Uitzonderingspositie

Rotterdam ziet af van gebiedsverbod vervuilende motoren per 2025

Een gebiedsverbod in Rotterdam voor binnenvaartschepen met motoren ouder dan CCR2 vanaf 2025 is van de baan. Rotterdam wil geen uitzonderingspositie en wacht op landelijk beleid. Ook ontbreekt op dit moment de juridische grond.

Een binnenvaartschip vaart voor de Rotterdamse De Hef langs. Foto ANP

Onder schippers bestond al geruime tijd veel onduidelijkheid over deze voorgenomen plannen van de havenstad. Desgevraagd laat havenwethouder Robert Simons via zijn woordvoerder weten dat het gebiedsverbod er niet komt. ‘Rotterdam geeft er de voorkeur aan om aan te sluiten bij landelijk beleid.’

De plannen voor een gebiedsverbod dateren uit 2008. In de Havenverordening van Rotterdam wordt sindsdien gesproken over invoering van een gebiedsverbod voor ‘vervuilende’ binnenvaartschepen. Vanaf 2025 zouden schepen worden geweerd met motoren van voor 2007, toen de CCR2-norm van kracht werd.

Rotterdam vindt het wijs om te wachten op een verdere uitrol van het emissielabel-systeem. Schepen krijgen in dat labelsysteem, op basis van CO2- en fijnstofuitsoot, een label. Met een schoon label krijgen schepen korting op bijvoorbeeld havengeld. Een gebiedsverbod via het labelsysteem behoort niet tot de mogelijkheden. ‘Het emissielabel heeft geen juridische status en kan dus ook geen juridische grondslag zijn voor de toegangsbepaling’, vertelt Joachim Kost, de woordvoerder van Simons.

Lees ook:

Download hier gratis het Schuttevaer Kerstmagazine

Haventarieven Rotterdam tot 2024 vast, nieuw havengeldsysteem vanaf 2023

Rotterdam ziet af van gebiedsverbod vervuilende motoren per 2025 | Schuttevaer.nl
Uitzonderingspositie

Rotterdam ziet af van gebiedsverbod vervuilende motoren per 2025

Een gebiedsverbod in Rotterdam voor binnenvaartschepen met motoren ouder dan CCR2 vanaf 2025 is van de baan. Rotterdam wil geen uitzonderingspositie en wacht op landelijk beleid. Ook ontbreekt op dit moment de juridische grond.

Een binnenvaartschip vaart voor de Rotterdamse De Hef langs. Foto ANP

Onder schippers bestond al geruime tijd veel onduidelijkheid over deze voorgenomen plannen van de havenstad. Desgevraagd laat havenwethouder Robert Simons via zijn woordvoerder weten dat het gebiedsverbod er niet komt. ‘Rotterdam geeft er de voorkeur aan om aan te sluiten bij landelijk beleid.’

De plannen voor een gebiedsverbod dateren uit 2008. In de Havenverordening van Rotterdam wordt sindsdien gesproken over invoering van een gebiedsverbod voor ‘vervuilende’ binnenvaartschepen. Vanaf 2025 zouden schepen worden geweerd met motoren van voor 2007, toen de CCR2-norm van kracht werd.

Rotterdam vindt het wijs om te wachten op een verdere uitrol van het emissielabel-systeem. Schepen krijgen in dat labelsysteem, op basis van CO2- en fijnstofuitsoot, een label. Met een schoon label krijgen schepen korting op bijvoorbeeld havengeld. Een gebiedsverbod via het labelsysteem behoort niet tot de mogelijkheden. ‘Het emissielabel heeft geen juridische status en kan dus ook geen juridische grondslag zijn voor de toegangsbepaling’, vertelt Joachim Kost, de woordvoerder van Simons.

Lees ook:

Download hier gratis het Schuttevaer Kerstmagazine

Haventarieven Rotterdam tot 2024 vast, nieuw havengeldsysteem vanaf 2023