Onder schippers bestond al geruime tijd veel onduidelijkheid over deze voorgenomen plannen van de havenstad. Desgevraagd laat havenwethouder Robert Simons via zijn woordvoerder weten dat het gebiedsverbod er niet komt. ‘Rotterdam geeft er de voorkeur aan om aan te sluiten bij landelijk beleid.’
De plannen voor een gebiedsverbod dateren uit 2008. In de Havenverordening van Rotterdam wordt sindsdien gesproken over invoering van een gebiedsverbod voor ‘vervuilende’ binnenvaartschepen. Vanaf 2025 zouden schepen worden geweerd met motoren van voor 2007, toen de CCR2-norm van kracht werd.
Rotterdam vindt het wijs om te wachten op een verdere uitrol van het emissielabel-systeem. Schepen krijgen in dat labelsysteem, op basis van CO2- en fijnstofuitsoot, een label. Met een schoon label krijgen schepen korting op bijvoorbeeld havengeld. Een gebiedsverbod via het labelsysteem behoort niet tot de mogelijkheden. ‘Het emissielabel heeft geen juridische status en kan dus ook geen juridische grondslag zijn voor de toegangsbepaling’, vertelt Joachim Kost, de woordvoerder van Simons.
Lees ook: