Heldere regels voor stremmingen nodig

Er is Europees beleid nodig op het gebied van vaarwegcalamiteiten. Dat stelde de nieuwe IVR-voorzitter Georg Hötte onlangs in Berlijn op de IVR-workshop over stremmingen. Nu ontbreken duidelijke richtlijnen voor onder meer de maximale duur van een stremming in verband met een calamiteit. Per land zijn grote verschillen in aanpak en mogelijkheden om de schade te verhalen.

Heldere regels voor stremmingen nodig

‘De internationale binnenvaart is van groot belang voor de transportintensieve industrieën. De binnenvaart heeft, anders dan het spoor of wegvervoer, echter meestal niet de mogelijkheid bij een blokkade voor een andere route te kiezen. Het vermijden van scheepvaartongevallen en voorkomen van blokkades is daarom van bijzonder groot belang’, stelde IVR-voorzitter Hötte. ‘Alle op redding van mensen en eigendommen te nemen maatregelen na een ongeluk moeten er daarom ook op zijn gericht de hinder voor de scheepvaart zoveel mogelijk te beperken.’ De ontwikkeling van Europees beleid op dit gebied kan daarbij helpen. ‘Alleen al de daarmee gepaard gaande uitwisseling van ervaringen zal leiden tot betere en snellere reacties bij aanvaringen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Heldere regels voor stremmingen nodig | Schuttevaer.nl

Heldere regels voor stremmingen nodig

Er is Europees beleid nodig op het gebied van vaarwegcalamiteiten. Dat stelde de nieuwe IVR-voorzitter Georg Hötte onlangs in Berlijn op de IVR-workshop over stremmingen. Nu ontbreken duidelijke richtlijnen voor onder meer de maximale duur van een stremming in verband met een calamiteit. Per land zijn grote verschillen in aanpak en mogelijkheden om de schade te verhalen.

Heldere regels voor stremmingen nodig

‘De internationale binnenvaart is van groot belang voor de transportintensieve industrieën. De binnenvaart heeft, anders dan het spoor of wegvervoer, echter meestal niet de mogelijkheid bij een blokkade voor een andere route te kiezen. Het vermijden van scheepvaartongevallen en voorkomen van blokkades is daarom van bijzonder groot belang’, stelde IVR-voorzitter Hötte. ‘Alle op redding van mensen en eigendommen te nemen maatregelen na een ongeluk moeten er daarom ook op zijn gericht de hinder voor de scheepvaart zoveel mogelijk te beperken.’ De ontwikkeling van Europees beleid op dit gebied kan daarbij helpen. ‘Alleen al de daarmee gepaard gaande uitwisseling van ervaringen zal leiden tot betere en snellere reacties bij aanvaringen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer