Verkeerde roerorders

Als het werkt: Besturing Titanic

Over de Titanic is al veel geschreven. Mede dankzij de film weet vrijwel iedereen dat het schip in 1912 op de Atlantische Oceaan tegen een ijsberg voer en zonk, waarbij meer dan 1500 mensen omkwamen. Maar hoe werd de Titanic eigenlijk bestuurd? Was er een adequate stuurinrichting? Als spoiler hierbij al het antwoord: ja. De stuurinrichting was driedubbel uitgevoerd en zeer modern. Er werden alleen verkeerde mondelinge roerorders gegeven.

De voor die tijd ultramoderne telemotor die zich aan boord van de Titanic bevond. Als het stuurwiel naar bakboord draaide, dan ging het schip ook naar bakboord. Iets waaraan zeelieden uit de zeilvaart niet gewend waren, waardoor de roerganger vermoedelijk een fatale stuurfout maakte. Beeld Jeroen Bons

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Als het werkt: Besturing Titanic | Schuttevaer.nl
Verkeerde roerorders

Als het werkt: Besturing Titanic

Over de Titanic is al veel geschreven. Mede dankzij de film weet vrijwel iedereen dat het schip in 1912 op de Atlantische Oceaan tegen een ijsberg voer en zonk, waarbij meer dan 1500 mensen omkwamen. Maar hoe werd de Titanic eigenlijk bestuurd? Was er een adequate stuurinrichting? Als spoiler hierbij al het antwoord: ja. De stuurinrichting was driedubbel uitgevoerd en zeer modern. Er werden alleen verkeerde mondelinge roerorders gegeven.

De voor die tijd ultramoderne telemotor die zich aan boord van de Titanic bevond. Als het stuurwiel naar bakboord draaide, dan ging het schip ook naar bakboord. Iets waaraan zeelieden uit de zeilvaart niet gewend waren, waardoor de roerganger vermoedelijk een fatale stuurfout maakte. Beeld Jeroen Bons

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer