Gebiedsverbod

Duwbootschippers dupe van onbetrouwbare politiek Rotterdam

Duwbootschipper René Braamkolk voelt zich misleid door het gemeentebestuur van Rotterdam. Dat kondigde eind 2008 aan dat er in 2025 een gebiedsverbod zou komen voor vervuilende motoren. Maar eind vorig jaar blies wethouder Robert Simons dat plan af. Toen had Braamkolk zijn motor al vervangen. Voor niets, stelt hij nu, en spreekt daar de gemeente op aan.

De duwboten van René Braamkolk. Nu beide uitgerust met een CCR-2 motor. Foto René Braamkolk

Het gebiedsverbod voor binnenvaartschepen met motoren ouder dan CCR2 is bedacht als maatregel ter compensatie voor de aanleg van de Tweede Maasvlakte. In dit ‘Schone Lucht Akkoord’ werden destijds diverse afspraken gemaakt. Medio 2022 kwamen er bij de Schuttevaer-redactie geluiden binnen dat het gebiedsverbod er wel eens niet zou kunnen komen. Eind 2022 bevestigde havenwethouder Simons dat aan Schuttevaer. De reden was tweeledig: Rotterdam wil liever landelijk beleid afwachten (lees: emissielabel binnenvaart) en de juridische grond ontbreekt. De doelen binnen het Schone Lucht Akkoord zijn namelijk al gehaald, waardoor een verbod niet meer nodig is.

Op kosten gejaagd

Goed nieuws voor schippers met oudere motoren, maar minder voor de schippers die op basis van de aankondiging nieuwe motoren hebben gezet. Braamkolk is eigenaar van twee duwboten, de Shadow en Sombra. Ze varen vooral in de regio Rotterdam. Braamkolk zag het verbod op zich afkomen en verving de motoren zo snel mogelijk. Reden dat hij op de deadline vooruitliep was een samenloop met andere regelgeving. Want, 2021 was het laatste jaar dat nog CCR2-motoren mochten worden ingebouwd. Sindsdien moet het een Stage V-motor zijn. ‘Maar die zijn nog veel duurder. Daarnaast is de ruimte aan boord van mijn duwboten beperkt. Een Stage V-motor met nabehandelingssysteem neemt teveel ruimte in. Daarom besloot ik voor CCR2 te gaan.’

450.000 euro

Een van de twee duwboten was ook echt toe aan een nieuwe motor, de andere motor had nog langere tijd kunnen blijven draaien, stelt Braamkolk. Toch besloot hij beide te vervangen voor nieuwe CCR2-motoren. Voor de Shadow betekende dit goed draaiende motoren eruit, nieuwe CCR2-motoren erin. Kosten: 450.000 euro. De Sombra was toe aan nieuw motoren. ‘Ik had die ook kunnen laten reviseren. Dan had het mij 150.000 euro gekost. Maar met de regelgeving in het vooruitzicht ben ik voor CCR2 gegaan.’ Kosten ook hier: 450.000 euro. Braamkolk moest een tweede hypotheek afsluiten.

De motor in de Sombra was sowieso toe aan vervanging of een opknapbeurt. Braamkolk koos met de aangekondigde regelgeving in het achterhoofd voor de 300.000 euro duurdere optie 1. Foto René Braamkolk

Op tijd voorbereid op het gebiedsverbod én dan ook nog op de meest voordelige manier. Niks aan de hand, zou je denken. ‘Totdat ik eind vorig jaar in Schuttevaer las dat het gebiedsverbod er niet komt. Waarom heb ik dan geïnvesteerd?’

‘Flink benadeeld’

Braamkolk is niet de enige die dit is overkomen. Ook Willem Walsma en Johan Mannak, eigenaren van respectievelijk de duwboten Thyra en Mantra, besloten in 2021 nog snel een CCR2-motor in te bouwen. Die kwamen in plaats van goed draaiende motoren. ‘Wij zijn flink benadeeld’, reageert Mannak. ‘Schippers die de kat uit de boom hebben gekeken blijken nu voordeel te hebben.’

De gedupeerde schippers willen duidelijkheid van de gemeente Rotterdam. ‘Mijn jurist heeft de gemeente een brief gestuurd met de vraag: wie betaalt die investering terug? Daar zullen ze wel om hebben gelachen in het gemeentehuis’, zegt Braamkolk. Maar hij is serieus en baalt ervan dat het gemeentebeleid zo onbetrouwbaar is.

Jurist gemeente

De jurist van de gemeente Rotterdam zegt in reactie op de brief van Braamkolk, dat het gebiedsverbod nog helemaal niet van de baan is. Het staat namelijk nog steeds in de Havenverordening 2020. Op grond daarvan stelt de gemeente dat een eventuele schadeclaim van Braamkolk en de zijnen – in ieder geval voorlopig – ongegrond is.

Op nieuwe vragen van Schuttevaer aan de havenwethouder bevestigt zijn woordvoerder dat er inderdaad nog geen formeel besluit is genomen. Is het standpunt van de wethouder veranderd ten opzichte van eind vorig jaar? ‘Dat kan ik nu niet zeggen. Er is over dit onderwerp later in september weer een overleg waar de wethouder wordt bijgepraat en kan reageren.’

Kennelijk zit de gemeente wel in zijn maag met de klacht van de duwbootschippers.

Duwbootschippers dupe van onbetrouwbare politiek Rotterdam | Schuttevaer.nl
Gebiedsverbod

Duwbootschippers dupe van onbetrouwbare politiek Rotterdam

Duwbootschipper René Braamkolk voelt zich misleid door het gemeentebestuur van Rotterdam. Dat kondigde eind 2008 aan dat er in 2025 een gebiedsverbod zou komen voor vervuilende motoren. Maar eind vorig jaar blies wethouder Robert Simons dat plan af. Toen had Braamkolk zijn motor al vervangen. Voor niets, stelt hij nu, en spreekt daar de gemeente op aan.

De duwboten van René Braamkolk. Nu beide uitgerust met een CCR-2 motor. Foto René Braamkolk

Het gebiedsverbod voor binnenvaartschepen met motoren ouder dan CCR2 is bedacht als maatregel ter compensatie voor de aanleg van de Tweede Maasvlakte. In dit ‘Schone Lucht Akkoord’ werden destijds diverse afspraken gemaakt. Medio 2022 kwamen er bij de Schuttevaer-redactie geluiden binnen dat het gebiedsverbod er wel eens niet zou kunnen komen. Eind 2022 bevestigde havenwethouder Simons dat aan Schuttevaer. De reden was tweeledig: Rotterdam wil liever landelijk beleid afwachten (lees: emissielabel binnenvaart) en de juridische grond ontbreekt. De doelen binnen het Schone Lucht Akkoord zijn namelijk al gehaald, waardoor een verbod niet meer nodig is.

Op kosten gejaagd

Goed nieuws voor schippers met oudere motoren, maar minder voor de schippers die op basis van de aankondiging nieuwe motoren hebben gezet. Braamkolk is eigenaar van twee duwboten, de Shadow en Sombra. Ze varen vooral in de regio Rotterdam. Braamkolk zag het verbod op zich afkomen en verving de motoren zo snel mogelijk. Reden dat hij op de deadline vooruitliep was een samenloop met andere regelgeving. Want, 2021 was het laatste jaar dat nog CCR2-motoren mochten worden ingebouwd. Sindsdien moet het een Stage V-motor zijn. ‘Maar die zijn nog veel duurder. Daarnaast is de ruimte aan boord van mijn duwboten beperkt. Een Stage V-motor met nabehandelingssysteem neemt teveel ruimte in. Daarom besloot ik voor CCR2 te gaan.’

450.000 euro

Een van de twee duwboten was ook echt toe aan een nieuwe motor, de andere motor had nog langere tijd kunnen blijven draaien, stelt Braamkolk. Toch besloot hij beide te vervangen voor nieuwe CCR2-motoren. Voor de Shadow betekende dit goed draaiende motoren eruit, nieuwe CCR2-motoren erin. Kosten: 450.000 euro. De Sombra was toe aan nieuw motoren. ‘Ik had die ook kunnen laten reviseren. Dan had het mij 150.000 euro gekost. Maar met de regelgeving in het vooruitzicht ben ik voor CCR2 gegaan.’ Kosten ook hier: 450.000 euro. Braamkolk moest een tweede hypotheek afsluiten.

De motor in de Sombra was sowieso toe aan vervanging of een opknapbeurt. Braamkolk koos met de aangekondigde regelgeving in het achterhoofd voor de 300.000 euro duurdere optie 1. Foto René Braamkolk

Op tijd voorbereid op het gebiedsverbod én dan ook nog op de meest voordelige manier. Niks aan de hand, zou je denken. ‘Totdat ik eind vorig jaar in Schuttevaer las dat het gebiedsverbod er niet komt. Waarom heb ik dan geïnvesteerd?’

‘Flink benadeeld’

Braamkolk is niet de enige die dit is overkomen. Ook Willem Walsma en Johan Mannak, eigenaren van respectievelijk de duwboten Thyra en Mantra, besloten in 2021 nog snel een CCR2-motor in te bouwen. Die kwamen in plaats van goed draaiende motoren. ‘Wij zijn flink benadeeld’, reageert Mannak. ‘Schippers die de kat uit de boom hebben gekeken blijken nu voordeel te hebben.’

De gedupeerde schippers willen duidelijkheid van de gemeente Rotterdam. ‘Mijn jurist heeft de gemeente een brief gestuurd met de vraag: wie betaalt die investering terug? Daar zullen ze wel om hebben gelachen in het gemeentehuis’, zegt Braamkolk. Maar hij is serieus en baalt ervan dat het gemeentebeleid zo onbetrouwbaar is.

Jurist gemeente

De jurist van de gemeente Rotterdam zegt in reactie op de brief van Braamkolk, dat het gebiedsverbod nog helemaal niet van de baan is. Het staat namelijk nog steeds in de Havenverordening 2020. Op grond daarvan stelt de gemeente dat een eventuele schadeclaim van Braamkolk en de zijnen – in ieder geval voorlopig – ongegrond is.

Op nieuwe vragen van Schuttevaer aan de havenwethouder bevestigt zijn woordvoerder dat er inderdaad nog geen formeel besluit is genomen. Is het standpunt van de wethouder veranderd ten opzichte van eind vorig jaar? ‘Dat kan ik nu niet zeggen. Er is over dit onderwerp later in september weer een overleg waar de wethouder wordt bijgepraat en kan reageren.’

Kennelijk zit de gemeente wel in zijn maag met de klacht van de duwbootschippers.