Sectoragenda Maritieme Maakindustrie

‘Kritieke ondergrens voor scheepsbouw in Nederland is in zicht’

Nederland was ooit een wereldspeler van formaat in de scheepsbouw. In enkele decennia heeft ons land die positie verloren aan Aziatische landen en China. In de jaren 80 had Nederland samen met andere landen in Europa nog 45 procent marktaandeel, nu nog maar 4 procent. Nu is Nederland nog sterk in de bouw van complexe schepen, maar door stevige overheidssteun staat die positie ook onder druk.

Presentatie sectoragenda Maritieme Maakindustrie
Er moeten meer schepen in Nederland worden gebouwd en de overheid moet daarin veel meer regie nemen, dat is de strekking van de sectoragenda. ANP / Jeffrey Groeneweg

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Kritieke ondergrens voor scheepsbouw in Nederland is in zicht’ | Schuttevaer.nl
Sectoragenda Maritieme Maakindustrie

‘Kritieke ondergrens voor scheepsbouw in Nederland is in zicht’

Nederland was ooit een wereldspeler van formaat in de scheepsbouw. In enkele decennia heeft ons land die positie verloren aan Aziatische landen en China. In de jaren 80 had Nederland samen met andere landen in Europa nog 45 procent marktaandeel, nu nog maar 4 procent. Nu is Nederland nog sterk in de bouw van complexe schepen, maar door stevige overheidssteun staat die positie ook onder druk.

Presentatie sectoragenda Maritieme Maakindustrie
Er moeten meer schepen in Nederland worden gebouwd en de overheid moet daarin veel meer regie nemen, dat is de strekking van de sectoragenda. ANP / Jeffrey Groeneweg

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer