Webinar

Schrijf je gratis in: Studio Schuttevaer over verbod op varend ontgassen

Hoogleraar Alessandra Arcuri, KBN-directeur Rob Leussink en klokkenluider Ton Quist zijn vrijdagmiddag 27 januari om 16:00 uur te gast bij een speciale Studio Schuttevaer. Begin deze week bleek een landelijk verbod wettelijk wél mogelijk, toch wil minister Harbers daar niet in mee. Waarom is een verbod op varend ontgassen zo lastig? En hoe nu verder?

Twee binnenvaarttankers op de Nieuwe Waterweg. Foto ANP

Schrijf je gratis in: Studio Schuttevaer – Waarom is een verbod op varend ontgassen zo lastig?

Dinsdagmiddag werd het rapport van hoogleraar Alessandra Arcuri en promovendus Aburrahman Erol gepresenteerd. Daarin stelden de onderzoekers dat een nationaal verbod op varend ontgassen mogelijk is, terwijl diverse ministers het tegenovergestelde hebben beweerd.

Ook de huidige minister Harbers hield deze week vol dat gewacht moet worden op een Europees verbod. Onjuist, volgens Arcuri. Zij onderzocht samen met Erol alle internationale scheepvaartverdragen en vond geen enkele reden om langer te wachten. Harbers reageerde met de stelling dat een nationaal ontgassingsverbod in strijd is met het internationale Verdrag van Wenen.

Klokkenluider Ton Quist

Tankschipper Ton Quist, door Omroep Flevoland uitgeroepen tot klokkenluider, trok al lange tijd geleden aan de bel. Hij wil niet varend ontgassen, maar voelt zich hiertoe genoodzaakt omdat er geen alternatieven zijn. Hetzelfde geldt voor oud-tankerschipper Hens van Buren. ‘Als je ‘nee’ zegt, krijg je de opdracht gewoon niet, dan heb je geen werk. Klaar’, zei hij in NRC.

V.l.n.r.: Klokkenluider Ton Quist, KBN-directeur Rob Leussink en hoogleraar Alessandra Arcuri.

Namens Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) schuiven directeur Rob Leussink en beleidsadviseur Gevaarlijke Stoffen en Veiligheid Maurits van der Linde aan. KBN neemt 9 februari deel aan het Interprovinciaal Overleg en deed in het verleden ook al meerdere duiten in het zakje om tot een oplossing te komen. De branchevereniging denkt ook dat een verbod niet nodig is om het aantal ontgassingen te reduceren, bijvoorbeeld door meer aan dedicated transport te doen.

Waar? WebinarGeek
Wanneer? Vrijdag 27 januari
Hoelaat? 16:00
Met? Hoogleraar Alessandra Arcuri, KBN-directeur Rob Leussink, tankschipper en klokkenluider Ton Quist, oud-tankschipper Hens van Buren en beleidsadviseur Gevaarlijke Stoffen en Veiligheid bij KBN Maurits van der Linde.

Schrijf je hier in.

Schrijf je gratis in: Studio Schuttevaer over verbod op varend ontgassen | Schuttevaer.nl
Webinar

Schrijf je gratis in: Studio Schuttevaer over verbod op varend ontgassen

Hoogleraar Alessandra Arcuri, KBN-directeur Rob Leussink en klokkenluider Ton Quist zijn vrijdagmiddag 27 januari om 16:00 uur te gast bij een speciale Studio Schuttevaer. Begin deze week bleek een landelijk verbod wettelijk wél mogelijk, toch wil minister Harbers daar niet in mee. Waarom is een verbod op varend ontgassen zo lastig? En hoe nu verder?

Twee binnenvaarttankers op de Nieuwe Waterweg. Foto ANP

Schrijf je gratis in: Studio Schuttevaer – Waarom is een verbod op varend ontgassen zo lastig?

Dinsdagmiddag werd het rapport van hoogleraar Alessandra Arcuri en promovendus Aburrahman Erol gepresenteerd. Daarin stelden de onderzoekers dat een nationaal verbod op varend ontgassen mogelijk is, terwijl diverse ministers het tegenovergestelde hebben beweerd.

Ook de huidige minister Harbers hield deze week vol dat gewacht moet worden op een Europees verbod. Onjuist, volgens Arcuri. Zij onderzocht samen met Erol alle internationale scheepvaartverdragen en vond geen enkele reden om langer te wachten. Harbers reageerde met de stelling dat een nationaal ontgassingsverbod in strijd is met het internationale Verdrag van Wenen.

Klokkenluider Ton Quist

Tankschipper Ton Quist, door Omroep Flevoland uitgeroepen tot klokkenluider, trok al lange tijd geleden aan de bel. Hij wil niet varend ontgassen, maar voelt zich hiertoe genoodzaakt omdat er geen alternatieven zijn. Hetzelfde geldt voor oud-tankerschipper Hens van Buren. ‘Als je ‘nee’ zegt, krijg je de opdracht gewoon niet, dan heb je geen werk. Klaar’, zei hij in NRC.

V.l.n.r.: Klokkenluider Ton Quist, KBN-directeur Rob Leussink en hoogleraar Alessandra Arcuri.

Namens Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) schuiven directeur Rob Leussink en beleidsadviseur Gevaarlijke Stoffen en Veiligheid Maurits van der Linde aan. KBN neemt 9 februari deel aan het Interprovinciaal Overleg en deed in het verleden ook al meerdere duiten in het zakje om tot een oplossing te komen. De branchevereniging denkt ook dat een verbod niet nodig is om het aantal ontgassingen te reduceren, bijvoorbeeld door meer aan dedicated transport te doen.

Waar? WebinarGeek
Wanneer? Vrijdag 27 januari
Hoelaat? 16:00
Met? Hoogleraar Alessandra Arcuri, KBN-directeur Rob Leussink, tankschipper en klokkenluider Ton Quist, oud-tankschipper Hens van Buren en beleidsadviseur Gevaarlijke Stoffen en Veiligheid bij KBN Maurits van der Linde.

Schrijf je hier in.