Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

Clip #81 Daar moeten ze iets aan doen! (28) – Amsterdamse rondvaart en de gele ruit

AMSTERDAM 

Op de jaarvergadering van Koninklijke BLN-Schuttevaer afdeling Noord-Holland te Wormerveer werd ook even stilgestaan bij de vele kleine schepen (korter dan 20 meter) die in Amsterdam rondvaarten doen met meer dan 12 passagiers en daarom gelden als grote schepen (langer dan 20 meter), maar daarbij niet de dan in het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) verplichte gele ruit voeren.

1 / 1
Zonder de gele ruit zijn ze niet als grote schepen herkenbaar.  (Schermafdruk)

Zonder de gele ruit zijn ze niet als grote schepen herkenbaar. (Schermafdruk)

Door Heere Heeresma jr

Zonder de gele ruit zijn ze niet als grote schepen herkenbaar. Freek van IJken, secretaris van Koninklijke BLN-Schuttevaer afdeling Utrecht, verbaast zich over het feit dat hierop in Amsterdam kennelijk niet gehandhaafd wordt.

Ook de waterpolitie zou hier in een brief op gewezen hebben. Van IJken wijst erop dat die ‘kleine grote schepen’ niet alleen op de grachten varen, maar ook op het IJ. Hierdoor zou er in voorrangssituaties onduidelijkheid kunnen ontstaan.

Onze Amsterdamse verslaggever maakt korte video’s (clips) voor Schuttevaer.nl. Is er een kwestie waarover u zich in een video-interview zou willen uitspreken? Dan kunt u contact opnemen met Heere Heeresma jr. via heeresma@hotmail.com. Zijn ‘clips’ zijn terug te vinden bij Schuttevaer Dossiers.

Reacties (5)
  • cees van dam

    ik snap het probleem niet
    zonder gele ruit korter dan 20 m is een klein schip, dus geen rechten van een groot schip.

  • Han van Roozendaal

    Ook e-boten hebben gewoon een CVO dus voldoen aan alle eisen mbt snelheid stop weg etc. De komende jaren zal de hele vloot electrisch zijn.

  • M. de Boer

    DE vergadering was in de Stoomhal in Wormer, zijnde Wormerland – behoort niet tot Zaanstad, noch Wormerveer.

  • Gijs van Hesteren

    Met enige regelmaat vaar ik met een grote salonboot in de Amsterdamse wateren (20 meter, gemiddeld een vijftigtal passagiers). Elektrisch vermogen en snelheid genoeg voor het IJ, ook om een noodstop te maken.
    Wat betreft die gele ruit, die zie je niet vaak inderdaad. Evenmin als goed zeemanschap overigens. Daar schort het nog wel eens aan, ook bij de professionals met vaarbewijs.

  • Hein Danser

    Heb ik een vraag, over 020 boten. Er varen nu ook e-boten rond op de grachten, want de snelheid is te laag, voor het IJ. En die hebben niet veel vermogen, (toevallig net een rondvaart gedaan in 020). Zodat het accupakket lang mee gaat. Dus ik zou wel eens willen weten, hoelang hun noodstop is? Of hebben ze een soort Boots schakelaar voor noodgevallen?

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.