Containerafhandeling beter zonder sturing

Zoals mieren zichzelf organiseren zonder centrale regisseur, zo is het ook mogelijk de afhandeling van containerschepen in de Rotterdamse haven te optimaliseren zonder sturing van bovenaf. Dat stelt promovendus Albert Douma van de Universiteit Twente. Dankzij zijn multi-agent benadering kan de tijd die schepen in de haven doorbrengen, drastisch omlaag. Douma promoveerde 9 december aan de faculteit Management en Bestuur.

Douma heeft een nieuwe methode ontwikkeld voor een rondgang van een schip in de haven. Bij verschillende terminals laadt of lost het schip containers, in een optimale volgorde die zo weinig mogelijk vertraging geeft. Een centrale regisseur lijkt daar voor de hand te liggen, maar dat is niet de praktijk omdat de operators van de schepen en terminals geen concurrentiegevoelige informatie willen prijsgeven. Toch is het huidige systeem van afspraken maken kwetsbaar, met veel onzekerheid over wachttijden. In een steeds drukker wordende haven kan dit onnodig lange wachttijden veroorzaken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Containerafhandeling beter zonder sturing | Schuttevaer.nl

Containerafhandeling beter zonder sturing

Zoals mieren zichzelf organiseren zonder centrale regisseur, zo is het ook mogelijk de afhandeling van containerschepen in de Rotterdamse haven te optimaliseren zonder sturing van bovenaf. Dat stelt promovendus Albert Douma van de Universiteit Twente. Dankzij zijn multi-agent benadering kan de tijd die schepen in de haven doorbrengen, drastisch omlaag. Douma promoveerde 9 december aan de faculteit Management en Bestuur.

Douma heeft een nieuwe methode ontwikkeld voor een rondgang van een schip in de haven. Bij verschillende terminals laadt of lost het schip containers, in een optimale volgorde die zo weinig mogelijk vertraging geeft. Een centrale regisseur lijkt daar voor de hand te liggen, maar dat is niet de praktijk omdat de operators van de schepen en terminals geen concurrentiegevoelige informatie willen prijsgeven. Toch is het huidige systeem van afspraken maken kwetsbaar, met veel onzekerheid over wachttijden. In een steeds drukker wordende haven kan dit onnodig lange wachttijden veroorzaken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer