Uitbreiding Beatrixsluizen jaren eerder

De uitbreiding van de Beatrixsluizen moet in 2015 klaar zijn. Waarschijnlijk gebeurt dat door de aanleg van een derde sluiskolk. Omdat staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat ook nog naar alternatieven kijkt, is dat echter nog niet zeker. Huizinga besloot vorige week op haar begroting honderd miljoen euro te verschuiven omdat het vervoer over water sneller groeit dan verwacht. De mogelijke aanleg van een derde klok gaat wel ten koste van de verhoging van de bruggen tussen Born en Ternaaien.

Verkeer en Waterstaat besloot vier jaar geleden te stoppen met de studie naar de aanleg van een derde kolk. Omdat werd verwacht dat de Beatrixsluizen pas rond 2020 een capaciteitsknelpunt zouden worden, zou het ministerie de studie na 2010 weer oppakken.
Uit recente vervoersprognoses blijkt echter dat vooral op het Lekkanaal het containervervoer tussen Rotterdam en Amsterdam sneller stijgt dan voorzien. Het ministerie verwacht dat deze groei de komende jaren zo hard doorzet dat de Beatrixsluizen al rond 2016 een knelpunt worden. De kans is dan groot dat de wachttijden zo groot worden dat ze een belemmering gaan vormen voor een efficiënte, betrouwbare bedrijfsvoering voor binnenvaart en verladers.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Uitbreiding Beatrixsluizen jaren eerder | Schuttevaer.nl

Uitbreiding Beatrixsluizen jaren eerder

De uitbreiding van de Beatrixsluizen moet in 2015 klaar zijn. Waarschijnlijk gebeurt dat door de aanleg van een derde sluiskolk. Omdat staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat ook nog naar alternatieven kijkt, is dat echter nog niet zeker. Huizinga besloot vorige week op haar begroting honderd miljoen euro te verschuiven omdat het vervoer over water sneller groeit dan verwacht. De mogelijke aanleg van een derde klok gaat wel ten koste van de verhoging van de bruggen tussen Born en Ternaaien.

Verkeer en Waterstaat besloot vier jaar geleden te stoppen met de studie naar de aanleg van een derde kolk. Omdat werd verwacht dat de Beatrixsluizen pas rond 2020 een capaciteitsknelpunt zouden worden, zou het ministerie de studie na 2010 weer oppakken.
Uit recente vervoersprognoses blijkt echter dat vooral op het Lekkanaal het containervervoer tussen Rotterdam en Amsterdam sneller stijgt dan voorzien. Het ministerie verwacht dat deze groei de komende jaren zo hard doorzet dat de Beatrixsluizen al rond 2016 een knelpunt worden. De kans is dan groot dat de wachttijden zo groot worden dat ze een belemmering gaan vormen voor een efficiënte, betrouwbare bedrijfsvoering voor binnenvaart en verladers.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer