Jaarcongres NVB

Utrecht benadrukt opnieuw hoofdrol voor goederenvervoer over water

Utrecht wil dat goederenvervoer over water de komende decennia een veel belangrijkere rol gaat spelen. Dat benadrukte Utrechtse gedeputeerde André van Schie vrijdag op het jaarcongres van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens. De provincie zal bijvoorbeeld de materialen voor de bouw van 165.000 woningen tot 2040 zoveel mogelijk over water laten aanvoeren. Bij aanbestedingen zou transport door de binnenvaart een voorwaarde moeten zijn en de eeuwenoude waterinfrastructuur moet worden hersteld.

In het centrum van Utrecht is onder andere de CityBarge van Kotug al actief. Foto Gemeente Utrecht

Goederenvervoer over water scheelt heel veel ruimte op de weg, aldus Van Schie. De voorganger van Van Schie wilde ‘varen waar het kan, rijden als het moet’, maar Van Schie denkt dat ‘we moeten varen waar het kan’. Het kabinet zou die urgentie moeten inzien, vindt de gedeputeerde, en geld moeten steken in een impulsprogramma voor de binnenvaart. Ook vindt hij dat er beter moet gekeken worden naar wat voor binnenvaartschepen er gebouwd worden. ‘Stop met het toevoegen van vuile schepen aan de vloot.’

Van Schie ziet dat ruimte aan het water tegenwoordig schaars is. Veel laad- en loswallen, kades en binnenhavens zijn opgeofferd voor industrie en woningbouw.

De provincie Utrecht wil op strategische waterlocaties in nieuwbouwwijken loswallen gaan inrichten, zodat optimaal transport over water voor onder meer afvalinzameling of bevoorrading van winkels mogelijk is. Vanuit de havens zouden elektrische vrachtwagens kunnen rijden naar plekken die niet via het water bereikbaar zijn. Schippers die willen investeren in elektrisch aangedreven schepen moeten steun kunnen krijgen, vindt Van Schie. ‘Niets doen is geen optie als we naar een circulaire economie willen.’

Centrum

Het is niet voor het eerst dat Utrecht aangeeft op vervoer over water te willen inzetten. Een aantal bouwprojecten en horecagelegenheden in de binnenstad worden nu al via het water bevoorraad. Zo varen in Utrecht al bierboten voor de horeca, vuilnisboten en ecoboten.

Utrecht benadrukt opnieuw hoofdrol voor goederenvervoer over water | Schuttevaer.nl
Jaarcongres NVB

Utrecht benadrukt opnieuw hoofdrol voor goederenvervoer over water

Utrecht wil dat goederenvervoer over water de komende decennia een veel belangrijkere rol gaat spelen. Dat benadrukte Utrechtse gedeputeerde André van Schie vrijdag op het jaarcongres van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens. De provincie zal bijvoorbeeld de materialen voor de bouw van 165.000 woningen tot 2040 zoveel mogelijk over water laten aanvoeren. Bij aanbestedingen zou transport door de binnenvaart een voorwaarde moeten zijn en de eeuwenoude waterinfrastructuur moet worden hersteld.

In het centrum van Utrecht is onder andere de CityBarge van Kotug al actief. Foto Gemeente Utrecht

Goederenvervoer over water scheelt heel veel ruimte op de weg, aldus Van Schie. De voorganger van Van Schie wilde ‘varen waar het kan, rijden als het moet’, maar Van Schie denkt dat ‘we moeten varen waar het kan’. Het kabinet zou die urgentie moeten inzien, vindt de gedeputeerde, en geld moeten steken in een impulsprogramma voor de binnenvaart. Ook vindt hij dat er beter moet gekeken worden naar wat voor binnenvaartschepen er gebouwd worden. ‘Stop met het toevoegen van vuile schepen aan de vloot.’

Van Schie ziet dat ruimte aan het water tegenwoordig schaars is. Veel laad- en loswallen, kades en binnenhavens zijn opgeofferd voor industrie en woningbouw.

De provincie Utrecht wil op strategische waterlocaties in nieuwbouwwijken loswallen gaan inrichten, zodat optimaal transport over water voor onder meer afvalinzameling of bevoorrading van winkels mogelijk is. Vanuit de havens zouden elektrische vrachtwagens kunnen rijden naar plekken die niet via het water bereikbaar zijn. Schippers die willen investeren in elektrisch aangedreven schepen moeten steun kunnen krijgen, vindt Van Schie. ‘Niets doen is geen optie als we naar een circulaire economie willen.’

Centrum

Het is niet voor het eerst dat Utrecht aangeeft op vervoer over water te willen inzetten. Een aantal bouwprojecten en horecagelegenheden in de binnenstad worden nu al via het water bevoorraad. Zo varen in Utrecht al bierboten voor de horeca, vuilnisboten en ecoboten.