervanging toe. Daarom is het de wens van bestuurders
en ondernemers in de regio om rond 2016 over een nieuwe, en grotere
sluis te beschikken.
Financiering
De Nieuwe Sluis is begroot op meer dan 700 miljoen
euro als wordt uitgegaan van het formaat 500 bij 65 bij 18 meter
(l*b*d). De drie partijen hebben voldoende geld bijeen om te kunnen
spreken van ‘zicht op financiering’. Dit was voor minister Eurlings een
noodzakelijke voorwaarde om de laatste procedurele stap te zetten, de
zogeheten Planstudie. Die periode zal ongeveer drie jaar duren. Die
tijd is nodig om vast te stellen welke afmetingen de sluis moet
krijgen, waar hij komt te liggen, welke bouwwijze de meest efficiënte
is en of aan alle milieueisen kan worden voldaan. Minister Eurlings
verwacht dat de nieuwe sluis nog in 2016 operationeel kan zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Zicht op financiering’ tweede zeesluis IJmuiden | Schuttevaer.nl

‘Zicht op financiering’ tweede zeesluis IJmuiden

Een nieuwe grote zeesluis die de toegang tot de Amsterdamse havenregio moet vergemakkelijken is een stap dichterbij. Vrijdagavond, tijdens het jaarlijkse Havengildediner, zetten minister Eurlings, havenwethouder Freek Ossel en de Noordhollandse gedeputeerde Elisabeth Post hun handtekening onder een convenant over de financiering. Eurlings start nu een Planstudie naar de aanleg van de nieuwe sluis.

Het huidige sluizencomplex kent vier sluizen. Via de grootste daarvan, de
Noordersluis, komt meer dan 80 procent van alle lading naar de
Amsterdamse haven. Met zijn netto breedte van 45 meter is de sluis te
smal voor de brede schepen die tegenwoordig in de container- en
bulkvaart worden ingezet. De Amsterdamse haven is de laatste jaren zo
hard gegroeid dat de capaciteitsgrens van het sluizencomplex in zicht
kwam. Daarnaast is de Noordersluis uit 1929 is op een termijn van 15
tot 20 jaar aan vervanging toe. Daarom is het de wens van bestuurders
en ondernemers in de regio om rond 2016 over een nieuwe, en grotere
sluis te beschikken.
Financiering
De Nieuwe Sluis is begroot op meer dan 700 miljoen
euro als wordt uitgegaan van het formaat 500 bij 65 bij 18 meter
(l*b*d). De drie partijen hebben voldoende geld bijeen om te kunnen
spreken van ‘zicht op financiering’. Dit was voor minister Eurlings een
noodzakelijke voorwaarde om de laatste procedurele stap te zetten, de
zogeheten Planstudie. Die periode zal ongeveer drie jaar duren. Die
tijd is nodig om vast te stellen welke afmetingen de sluis moet
krijgen, waar hij komt te liggen, welke bouwwijze de meest efficiënte
is en of aan alle milieueisen kan worden voldaan. Minister Eurlings
verwacht dat de nieuwe sluis nog in 2016 operationeel kan zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer