Honderden voertuigen

Twee brandweermannen omgekomen door scheepsbrand

Twee brandweermannen zijn omgekomen bij het blussen van een brand aan boord van een groot RoRo-schip in de haven van Newark in de Amerikaanse staat New Jersey. De brand woedt sinds woensdag en is nog steeds niet geblust. Aan boord staan honderden voertuigen, een groot deel staat in brand.

Aan boord van het RoRo-schip staan 5000 auto's. Foto ANP

Brandweerlieden van Newark werden woensdag 5 juli rond half tien ‘s avond naar de haven gestuurd na een melding dat meerdere voertuigen in brand stonden op het 211-meter lange schip Grande Costa D’Avorio in Port Newark.

De brand begon op het 10de dek toen bemanningsleden auto’s, bestelwagens en vrachtwagens aan het verplaatsen waren. De brand verspreidde zich al snel naar het 11de en 12de dek. De brandweerlieden werden ingesloten door het vuur en konden zich niet op tijd in veiligheid brengen. Ze deden nog een noodoproep, maar door de heftige vlammen konden andere brandweermannen ze niet bereiken. De brandweermannen van 45 en 49 jaar oud werden uiteindelijk gevonden, terwijl de brand nog woedde. Ze waren toen al overleden. Zes andere brandweerlieden raakten ook gewond.

De Amerikaanse kustwacht, de havenautoriteit van New York en New Jersey en de brandweer van Newark en Gallagher Marine Systems zijn vrijdag nog steeds aan het blussen.

Beelden van de brand:

Verzekeraar

Scheepsbranden zijn wereldwijd de vijfde belangrijkste oorzaak van scheepvaartincidenten. In de afgelopen tien jaar zijn meer dan 1700 incidenten gemeld voor alle scheepstypes, wat neerkomt op ongeveer 7% van alle gemelde incidenten. Eerder al waarschuwde verzekeraar Allianz voor het gevaar van brand aan boord van RoRo-schepen. ‘Om het vervoer van auto’s te vergemakkelijken zijn de interne ruimtes niet in aparte secties verdeeld zoals bij andere vrachtschepen. Het ontbreken van interne schotten kan een negatief effect hebben op de brandveiligheid en een kleine brand in één voertuig of batterij kan zeer snel uit de hand lopen’, aldus kapitein Rahul Khanna, Global Head of Marine Risk Consulting bij AGCS.

Lees ook:

‘RoRo-schepen kwetsbaarder voor brand door lading’

Uitslaande brand op Duitse tanker Ursula Valentin in Farmsum

Twee brandweermannen omgekomen door scheepsbrand | Schuttevaer.nl
Honderden voertuigen

Twee brandweermannen omgekomen door scheepsbrand

Twee brandweermannen zijn omgekomen bij het blussen van een brand aan boord van een groot RoRo-schip in de haven van Newark in de Amerikaanse staat New Jersey. De brand woedt sinds woensdag en is nog steeds niet geblust. Aan boord staan honderden voertuigen, een groot deel staat in brand.

Aan boord van het RoRo-schip staan 5000 auto's. Foto ANP

Brandweerlieden van Newark werden woensdag 5 juli rond half tien ‘s avond naar de haven gestuurd na een melding dat meerdere voertuigen in brand stonden op het 211-meter lange schip Grande Costa D’Avorio in Port Newark.

De brand begon op het 10de dek toen bemanningsleden auto’s, bestelwagens en vrachtwagens aan het verplaatsen waren. De brand verspreidde zich al snel naar het 11de en 12de dek. De brandweerlieden werden ingesloten door het vuur en konden zich niet op tijd in veiligheid brengen. Ze deden nog een noodoproep, maar door de heftige vlammen konden andere brandweermannen ze niet bereiken. De brandweermannen van 45 en 49 jaar oud werden uiteindelijk gevonden, terwijl de brand nog woedde. Ze waren toen al overleden. Zes andere brandweerlieden raakten ook gewond.

De Amerikaanse kustwacht, de havenautoriteit van New York en New Jersey en de brandweer van Newark en Gallagher Marine Systems zijn vrijdag nog steeds aan het blussen.

Beelden van de brand:

Verzekeraar

Scheepsbranden zijn wereldwijd de vijfde belangrijkste oorzaak van scheepvaartincidenten. In de afgelopen tien jaar zijn meer dan 1700 incidenten gemeld voor alle scheepstypes, wat neerkomt op ongeveer 7% van alle gemelde incidenten. Eerder al waarschuwde verzekeraar Allianz voor het gevaar van brand aan boord van RoRo-schepen. ‘Om het vervoer van auto’s te vergemakkelijken zijn de interne ruimtes niet in aparte secties verdeeld zoals bij andere vrachtschepen. Het ontbreken van interne schotten kan een negatief effect hebben op de brandveiligheid en een kleine brand in één voertuig of batterij kan zeer snel uit de hand lopen’, aldus kapitein Rahul Khanna, Global Head of Marine Risk Consulting bij AGCS.

Lees ook:

‘RoRo-schepen kwetsbaarder voor brand door lading’

Uitslaande brand op Duitse tanker Ursula Valentin in Farmsum