Laden bij OBA wordt schipper noodlottig

De 43-jarige schipper van het Duitse binnenvaartschip Jonas is vorige week woensdag in Amsterdam om het leven gekomen toen zijn schip tijdens belading brak en zonk. Getuigen verklaren dat een leerling-machinist op de overslagkraan de lading van grote hoogte in het ruim stortte.

f

Door Tessa Heerschop
De 86 meter lange Jonas (1162 ton, 1956) lag in de nacht van dinsdag op woensdag langszij de overslagkraan Nijlpaard bij de OBA Bulkterminal in het Westelijk Havengebied om vloeispaat over te nemen uit het zeeschip Great Jade. Volgens een verklaring van OBA brak het schip plotseling en zonk het snel naar 14 meter diepte. Er zat op dat moment 700 ton van de te laden 1100 ton lading in het ruim.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (36)

  • Wij laden binnenvaart schepen en coasters in de amsterdamse haven maar wil wel even zeggen dat de coasters altijd goed onderhouden zijn en de nieuwere lichters ook maar er vaart ook een hoop brandhout op nederlandse wateren. misschien moeten wij de regels meer gaan aanscherpen en er voor zorgen dat de schepen een jaarlijkse keuring moeten krijgen. uiteraard zijn de kosten voor eigenaar boot. laatst zakte er een gehlmax door de bodem van een schip tijdens opruimwerkzaamheden. ook deze kapitein zei dat het de schuld van de verlader was. helaas heeft ie verloren omdat zijn personeel zei dat de vloer oud was en aan vervanging toe was. Nee schippertjes. als het bootje slecht is niet gaan laden maar repareren. niet toch gaan laden en de schuld in de schoenen schuiven van een verlader

    Geplaatst door: sjaak op
  • hoe was de conditie van de boot? een kraanmachinist volgt ten aller tijde aanwijzingen op van het bootpersoneel. de kapitein zat er bij te kijken. Sorry hoor, allemaal heel erg wat er gebeurt is maar we moeten niet de kraandrijver aanwijzen als schuldige. Deze boot is verlengd lees verzwakt het aanwijzend personeel heeft de verkeerde intructies gegeven lees onwetenheid over het te verladen product en de kapitein zat toe te kijken vanuit de stuurhut???

    Geplaatst door: sjaak op
  • Gewoon schandalig, op die schepen zitten mensen en gezinnen maar daar wordt over gelachen.
    Het brutaal geweld tijdens laden en lossen wordt er alsmaar slechter op, ook in de containervaart zijn er specialisten die 50t. gewoon neergooien.
    Ik heb meegmaakt dat het dan gewoon was omdat ze na het laatste schip naar huis mochten en zo wat extra vroeger naar huis konden.
    Wat doe je er aan als schipper, ze lachen je meestal uit en in het slechtste geval ben je een moeilijk mens en moet je er niet meer komen.
    In deze tijd geen optie, of toch.
    Sterkte voor de familie van het slachtoffer, ook gewoon iemand die werkte voor den brode.
    Misschien eens kijken of er daar geen wetgeving rond gemaakt moet worden, met controle er op, ipv. alsmaar méér pestwetjes voor de schippers.

    Geplaatst door: kris op
  • waarzijn wij mee bezig
    inplaats dat we de nabestaanden steunen gaan we ligge nzeuren over prijzen en andere shit

    voor de nabestaanden heel veel sterkte togewenst

    Geplaatst door: gerrold op
  • @Arjan, En plotseling blijkt dat je je werk niet goed heb gedaan en toch graag een grijpertje van voor naar achteren wilt hebben……
    Komt heel vaak voor, daar hoef je niet voor te schamen en aan de vraag wordt bijna altijd voldaan. Iets geven is uiteraard niet verplicht, maar een fatsoemlijk iemand zal altijd wel iets toestoppen.

    Geplaatst door: onbekend op
  • nou mijn bevrachter heeft 2 laadplaatsen en 2 soorten lading waar hij me nooit voor over hoeft op tebellen.en ik heb er voor me gevoel nog nooit 1 minuut langer door leeg gelegen.tzijn gewoon principes en daar moet je aan houden.en niet om late lullen.we zijn zelf verantwoordelijk voor alles.in antwerpen hadden ze 1 x schade gemaakt met laden.laden gestopt.naar kantoor.hier schipper heb je 100e.nee wil ik niet.oh,okee dan gaan we verder laden.. nee eerst iemand bellen dat ze het komen repareren anders word er niet geladen.1 uurtje later was er een werkbusje naast schip.wat heb ik aan 100e als het me geintje zoiezo 350 euro gaat kosten.?je moet hard zijn en geen jaknikker zoals somminge conculegas.sorrie voor me spelfouten.ik ben betere ondernemer dan schrijver.

    Geplaatst door: ikke op
  • Laatst kreeg ik zomaar een euro meer gestort van mijn opdrachtgever omdat ik mijn werk zo goed gedaan had……….NOT! Ik geef nergens fooi iedereen werkt gewoon voor zijn/haar centen……Als het een hele knappe serveerster is moet ik trouwens wel sterk in mijn schoenen staan! Tra la la

    Geplaatst door: Arjan op
  • Fooitjes geven is een eeuwenoude traditie.
    Fooitje bij de sluis in België. Die 5 francskes(=0,15euro) moest je echt niet vergeten!
    Fooitje bij de elevatorbaas(anders lag je vast niet recht en mooi 5 cm voorover).
    Vandaag de dag nog steeds fooitje geven bij de zandzuiger.
    Extra eurotje voor de brugwachter, bij het bruggengeld in de klomp.
    Bij de flevopolders tot voor kort, een eurotje extra als je een krantje op de sluis ging kopen(krant uitverkocht was geen probleem, dan gaf je toch dat eurotje rechtstreeks).
    Fooitje aan de bevrachter/runner misschien helpt hij je dan beter/eerder!

    Geplaatst door: Meen ik wel. … op
  • @ subaru rijder 12-10-2011 op 16:36:

    U heeft volkomen gelijk!

    Geplaatst door: Brutuzzz op
  • Aller eerst wil ik zeggen dat dit een droevig ongeval is voor ALLE betrokkenen.
    Maar lees ik dat nou goed? Schippers, die toch altijd al lopen te klagen over te lage vrachtprijzen, geven een medewerker van een overslagbedrijf een fooi omdat die zijn werk doet?!?
    Whats next?
    Sluismeesters die schippers een fooitje gaan geven?!?
    Damn wat een wereld.

    Geplaatst door: Meen je niet! op
  • Sorry de laatste zin is niet door gekomen
    Maar het mag duidelijk zijn dat we de nabestaanden heel veel sterkte toewensen met dit verlies

    Geplaatst door: Maria op
  • Ik geloof best dat de bevrachter een soort van verantwoordelijkheid draagt voor de plaats waar het beladen/lossen voor de veiligheid moet gebeuren
    MAAR!!!!!! daar komen we weer die mensen hebben wel zo’n macht dat je je eigen graf graaft
    EN zeker in deze tijd Er is geen eenheid te vinden dus kunnen en zullen we nooit niets bereiken
    Leg je het laden stil en belt de verzekering Zegt de verzekering zo kinderlijk eenvoudig Komen jullie er niet samen uit want je zal in de toekomst wel vaker met je opdrachtgever moeten samenwerken of tegenkomen dus met andere woorden vul zelf maar wat in

    Het is in en in triest wat er allemaal gebeurd tijdens het laden en lossen waar je onder een soort van psychische dwang aan over geleverd ben en het frustreerde is dat je alleen staat
    Want in het juridische circuit is veel voor divers uit te leggen Want wat kan je schip wel of niet hebben Wat gaat TE ver
    WAT hier is gebeurd is duidelijk te ver gegaan Wat wat hebben we daar aan NIETS die beste man heeft een gezin achter gelaten

    Laat iedereen eens na gaan denken tot hoever we zaken door kunnen laten gaan EN niet alleen maar ons incluis mezelf laten intimideren want dat gebeurd nu heel vaak

    Ik wens de nabestaanden

    Geplaatst door: Maria op
  • heel erg wat er gebeurd is en sterkte voor denabestaande.

    nog even of de bevrachter er niets aan de laad of los wijze kan doen
    ik weet wel 10 jaar trug was er in delden de muur stuk.en werd wel de bevrachter op gewezen door mn advocaat dat de bevrachter verantwoordelijk is voor de conditie van het los bedrijf/wal. wat resulteerde in een andere losplaats.maar hoehet zit met laden?ik denk het zelfde.ergens is er een wet die zecht dat de bevrachter verantwoordelijk is voor een goed los laad mogelijkheid.zelde geld voor een los plaats op schuine oever.komen ze geen touw aanpakken dan ga ik niet lossen en ikheb nog nooit ongelijk gehad.

    Geplaatst door: ikke op
  • wWnneer het laden of lossen niet naar mijn zin gaat. Zet ik het stop. Ik geef bijna nooit fooi. Ik vedien waarschijnlijk minder dan de laad mensen in de zeehaven. maar schippers klagen bijna altijd achteraf en vaak tegen de verkeerde persoon. Dat brengt niets.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Ik ben nog steeds geschokt door dit gebeuren.
    Mondjesmaat wordt het verhaal steeds duidelijker. Wil graag het Weekblad verzoeken om uitkomsten en eindrapporten tzt ook op te nemen in de krant.

    Geplaatst door: S. op
  • Heel veel sterkte gewenst voor de nabestaanden.

    Geplaatst door: fred kuyper op
  • Beste mensen, ik wil graag mijn medeleven betuigen aan de nabestaande. Het lijkt me verschrikkelijk als je matroos bent en dit moet mee maken. Het zou jou maar gebeuren dat je er bij staat en ziet hoe je schipper omkomt.!

    Hoe het is gebeurt??? geen idee!!! Zal ook geen oordeel over uit spreken. Weet wel als het mij te ruw gaat en ze doen niet naar MIJN zin, dan maak ik het schip los en vaar weg. Dan maar niet laden, maar mijn schip gaan ze zeker niet slopen. Moet er niet aan denken, heb vrouw en kinderen aan boord en die bewuste reis afgeslagen. brrrrr

    Geplaatst door: joop op
  • Droef bericht. Sterkte gewenst aan de nabestaanden.

    Zie op de scheepsdetails dat schip na eerste en laatste registratie 20 meter is verlengd. Wellicht oorzaak die niets met laden te maken heeft.

    Ton

    Geplaatst door: Ton op
  • mensen zijn jullie niet in de war met de EMO.
    ik vaar met bakken die rot zijn maar dan laad ik liever bij de oba waar ik al 1000 bakken heb geladen maar bij de oba ken ik een bak open leggen voral bij de drijf kranen en met een gerust hart naar bed gaan zonder dat een bak breekt maar zal het niet zo zijn dat schippers uit maken hoe je schip geladen woord ? als de schipper in de stuurhut zat dan heb hij het zien gebeuren en ook kunnen verkomen maar het mooiste is de mensen die hier negatief op reageren weten zelf niet waar ze mee eens zijn en ze hebben zeker een nieuw bouw schip waar alles door een computer woord geregeld en woord gezien hoe zijn schip licht en hoe hij moet laden en hoe veel ton hij in heb!!!. nee aan de mannen van de OBA die op de drijf kranen zitten weten waar ze mee bezig zijn !!!

    Geplaatst door: kaptein duwboot op
  • Tragisch dat er een slachtoffer te betreuren valt. Onbegrijpelijk dat er kennelijk zovelen zijn die van mening zijn dat hier onveilig beladen wordt maar kennelijk niet weten dat de schipper hiervoor verantwoordelijk is. De schipper kan (en moet) ten allen tijde het laden stoppen indien dit gevaar oplevert voor zijn schip, bemanning, het milieu of de omgeving.

    Geplaatst door: Brutuzzz op
  • Ik zit hier vol bewondering de reacties te lezen, ik wordt er een beetje onpasselijk van hoe mensen direct hun oordeel klaar hebben . Ik geloof nooit dat er mensen zijn die met hun gezonde verstand een schip naar de maaiem sturen , er spelen meerdere factoren mee . Laten we eerst maar het onderzoek afwachten . Ik wens de nabestaandes heel veel sterkte .

    Geplaatst door: dre op
  • er wordt gezegd dat er ruw geladen wordt, waarom zijn er dan nog geen eerdere incidenten gebeurt? het kan niet alleen aan de kraanmachinist liggen lijkt mij. er moet toch ook wat aan het schip gemankeerd hebben?

    Geplaatst door: Robin op
  • Hier past maar een woord: Afschuwelijk voor allen die heir bij betrokken waren. Allemaal veel sterkte en idd niet altijd gelijk met de beschuldigende vinger naar iemand wijzen. Zoiets als dit wil niemand

    Geplaatst door: Karin Lusink op
  • Ik wens de nabestaande veel sterke

    Geplaatst door: Danny op
  • @ Johan @ de bemiddelaar U heeft gelijk als u zegt dat eerst het onderzoek gedaan moet worden maar elkaar verketteren vind in deze geen goede woordkeuze echter er zijn feiten aangegeven s ‘morgens in eerder voorval die misschien meegenomen kunnen worden in het onderzoek.
    En ik zie dat er zeker aan de nabestaanden wordt gedacht dus misschien zou deze opmerking beter onder een ander stuk kunnen en ook uw toon mag milder.

    Geplaatst door: mvg op
  • Wanneer is een feit een feit? Als het ‘feit’ niet in jouw straatje past is het geen feit? Als het algemeen bekend is dat de OBA niet zachtzinnige praktijken hanteert bij laden en lossen, dan kan dit toch een feit genoemd worden? Een vraag kan wel zijn tot in hoeverre dit bijgedragen heeft tot het ondergaan van de Jonas; dit is dus nog geen feit.
    Het zou goed zijn als er wel opelijk over de wijze van overslag gesproken kan worden!

    Geplaatst door: Van Heteren op
  • Nee Johan,

    Zoals er in de praktijk gewerkt wordt(werd?) bij dit bedrijf was een dergelijk ongeluk LONG OVERDUE.
    Schokkend dat er slachtoffers bij gevallen zijn.

    Geplaatst door: S. op
  • Menig creatuur die hier een reactie plaats zou eerst eens alle feiten moet bestuderen, voordat gij gaat speculeren !

    Ten alle tijden staat veiligheid hoog in het vaandel, anderzijds waar gewerkt wordt bestaat de kans op ongelukken, alhoewel niemand daar behoefte aan heeft.

    Maar om meteen een firma en de werknemers in zwart daglicht te plaatsen is ten alle tijde zwak van de creaturen die de desgenoemde actie ondernemen ! Ontwetendheid van een zwakbegaafde kan je niet kwalijk nemen, zoals ik dat altijd maar zeg !

    Dus voordat gij in ’t vervolg verhalen verspreidt baseer je verhaal op harde feiten en niet op speculaties !

    Uiteraard medeleven van de na bestaanden !

    Geplaatst door: De bemiddelaar op
  • Alle betrokken veel sterkte de komende tijd.

    Geplaatst door: A.M. Plomp op
  • Het is vreselijk wat zoal op en langs het water gebeurt, mijn gevoel van medeleven gaat uit naar de nabestaanden of familieleden van gewonde slachtoffers. En wanneer houden we nou eens op met altijd meteen een schuldige aanwijzen, elkaar verketteren en belasteren? Laten we eerst een onderzoek afwachten dat de oorzaak van een ongeval duidelijk maakt, en reageer dan. Maar ook dan kan het anders, want niemand doet dit soort dingen expres! Zoals in een andere situatie al werd aangegeven: familie van slachtoffers leest dit soort berichten ook, net zoals de familieleden van andere betrokkenen. Mensen die zich dit soort dingen niet kunnen of willen realiseren, moesten zicgh doodschamen!

    Geplaatst door: Johan op
  • Kraanmeester direct aresteeren,want deze is (voor mij)de schuldige.
    Aanklagen voor moord.

    Geplaatst door: barelds op
  • Niet teveel vooruitlopend op dit vreselijke voorval waar een dode bij te betreuren is en de oorzaak nog niet bekend is,staat de Oba idd bekend om het grove gebeuren daar.
    Wens de nabestaande veel sterkte toe en de betrokkene veel wijsheid.

    Geplaatst door: mvg op
  • Het is al jaren langs algemeen bekent dat je bij de oba altijd gedonder heb met laden enof lossen.
    als je wat aan hun vraag en je heb geen fooitje slopen ze de boek gewoon.,
    ik wens de nabestanden heel veel sterkte met dit verlies.

    Geplaatst door: ron op
  • Het schip in amsterdam dat is de jonas uit haren ems was ook geen kolen aan het laden maar vloeispaan.
    Wij hebben namelijk voor hem geladen.
    Dat het schip gebroken is , is ook niet wondelijk.
    Gooien de lading vanaf 10 hoog er zo even in .( 22 ton grijper)
    Aanwijzingen worden moeilijk op gevolgt omdat je bijna geen contact met ze daar hebt staan geen mensen van oba op de elevator voor aanwijzingen tegeven naar de kraanmachinist
    Ook wij hielden ons hart vast met laden menigmaal aan gegeven dat de grijper verder naar beneden moet maar dan krijg je als antwoord moet je hier maar niet laden.
    Wensen de fam. Van de bemanningsleden veel sterkte toe deze komende tijd.

    Geplaatst door: Janja op
  • Ik niet, maar het lekke schip in de Vulcaanhaven-Vlaardingen “schijnt” Labe 17 te heten, maar wordt pompend boven water gehouden volgens andere media.

    Geplaatst door: Hans op
  • Weet iemand misschien de naam van het gebroken schip in Amsterdam?

    Geplaatst door: kees op

Reageer

Laden bij OBA wordt schipper noodlottig | Schuttevaer.nl

Laden bij OBA wordt schipper noodlottig

De 43-jarige schipper van het Duitse binnenvaartschip Jonas is vorige week woensdag in Amsterdam om het leven gekomen toen zijn schip tijdens belading brak en zonk. Getuigen verklaren dat een leerling-machinist op de overslagkraan de lading van grote hoogte in het ruim stortte.

f

Door Tessa Heerschop
De 86 meter lange Jonas (1162 ton, 1956) lag in de nacht van dinsdag op woensdag langszij de overslagkraan Nijlpaard bij de OBA Bulkterminal in het Westelijk Havengebied om vloeispaat over te nemen uit het zeeschip Great Jade. Volgens een verklaring van OBA brak het schip plotseling en zonk het snel naar 14 meter diepte. Er zat op dat moment 700 ton van de te laden 1100 ton lading in het ruim.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (36)

  • Wij laden binnenvaart schepen en coasters in de amsterdamse haven maar wil wel even zeggen dat de coasters altijd goed onderhouden zijn en de nieuwere lichters ook maar er vaart ook een hoop brandhout op nederlandse wateren. misschien moeten wij de regels meer gaan aanscherpen en er voor zorgen dat de schepen een jaarlijkse keuring moeten krijgen. uiteraard zijn de kosten voor eigenaar boot. laatst zakte er een gehlmax door de bodem van een schip tijdens opruimwerkzaamheden. ook deze kapitein zei dat het de schuld van de verlader was. helaas heeft ie verloren omdat zijn personeel zei dat de vloer oud was en aan vervanging toe was. Nee schippertjes. als het bootje slecht is niet gaan laden maar repareren. niet toch gaan laden en de schuld in de schoenen schuiven van een verlader

    Geplaatst door: sjaak op
  • hoe was de conditie van de boot? een kraanmachinist volgt ten aller tijde aanwijzingen op van het bootpersoneel. de kapitein zat er bij te kijken. Sorry hoor, allemaal heel erg wat er gebeurt is maar we moeten niet de kraandrijver aanwijzen als schuldige. Deze boot is verlengd lees verzwakt het aanwijzend personeel heeft de verkeerde intructies gegeven lees onwetenheid over het te verladen product en de kapitein zat toe te kijken vanuit de stuurhut???

    Geplaatst door: sjaak op
  • Gewoon schandalig, op die schepen zitten mensen en gezinnen maar daar wordt over gelachen.
    Het brutaal geweld tijdens laden en lossen wordt er alsmaar slechter op, ook in de containervaart zijn er specialisten die 50t. gewoon neergooien.
    Ik heb meegmaakt dat het dan gewoon was omdat ze na het laatste schip naar huis mochten en zo wat extra vroeger naar huis konden.
    Wat doe je er aan als schipper, ze lachen je meestal uit en in het slechtste geval ben je een moeilijk mens en moet je er niet meer komen.
    In deze tijd geen optie, of toch.
    Sterkte voor de familie van het slachtoffer, ook gewoon iemand die werkte voor den brode.
    Misschien eens kijken of er daar geen wetgeving rond gemaakt moet worden, met controle er op, ipv. alsmaar méér pestwetjes voor de schippers.

    Geplaatst door: kris op
  • waarzijn wij mee bezig
    inplaats dat we de nabestaanden steunen gaan we ligge nzeuren over prijzen en andere shit

    voor de nabestaanden heel veel sterkte togewenst

    Geplaatst door: gerrold op
  • @Arjan, En plotseling blijkt dat je je werk niet goed heb gedaan en toch graag een grijpertje van voor naar achteren wilt hebben……
    Komt heel vaak voor, daar hoef je niet voor te schamen en aan de vraag wordt bijna altijd voldaan. Iets geven is uiteraard niet verplicht, maar een fatsoemlijk iemand zal altijd wel iets toestoppen.

    Geplaatst door: onbekend op
  • nou mijn bevrachter heeft 2 laadplaatsen en 2 soorten lading waar hij me nooit voor over hoeft op tebellen.en ik heb er voor me gevoel nog nooit 1 minuut langer door leeg gelegen.tzijn gewoon principes en daar moet je aan houden.en niet om late lullen.we zijn zelf verantwoordelijk voor alles.in antwerpen hadden ze 1 x schade gemaakt met laden.laden gestopt.naar kantoor.hier schipper heb je 100e.nee wil ik niet.oh,okee dan gaan we verder laden.. nee eerst iemand bellen dat ze het komen repareren anders word er niet geladen.1 uurtje later was er een werkbusje naast schip.wat heb ik aan 100e als het me geintje zoiezo 350 euro gaat kosten.?je moet hard zijn en geen jaknikker zoals somminge conculegas.sorrie voor me spelfouten.ik ben betere ondernemer dan schrijver.

    Geplaatst door: ikke op
  • Laatst kreeg ik zomaar een euro meer gestort van mijn opdrachtgever omdat ik mijn werk zo goed gedaan had……….NOT! Ik geef nergens fooi iedereen werkt gewoon voor zijn/haar centen……Als het een hele knappe serveerster is moet ik trouwens wel sterk in mijn schoenen staan! Tra la la

    Geplaatst door: Arjan op
  • Fooitjes geven is een eeuwenoude traditie.
    Fooitje bij de sluis in België. Die 5 francskes(=0,15euro) moest je echt niet vergeten!
    Fooitje bij de elevatorbaas(anders lag je vast niet recht en mooi 5 cm voorover).
    Vandaag de dag nog steeds fooitje geven bij de zandzuiger.
    Extra eurotje voor de brugwachter, bij het bruggengeld in de klomp.
    Bij de flevopolders tot voor kort, een eurotje extra als je een krantje op de sluis ging kopen(krant uitverkocht was geen probleem, dan gaf je toch dat eurotje rechtstreeks).
    Fooitje aan de bevrachter/runner misschien helpt hij je dan beter/eerder!

    Geplaatst door: Meen ik wel. … op
  • @ subaru rijder 12-10-2011 op 16:36:

    U heeft volkomen gelijk!

    Geplaatst door: Brutuzzz op
  • Aller eerst wil ik zeggen dat dit een droevig ongeval is voor ALLE betrokkenen.
    Maar lees ik dat nou goed? Schippers, die toch altijd al lopen te klagen over te lage vrachtprijzen, geven een medewerker van een overslagbedrijf een fooi omdat die zijn werk doet?!?
    Whats next?
    Sluismeesters die schippers een fooitje gaan geven?!?
    Damn wat een wereld.

    Geplaatst door: Meen je niet! op
  • Sorry de laatste zin is niet door gekomen
    Maar het mag duidelijk zijn dat we de nabestaanden heel veel sterkte toewensen met dit verlies

    Geplaatst door: Maria op
  • Ik geloof best dat de bevrachter een soort van verantwoordelijkheid draagt voor de plaats waar het beladen/lossen voor de veiligheid moet gebeuren
    MAAR!!!!!! daar komen we weer die mensen hebben wel zo’n macht dat je je eigen graf graaft
    EN zeker in deze tijd Er is geen eenheid te vinden dus kunnen en zullen we nooit niets bereiken
    Leg je het laden stil en belt de verzekering Zegt de verzekering zo kinderlijk eenvoudig Komen jullie er niet samen uit want je zal in de toekomst wel vaker met je opdrachtgever moeten samenwerken of tegenkomen dus met andere woorden vul zelf maar wat in

    Het is in en in triest wat er allemaal gebeurd tijdens het laden en lossen waar je onder een soort van psychische dwang aan over geleverd ben en het frustreerde is dat je alleen staat
    Want in het juridische circuit is veel voor divers uit te leggen Want wat kan je schip wel of niet hebben Wat gaat TE ver
    WAT hier is gebeurd is duidelijk te ver gegaan Wat wat hebben we daar aan NIETS die beste man heeft een gezin achter gelaten

    Laat iedereen eens na gaan denken tot hoever we zaken door kunnen laten gaan EN niet alleen maar ons incluis mezelf laten intimideren want dat gebeurd nu heel vaak

    Ik wens de nabestaanden

    Geplaatst door: Maria op
  • heel erg wat er gebeurd is en sterkte voor denabestaande.

    nog even of de bevrachter er niets aan de laad of los wijze kan doen
    ik weet wel 10 jaar trug was er in delden de muur stuk.en werd wel de bevrachter op gewezen door mn advocaat dat de bevrachter verantwoordelijk is voor de conditie van het los bedrijf/wal. wat resulteerde in een andere losplaats.maar hoehet zit met laden?ik denk het zelfde.ergens is er een wet die zecht dat de bevrachter verantwoordelijk is voor een goed los laad mogelijkheid.zelde geld voor een los plaats op schuine oever.komen ze geen touw aanpakken dan ga ik niet lossen en ikheb nog nooit ongelijk gehad.

    Geplaatst door: ikke op
  • wWnneer het laden of lossen niet naar mijn zin gaat. Zet ik het stop. Ik geef bijna nooit fooi. Ik vedien waarschijnlijk minder dan de laad mensen in de zeehaven. maar schippers klagen bijna altijd achteraf en vaak tegen de verkeerde persoon. Dat brengt niets.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Ik ben nog steeds geschokt door dit gebeuren.
    Mondjesmaat wordt het verhaal steeds duidelijker. Wil graag het Weekblad verzoeken om uitkomsten en eindrapporten tzt ook op te nemen in de krant.

    Geplaatst door: S. op
  • Heel veel sterkte gewenst voor de nabestaanden.

    Geplaatst door: fred kuyper op
  • Beste mensen, ik wil graag mijn medeleven betuigen aan de nabestaande. Het lijkt me verschrikkelijk als je matroos bent en dit moet mee maken. Het zou jou maar gebeuren dat je er bij staat en ziet hoe je schipper omkomt.!

    Hoe het is gebeurt??? geen idee!!! Zal ook geen oordeel over uit spreken. Weet wel als het mij te ruw gaat en ze doen niet naar MIJN zin, dan maak ik het schip los en vaar weg. Dan maar niet laden, maar mijn schip gaan ze zeker niet slopen. Moet er niet aan denken, heb vrouw en kinderen aan boord en die bewuste reis afgeslagen. brrrrr

    Geplaatst door: joop op
  • Droef bericht. Sterkte gewenst aan de nabestaanden.

    Zie op de scheepsdetails dat schip na eerste en laatste registratie 20 meter is verlengd. Wellicht oorzaak die niets met laden te maken heeft.

    Ton

    Geplaatst door: Ton op
  • mensen zijn jullie niet in de war met de EMO.
    ik vaar met bakken die rot zijn maar dan laad ik liever bij de oba waar ik al 1000 bakken heb geladen maar bij de oba ken ik een bak open leggen voral bij de drijf kranen en met een gerust hart naar bed gaan zonder dat een bak breekt maar zal het niet zo zijn dat schippers uit maken hoe je schip geladen woord ? als de schipper in de stuurhut zat dan heb hij het zien gebeuren en ook kunnen verkomen maar het mooiste is de mensen die hier negatief op reageren weten zelf niet waar ze mee eens zijn en ze hebben zeker een nieuw bouw schip waar alles door een computer woord geregeld en woord gezien hoe zijn schip licht en hoe hij moet laden en hoe veel ton hij in heb!!!. nee aan de mannen van de OBA die op de drijf kranen zitten weten waar ze mee bezig zijn !!!

    Geplaatst door: kaptein duwboot op
  • Tragisch dat er een slachtoffer te betreuren valt. Onbegrijpelijk dat er kennelijk zovelen zijn die van mening zijn dat hier onveilig beladen wordt maar kennelijk niet weten dat de schipper hiervoor verantwoordelijk is. De schipper kan (en moet) ten allen tijde het laden stoppen indien dit gevaar oplevert voor zijn schip, bemanning, het milieu of de omgeving.

    Geplaatst door: Brutuzzz op
  • Ik zit hier vol bewondering de reacties te lezen, ik wordt er een beetje onpasselijk van hoe mensen direct hun oordeel klaar hebben . Ik geloof nooit dat er mensen zijn die met hun gezonde verstand een schip naar de maaiem sturen , er spelen meerdere factoren mee . Laten we eerst maar het onderzoek afwachten . Ik wens de nabestaandes heel veel sterkte .

    Geplaatst door: dre op
  • er wordt gezegd dat er ruw geladen wordt, waarom zijn er dan nog geen eerdere incidenten gebeurt? het kan niet alleen aan de kraanmachinist liggen lijkt mij. er moet toch ook wat aan het schip gemankeerd hebben?

    Geplaatst door: Robin op
  • Hier past maar een woord: Afschuwelijk voor allen die heir bij betrokken waren. Allemaal veel sterkte en idd niet altijd gelijk met de beschuldigende vinger naar iemand wijzen. Zoiets als dit wil niemand

    Geplaatst door: Karin Lusink op
  • Ik wens de nabestaande veel sterke

    Geplaatst door: Danny op
  • @ Johan @ de bemiddelaar U heeft gelijk als u zegt dat eerst het onderzoek gedaan moet worden maar elkaar verketteren vind in deze geen goede woordkeuze echter er zijn feiten aangegeven s ‘morgens in eerder voorval die misschien meegenomen kunnen worden in het onderzoek.
    En ik zie dat er zeker aan de nabestaanden wordt gedacht dus misschien zou deze opmerking beter onder een ander stuk kunnen en ook uw toon mag milder.

    Geplaatst door: mvg op
  • Wanneer is een feit een feit? Als het ‘feit’ niet in jouw straatje past is het geen feit? Als het algemeen bekend is dat de OBA niet zachtzinnige praktijken hanteert bij laden en lossen, dan kan dit toch een feit genoemd worden? Een vraag kan wel zijn tot in hoeverre dit bijgedragen heeft tot het ondergaan van de Jonas; dit is dus nog geen feit.
    Het zou goed zijn als er wel opelijk over de wijze van overslag gesproken kan worden!

    Geplaatst door: Van Heteren op
  • Nee Johan,

    Zoals er in de praktijk gewerkt wordt(werd?) bij dit bedrijf was een dergelijk ongeluk LONG OVERDUE.
    Schokkend dat er slachtoffers bij gevallen zijn.

    Geplaatst door: S. op
  • Menig creatuur die hier een reactie plaats zou eerst eens alle feiten moet bestuderen, voordat gij gaat speculeren !

    Ten alle tijden staat veiligheid hoog in het vaandel, anderzijds waar gewerkt wordt bestaat de kans op ongelukken, alhoewel niemand daar behoefte aan heeft.

    Maar om meteen een firma en de werknemers in zwart daglicht te plaatsen is ten alle tijde zwak van de creaturen die de desgenoemde actie ondernemen ! Ontwetendheid van een zwakbegaafde kan je niet kwalijk nemen, zoals ik dat altijd maar zeg !

    Dus voordat gij in ’t vervolg verhalen verspreidt baseer je verhaal op harde feiten en niet op speculaties !

    Uiteraard medeleven van de na bestaanden !

    Geplaatst door: De bemiddelaar op
  • Alle betrokken veel sterkte de komende tijd.

    Geplaatst door: A.M. Plomp op
  • Het is vreselijk wat zoal op en langs het water gebeurt, mijn gevoel van medeleven gaat uit naar de nabestaanden of familieleden van gewonde slachtoffers. En wanneer houden we nou eens op met altijd meteen een schuldige aanwijzen, elkaar verketteren en belasteren? Laten we eerst een onderzoek afwachten dat de oorzaak van een ongeval duidelijk maakt, en reageer dan. Maar ook dan kan het anders, want niemand doet dit soort dingen expres! Zoals in een andere situatie al werd aangegeven: familie van slachtoffers leest dit soort berichten ook, net zoals de familieleden van andere betrokkenen. Mensen die zich dit soort dingen niet kunnen of willen realiseren, moesten zicgh doodschamen!

    Geplaatst door: Johan op
  • Kraanmeester direct aresteeren,want deze is (voor mij)de schuldige.
    Aanklagen voor moord.

    Geplaatst door: barelds op
  • Niet teveel vooruitlopend op dit vreselijke voorval waar een dode bij te betreuren is en de oorzaak nog niet bekend is,staat de Oba idd bekend om het grove gebeuren daar.
    Wens de nabestaande veel sterkte toe en de betrokkene veel wijsheid.

    Geplaatst door: mvg op
  • Het is al jaren langs algemeen bekent dat je bij de oba altijd gedonder heb met laden enof lossen.
    als je wat aan hun vraag en je heb geen fooitje slopen ze de boek gewoon.,
    ik wens de nabestanden heel veel sterkte met dit verlies.

    Geplaatst door: ron op
  • Het schip in amsterdam dat is de jonas uit haren ems was ook geen kolen aan het laden maar vloeispaan.
    Wij hebben namelijk voor hem geladen.
    Dat het schip gebroken is , is ook niet wondelijk.
    Gooien de lading vanaf 10 hoog er zo even in .( 22 ton grijper)
    Aanwijzingen worden moeilijk op gevolgt omdat je bijna geen contact met ze daar hebt staan geen mensen van oba op de elevator voor aanwijzingen tegeven naar de kraanmachinist
    Ook wij hielden ons hart vast met laden menigmaal aan gegeven dat de grijper verder naar beneden moet maar dan krijg je als antwoord moet je hier maar niet laden.
    Wensen de fam. Van de bemanningsleden veel sterkte toe deze komende tijd.

    Geplaatst door: Janja op
  • Ik niet, maar het lekke schip in de Vulcaanhaven-Vlaardingen “schijnt” Labe 17 te heten, maar wordt pompend boven water gehouden volgens andere media.

    Geplaatst door: Hans op
  • Weet iemand misschien de naam van het gebroken schip in Amsterdam?

    Geplaatst door: kees op

Reageer