Kustwacht

‘Reddingshelikopters Bristow waren te lang onderweg naar Fremantle’

De Bristow reddingshelikopters die de bemanning van de brandende Fremantle Highway vanuit  hun benarde positie moesten halen, waren veel langer onderweg dan dat contractueel is afgesproken. Dat meldt NRC.

ANP MARCO VAN DER CAAIJ MEDIATV ANP MARCO VAN DER CAAIJ MEDIATV

De krant trekt deze conclusie op basis van vluchtgegevens van de helikopters en gesprekken met hulpverleners en piloten. De helikopters moeten binnen 20 minuten in de lucht zijn. Bij de Fremantle Highway duurde dat volgens NRC meer dan 40 minuten.

De kustwacht huurt sinds november 2022 helikopters van het Brits-Amerikaanse bedrijf Bristow, dat ook de bemanning levert.

De aanvliegtijd werd volgens NRC verder verlengd vanwege het beperkte aantal stoeltjes aan boord. Er was te weinig plek om een brandweerteam in één toestel mee te nemen. Daarom moest een in Den Helder gestationeerde helikopter omvliegen via Rotterdam, in plaats van direct naar de rampplek te gaan.

NRC trekt de conclusie dat door de langere aanvliegtijd de bemanning zich genoodzaakt zag overboord te springen. Een bemanningslid raakte door de sprong vanaf het 30 meter hoge voorschip zwaargewond en overleed later in het ziekenhuis.

Volgens gegevens van de site Flight Radar 24 dat het luchtverkeer monitort, stegen de helikopters pas 40 minuten (Den Helder) en 49 minuten (Midden-Zeeland) na de eerste melding op. Waarom dat langer duurde dan beloofd, is niet duidelijk, zo schrijft NRC.

De beide helikopters  vlogen eerst naar Rotterdam om daar een specialistisch brandweerteam op te pikken. Betrokken hulpverleners en vliegeniers vertellen dat deze extra vliegbeweging nodig was doordat er slechts vier stoelen per helikopter beschikbaar waren voor de brandweerlieden, terwijl het brandweerteam groter is.

‘Reddingshelikopters Bristow waren te lang onderweg naar Fremantle’ | Schuttevaer.nl
Kustwacht

‘Reddingshelikopters Bristow waren te lang onderweg naar Fremantle’

De Bristow reddingshelikopters die de bemanning van de brandende Fremantle Highway vanuit  hun benarde positie moesten halen, waren veel langer onderweg dan dat contractueel is afgesproken. Dat meldt NRC.

ANP MARCO VAN DER CAAIJ MEDIATV ANP MARCO VAN DER CAAIJ MEDIATV

De krant trekt deze conclusie op basis van vluchtgegevens van de helikopters en gesprekken met hulpverleners en piloten. De helikopters moeten binnen 20 minuten in de lucht zijn. Bij de Fremantle Highway duurde dat volgens NRC meer dan 40 minuten.

De kustwacht huurt sinds november 2022 helikopters van het Brits-Amerikaanse bedrijf Bristow, dat ook de bemanning levert.

De aanvliegtijd werd volgens NRC verder verlengd vanwege het beperkte aantal stoeltjes aan boord. Er was te weinig plek om een brandweerteam in één toestel mee te nemen. Daarom moest een in Den Helder gestationeerde helikopter omvliegen via Rotterdam, in plaats van direct naar de rampplek te gaan.

NRC trekt de conclusie dat door de langere aanvliegtijd de bemanning zich genoodzaakt zag overboord te springen. Een bemanningslid raakte door de sprong vanaf het 30 meter hoge voorschip zwaargewond en overleed later in het ziekenhuis.

Volgens gegevens van de site Flight Radar 24 dat het luchtverkeer monitort, stegen de helikopters pas 40 minuten (Den Helder) en 49 minuten (Midden-Zeeland) na de eerste melding op. Waarom dat langer duurde dan beloofd, is niet duidelijk, zo schrijft NRC.

De beide helikopters  vlogen eerst naar Rotterdam om daar een specialistisch brandweerteam op te pikken. Betrokken hulpverleners en vliegeniers vertellen dat deze extra vliegbeweging nodig was doordat er slechts vier stoelen per helikopter beschikbaar waren voor de brandweerlieden, terwijl het brandweerteam groter is.