Green Award irriteert schippers

Particuliere schippers, aangesloten bij Kantoor Binnenvaart (KB), zijn flink geïrriteerd over ‘wéér een certificaat’. In een KB-bericht kwam vorige week naar buiten dat de binnenvaartorganisatie samen met het CBRB de Stichting Green Award had gevraagd een milieukeurmerk voor de binnenvaart te ontwikkelen. De leden werden in Schuttevaer geconfronteerd met een al lopende ‘proef’.

Door Marja de Vet
Schippers denken niet eenvoudig aan de eisen van de Green Award te kunnen voldoen. Ze zitten bovendien niet te wachten op nog meer extra kosten, eisen, papieren en regelgeving en vinden de binnenvaart al schoon genoeg. Leden vragen hun belangenorganisatie voortaan eerst even te peilen wat er leeft onder de achterban, alvorens tot actie over te gaan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Het komt helemaal vanuit de verladershoek’, zegt directeur Robert Tieman van de CBRB. ‘Verladers willen steeds meer alleen vervoerders die milieuvriendelijk vervoeren, dat gaat in het wegvervoer heel ver.

    Dan gaan die toch lekker betalen
    schip met ccr motor kwartje meer

    Dat is wat de binnenvaart irriteerd, de verladers willen wat, betalen er niet voor en wij kunnen het uitzoekn.
    Waarom zeggen de verladers niet daadwerkelijk ik betaal meer voor milieuvriendelijk vervoer. Of wij betalen de certificering.

    Geplaatst door: ……….. op
  • Er word gesteld: iemand met een schone motor kan evt korting krijgen op de 7,50 euro op de gasolie.
    Ik dacht dat die 7,50 was voor vuilafgifte zoals bilge water?
    Onlangs gehoort dat er ruim 5 m3 gebilged was omdat al ruim een half jaar de seals van de dekwas niet gerepareert werd.
    Wat is duurder, een nieuwe seal of 5 m3 bilgewater?
    In ieder geval heeft de schone motor dus niets te maken met de instelling van de schipper.

    Daarnaast is het zo dat ik best voor het milieu wil investeren voor een schone hoofdmotor, maar eer dat ik aan kortingen op havengeld loodsen e.d. die investering van ik noem maar wat 100.000,- terug heb verdient is tie weer aan vervanging toe,’én momenteel is het niet voor iedereen verantwoord om een draaiende motor te vervangen voor een nieuwe. (denk bijv aan oudere schepen of collega’s die nog niet zo lang geleden een ander schip hebben gekocht.)
    We willen best WEL maar het moet wel kunnen!

    En ik vraag mij af waarom dat papiertje 400,- moet kosten, tenslotte heb ik al geinvesteerd, voor dit geld wil ik ook wel een formulier vol typen met uw scheepsgegevens;-)

    met vr gr.

    Geplaatst door: Hans op
  • Al weer een goed idee,om de schipper een paar euro,s afhandig te maken ! Het blijft maar doorgaan,en bovendien wordt m,n aktentas al overvol met allerhand paperassen. En af en toe alles controleren,waarvan de geldigheidsdatum afloopt.Een paar duizend euro is zo weer verdwenen in de handen van de bureaucraten. Vroeger kregen we 0.25 ct extra p.t.als je trimvullingen in je ruim had,en als je lid was van C.B.V. kreeg je nog stofgeld extra ! Het wordt de ondernemer steeds moeilijker gemaakt,om je bedijf uit te voeren.En nog maar te zwijgen,over de vaak onzinnige maatregels,die de C.C.R.nog voor ons in petto heeft.

    Geplaatst door: Martin op
  • milieuzone laat mij niet lachen een leuke instinker van de Duitse regering om de oude barrels te laten slopen, en wat heeft de milieuzone opgeleverd NIETS,talloze metingen hebben plaats gevonden in het Ruhr gebied en deze waardes zijn net als met die oude barrels
    maar zo als altijd wij laten ons maar weer is voor de zoveelste keer op kosten jagen,wanneer worden we is wakker, we worden door al die bonden met hun ideeen genaaid waar we bij staan,wat voor kortingen voor die tijd maken ze eerst alles duurder en na 3 jaar wordt je eerst weer op kosten gejaagd om weer dat vodje te krijgen

    Geplaatst door: Henk op
  • Uit ervaring durf ik voorzichtig te zeggen dat het helemaal niet verkeerd is om zelf het initiatief te nemen voor een “groen” imago. in het artikel werden de wegvervoerders al even kort aangehaald en daar liggen mijn roots. Een decennia terug vonden de transportondernemers het ook onzin om voorop te lopen en staken de kop in het zand in plaats van besluiten nemen.
    Met als gevolg: in de steden verkeersborden met daarop de tekst milieuzone, waardoor een significant deel van het complete Nederlandse vrachtwagenpark zo op het transport kon naar oost europa of vroegtijdig op de autosloop terecht kwam.
    Waarmee dus de overheid het tempo en de voorwaarden is gaan bepalen waarop jij je bedrijf moet gaan vergroenen en je het dus niet meer op je eigen tempo of onder zelf te bepalen voorwaarden kan regelen.

    Vanwege de lange levenduur van (binnevaart)schepen en de extreem hoge inversteringen die daardoor gemaakt moeten worden lijkt het verstandig om juist de interne kennis en know-how over dit lastige onderwerp zelf in te zetten als strijdmiddel en zo een verstandige lange termijn visie neer te leggen, voordat er van overheidswege verplichtingen op de binnenvaart branche gelegd worden. Regels die door een ambtenaar achter het bureau bedacht worden zonder dezelfde kennis en know-how waardoor ze altijd onvoordeliger uit lijken te pakken voor degene die de regels treffen.

    Geplaatst door: vincent op
  • geloof toch niet alles wat er gezegd word
    al gooi ik alle zooi buitenboord en stook ik nog op kolen en ben ik de grootste vervuiler die er rond vaart als ik 10 cent goedkoper ben vaar ik en de rest lig stil

    Geplaatst door: s op
  • Echt briljant deze lobby voor grote bedrijven, die meer geld te besteden hebben dan de gemiddelde particulier. Je betaald €400,- en je krijgt een award. Het lijkt wel dat we in een ex oostblok land zitten. Dit is echt weer iets dat door de grote reders op is gezet en die kunnen weer eens laten zien hoe goed ze wel niet zijn. De prestaties zijn idem of misschien wel minder dan de gemiddelde particulier, dus dan proberen we op deze manier in de media te komen. Bah, diknekken

    Geplaatst door: Jannemannetje op
  • @L ik denk dat u daar ondere een belangrijk punt heeft. maar ik ken nog wel meer onzinnige dingen, uitlosbewijs, pdv, 7,50 euro toeslag op de gasolie het gaat altijd maar door he en de verladers die het zo goed met ons voor hebben willen er gewoon niet voor betalen hoeveel weken je ook stil legt hoe laag het water ook is. Wij zijn gewoon slaafjes!

    Geplaatst door: daniel op
  • Ik snap wel waar de schippers zich druk om maken. Als de green award doorgaat, is het niet meer vrijwillig. Als verladers alleen nog schepen met green award willen, zijn degene die dit niet hebben snel uitgevaren in deze markt. Willen de schepen aan deze green award voldoen, dan moeten ze zelf voor de (meeste)kosten van de investering opdraaien. Volgens mij zijn er maar weinig schippers die op dit moment geld hebben liggen om even ccr 2 motoren te zetten. Als verladers en de klant zo graag een green award willen, zullen ze toch eerst meer vracht moeten gaan betalen, zodat de schipper kan gaan investeren in deze award.

    Geplaatst door: L op
  • 1 APRIL grap zeker , het gaat er om wie het goedkooste is bij het vervoeren , is hetzelfde als met ivr vroeger , heb er nooit extra mee verdient.

    Geplaatst door: ag op
  • om een nieuw schip te bouwen vervuild men het milieu zodusdanig (hoogovens de grootste vervuiler)dat kan men nooit meer goedmaken dus zo lang mogelijk met de schepen blijven varen en als de motor vevangen moet worden voldoet deze aan de normen die men op dat moment opgelecht heeft dat is de beste oplossing voor het milieu maar ja dat brengt geen geld op

    Geplaatst door: jan op
  • Ik snap niet zo goed waar de schippers zich druk om maken, net als green award voor de zeevaart is het geen verplichting. Een onderneming kan zelf beslissen of het passend is hun strategie en zo ja met green award in zee gaan. Vinden ze het niks, dan doen ze gewoon niet mee en zullen ze er ook geen problemen mee ondervinden. De bonden verplichten niks en de keuze blijft bij de schippers

    Geplaatst door: Jolanda op
  • kom eerst met concrete voordelen in de vorm van kortingen en/ of meer vracht. op dit moment is de green award volledig eenzijdig

    Geplaatst door: Theo op
  • de laatste tijd veel nagedacht om lid te worden van een organisatie .
    maar wij hebben een al wat ouder schip dus tellen we straks toch niet meer mee ,dus bij deze beloof ik dat ik nooit lid zal worden van zulke bondjes

    Geplaatst door: p op

Reageer

Green Award irriteert schippers | Schuttevaer.nl

Green Award irriteert schippers

Particuliere schippers, aangesloten bij Kantoor Binnenvaart (KB), zijn flink geïrriteerd over ‘wéér een certificaat’. In een KB-bericht kwam vorige week naar buiten dat de binnenvaartorganisatie samen met het CBRB de Stichting Green Award had gevraagd een milieukeurmerk voor de binnenvaart te ontwikkelen. De leden werden in Schuttevaer geconfronteerd met een al lopende ‘proef’.

Door Marja de Vet
Schippers denken niet eenvoudig aan de eisen van de Green Award te kunnen voldoen. Ze zitten bovendien niet te wachten op nog meer extra kosten, eisen, papieren en regelgeving en vinden de binnenvaart al schoon genoeg. Leden vragen hun belangenorganisatie voortaan eerst even te peilen wat er leeft onder de achterban, alvorens tot actie over te gaan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Het komt helemaal vanuit de verladershoek’, zegt directeur Robert Tieman van de CBRB. ‘Verladers willen steeds meer alleen vervoerders die milieuvriendelijk vervoeren, dat gaat in het wegvervoer heel ver.

    Dan gaan die toch lekker betalen
    schip met ccr motor kwartje meer

    Dat is wat de binnenvaart irriteerd, de verladers willen wat, betalen er niet voor en wij kunnen het uitzoekn.
    Waarom zeggen de verladers niet daadwerkelijk ik betaal meer voor milieuvriendelijk vervoer. Of wij betalen de certificering.

    Geplaatst door: ……….. op
  • Er word gesteld: iemand met een schone motor kan evt korting krijgen op de 7,50 euro op de gasolie.
    Ik dacht dat die 7,50 was voor vuilafgifte zoals bilge water?
    Onlangs gehoort dat er ruim 5 m3 gebilged was omdat al ruim een half jaar de seals van de dekwas niet gerepareert werd.
    Wat is duurder, een nieuwe seal of 5 m3 bilgewater?
    In ieder geval heeft de schone motor dus niets te maken met de instelling van de schipper.

    Daarnaast is het zo dat ik best voor het milieu wil investeren voor een schone hoofdmotor, maar eer dat ik aan kortingen op havengeld loodsen e.d. die investering van ik noem maar wat 100.000,- terug heb verdient is tie weer aan vervanging toe,’én momenteel is het niet voor iedereen verantwoord om een draaiende motor te vervangen voor een nieuwe. (denk bijv aan oudere schepen of collega’s die nog niet zo lang geleden een ander schip hebben gekocht.)
    We willen best WEL maar het moet wel kunnen!

    En ik vraag mij af waarom dat papiertje 400,- moet kosten, tenslotte heb ik al geinvesteerd, voor dit geld wil ik ook wel een formulier vol typen met uw scheepsgegevens;-)

    met vr gr.

    Geplaatst door: Hans op
  • Al weer een goed idee,om de schipper een paar euro,s afhandig te maken ! Het blijft maar doorgaan,en bovendien wordt m,n aktentas al overvol met allerhand paperassen. En af en toe alles controleren,waarvan de geldigheidsdatum afloopt.Een paar duizend euro is zo weer verdwenen in de handen van de bureaucraten. Vroeger kregen we 0.25 ct extra p.t.als je trimvullingen in je ruim had,en als je lid was van C.B.V. kreeg je nog stofgeld extra ! Het wordt de ondernemer steeds moeilijker gemaakt,om je bedijf uit te voeren.En nog maar te zwijgen,over de vaak onzinnige maatregels,die de C.C.R.nog voor ons in petto heeft.

    Geplaatst door: Martin op
  • milieuzone laat mij niet lachen een leuke instinker van de Duitse regering om de oude barrels te laten slopen, en wat heeft de milieuzone opgeleverd NIETS,talloze metingen hebben plaats gevonden in het Ruhr gebied en deze waardes zijn net als met die oude barrels
    maar zo als altijd wij laten ons maar weer is voor de zoveelste keer op kosten jagen,wanneer worden we is wakker, we worden door al die bonden met hun ideeen genaaid waar we bij staan,wat voor kortingen voor die tijd maken ze eerst alles duurder en na 3 jaar wordt je eerst weer op kosten gejaagd om weer dat vodje te krijgen

    Geplaatst door: Henk op
  • Uit ervaring durf ik voorzichtig te zeggen dat het helemaal niet verkeerd is om zelf het initiatief te nemen voor een “groen” imago. in het artikel werden de wegvervoerders al even kort aangehaald en daar liggen mijn roots. Een decennia terug vonden de transportondernemers het ook onzin om voorop te lopen en staken de kop in het zand in plaats van besluiten nemen.
    Met als gevolg: in de steden verkeersborden met daarop de tekst milieuzone, waardoor een significant deel van het complete Nederlandse vrachtwagenpark zo op het transport kon naar oost europa of vroegtijdig op de autosloop terecht kwam.
    Waarmee dus de overheid het tempo en de voorwaarden is gaan bepalen waarop jij je bedrijf moet gaan vergroenen en je het dus niet meer op je eigen tempo of onder zelf te bepalen voorwaarden kan regelen.

    Vanwege de lange levenduur van (binnevaart)schepen en de extreem hoge inversteringen die daardoor gemaakt moeten worden lijkt het verstandig om juist de interne kennis en know-how over dit lastige onderwerp zelf in te zetten als strijdmiddel en zo een verstandige lange termijn visie neer te leggen, voordat er van overheidswege verplichtingen op de binnenvaart branche gelegd worden. Regels die door een ambtenaar achter het bureau bedacht worden zonder dezelfde kennis en know-how waardoor ze altijd onvoordeliger uit lijken te pakken voor degene die de regels treffen.

    Geplaatst door: vincent op
  • geloof toch niet alles wat er gezegd word
    al gooi ik alle zooi buitenboord en stook ik nog op kolen en ben ik de grootste vervuiler die er rond vaart als ik 10 cent goedkoper ben vaar ik en de rest lig stil

    Geplaatst door: s op
  • Echt briljant deze lobby voor grote bedrijven, die meer geld te besteden hebben dan de gemiddelde particulier. Je betaald €400,- en je krijgt een award. Het lijkt wel dat we in een ex oostblok land zitten. Dit is echt weer iets dat door de grote reders op is gezet en die kunnen weer eens laten zien hoe goed ze wel niet zijn. De prestaties zijn idem of misschien wel minder dan de gemiddelde particulier, dus dan proberen we op deze manier in de media te komen. Bah, diknekken

    Geplaatst door: Jannemannetje op
  • @L ik denk dat u daar ondere een belangrijk punt heeft. maar ik ken nog wel meer onzinnige dingen, uitlosbewijs, pdv, 7,50 euro toeslag op de gasolie het gaat altijd maar door he en de verladers die het zo goed met ons voor hebben willen er gewoon niet voor betalen hoeveel weken je ook stil legt hoe laag het water ook is. Wij zijn gewoon slaafjes!

    Geplaatst door: daniel op
  • Ik snap wel waar de schippers zich druk om maken. Als de green award doorgaat, is het niet meer vrijwillig. Als verladers alleen nog schepen met green award willen, zijn degene die dit niet hebben snel uitgevaren in deze markt. Willen de schepen aan deze green award voldoen, dan moeten ze zelf voor de (meeste)kosten van de investering opdraaien. Volgens mij zijn er maar weinig schippers die op dit moment geld hebben liggen om even ccr 2 motoren te zetten. Als verladers en de klant zo graag een green award willen, zullen ze toch eerst meer vracht moeten gaan betalen, zodat de schipper kan gaan investeren in deze award.

    Geplaatst door: L op
  • 1 APRIL grap zeker , het gaat er om wie het goedkooste is bij het vervoeren , is hetzelfde als met ivr vroeger , heb er nooit extra mee verdient.

    Geplaatst door: ag op
  • om een nieuw schip te bouwen vervuild men het milieu zodusdanig (hoogovens de grootste vervuiler)dat kan men nooit meer goedmaken dus zo lang mogelijk met de schepen blijven varen en als de motor vevangen moet worden voldoet deze aan de normen die men op dat moment opgelecht heeft dat is de beste oplossing voor het milieu maar ja dat brengt geen geld op

    Geplaatst door: jan op
  • Ik snap niet zo goed waar de schippers zich druk om maken, net als green award voor de zeevaart is het geen verplichting. Een onderneming kan zelf beslissen of het passend is hun strategie en zo ja met green award in zee gaan. Vinden ze het niks, dan doen ze gewoon niet mee en zullen ze er ook geen problemen mee ondervinden. De bonden verplichten niks en de keuze blijft bij de schippers

    Geplaatst door: Jolanda op
  • kom eerst met concrete voordelen in de vorm van kortingen en/ of meer vracht. op dit moment is de green award volledig eenzijdig

    Geplaatst door: Theo op
  • de laatste tijd veel nagedacht om lid te worden van een organisatie .
    maar wij hebben een al wat ouder schip dus tellen we straks toch niet meer mee ,dus bij deze beloof ik dat ik nooit lid zal worden van zulke bondjes

    Geplaatst door: p op

Reageer