Chartersector vermoedt nieuwe Duitse aanpak in ‘certificaatcrisis’

Naar aanleiding van de ‘borgsommen’ die het Duitse Bundesamt für Seeschifffahrt und Hydrographie (BSH) 2 september aan vier Nederlandse zeilschepen heeft opgelegd, heeft CDA-Kamerlid Eddy van Hijum opnieuw schriftelijke vragen gesteld aan staatssecretaris Huizinga. Hierin dringt hij nogmaals aan op concrete acties om de toekomst van de Nederlandse zeilschepen veilig te stellen.

Op 23 juni vroeg een Kamermeerderheid Huizinga via een motie meer daadkracht te tonen ten opzichte van Duitsland en Denemarken. Van Hijum wil nu van Huizinga weten welke boodschap zij de ambassadeurs van Duitsland en Denemarken in juli heeft gegeven en of beide landen daarop hebben gereageerd. Tevens vraagt hij zich af of er zicht is op een ‘tijdelijk bestand’ waarin beide landen de Nederlandse certificaten accepteren in afwachting van een EU-uitspraak over de klacht die de BBZ heeft ingediend. Van Hijum wacht met ongeduld op die uitspraak van de Europese Commissie en wil weten of het klopt, dat Huizinga’s ministerie het juridisch onderzoek van De Brauw Blackstone Westbroek, in opdracht van de Tweede Kamer uitgevoerd, niet bij de Europese Commissie heeft aangeleverd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Chartersector vermoedt nieuwe Duitse aanpak in ‘certificaatcrisis’ | Schuttevaer.nl

Chartersector vermoedt nieuwe Duitse aanpak in ‘certificaatcrisis’

Naar aanleiding van de ‘borgsommen’ die het Duitse Bundesamt für Seeschifffahrt und Hydrographie (BSH) 2 september aan vier Nederlandse zeilschepen heeft opgelegd, heeft CDA-Kamerlid Eddy van Hijum opnieuw schriftelijke vragen gesteld aan staatssecretaris Huizinga. Hierin dringt hij nogmaals aan op concrete acties om de toekomst van de Nederlandse zeilschepen veilig te stellen.

Op 23 juni vroeg een Kamermeerderheid Huizinga via een motie meer daadkracht te tonen ten opzichte van Duitsland en Denemarken. Van Hijum wil nu van Huizinga weten welke boodschap zij de ambassadeurs van Duitsland en Denemarken in juli heeft gegeven en of beide landen daarop hebben gereageerd. Tevens vraagt hij zich af of er zicht is op een ‘tijdelijk bestand’ waarin beide landen de Nederlandse certificaten accepteren in afwachting van een EU-uitspraak over de klacht die de BBZ heeft ingediend. Van Hijum wacht met ongeduld op die uitspraak van de Europese Commissie en wil weten of het klopt, dat Huizinga’s ministerie het juridisch onderzoek van De Brauw Blackstone Westbroek, in opdracht van de Tweede Kamer uitgevoerd, niet bij de Europese Commissie heeft aangeleverd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer