Op 23 januari loste de Krabbegeul de laatste lading suikerbieten. Daarmee kwam de bietencampagne, na vier maanden ten einde. De NPRC-schepen varen op twee trajecten voor Cosun Beet Company. Tien van de 12 schepen varen in het zuiden van Nederland. Zij hebben dit jaar 307.000 ton suikerbieten vervoerd, beduidend meer dan de 261.000 ton van een jaar eerder. Er werden deze campagne dan ook twee extra schepen ingezet.
De bieten gaan vanaf de akker over de weg naar de L’Ortye terminal in Maastricht. Daar worden ze als bulklading in de schepen geladen en vervoerd naar Oudenbosch. Het laatste deel naar de suikerfabriek in Dinteloord gaat vervolgens weer per vrachtwagen.
In Noord-Nederland varen twee schepen. Zij brengen bieten van Texel naar de suikerfabriek in het Groningse Hoogkerk. Het ging dit seizoen om 55.000 ton suikerbieten, vrijwel net zoveel als een jaar eerder.
De NPRC vaart al jaren suikerbieten van Texel naar Hoogkerk. Sinds 2021 gebeurt dit ook weer tussen Maastricht en Oudenbosch, zoals dat tot 2004 ook gebeurde. Een kleine 10% van de totale suikerbietenaanvoer gaat nu per schip.
Lees ook: