Maas Binnenvaartmuseum treedt naar buiten met de Blauwe golf

Een blauwe golf op de vloer van het museum en blauwe voetstappen die naar de kade leiden van de Maasbrachtse haven. Het Maas Binnenvaartmuseum treedt naar buiten, onder meer met de nieuwe stuurhut waarin bezoekers kunnen zien waar de binnenschipper werkt. In de haven liggen ook de historische tjalk Nooit volmaakt, de sleper Limburgia (28 x 6 meter) en de rondvaartboot de Gouverneur van Limburg te wachten op bezoekers. In de kelder van het museum is nu een expositie te bewonderen over de Limburgse zand- en grindwinning.

Wethouder Tim Snijckers van de gemeente Maasgouw en Michiel Dankers van Maasgrind openden vrijdag 10 september het vernieuwde Maas Binnenvaartmuseum. De blauwe voetstappen leiden naar de havenkade. Rechts op de foto het kunstwerk van kunstenaar Frans Jansen dat herinnert aan het Maasbrachtse schepenkerkhof. In september 1944 liggen 240 schepen in de haven van Maasbracht als de Duitsers besluiten met dynamiet de schepen tot zinken brengen. Enkele schippers zien nog kans zelf hun schepen te laten zinken waardoor zij de schade weten te beperken. Ruim 1.000 mensen moeten hun schip en thuis verlaten. Uiteindelijk wordt Maasbracht op 24 januari 1945 bevrijd. Om de berging en reparatie van de gezonken schepen te bespoedigen, en om geld te verdienen, gaan de schippers in loondienst werken bij de bergers. Omdat in Maasbracht echter geen scheepswerf met een helling aanwezig is, moeten ze uitwijken naar werven in Weert, Noord-Brabant en het westen van Nederland. (Foto’s Erik van Huizen)
Wethouder Tim Snijckers van de gemeente Maasgouw en Michiel Dankers van Maasgrind openden vrijdag 10 september het vernieuwde Maas Binnenvaartmuseum. De blauwe voetstappen leiden naar de havenkade. Rechts op de foto het kunstwerk van kunstenaar Frans Jansen dat herinnert aan het Maasbrachtse schepenkerkhof. In september 1944 liggen 240 schepen in de haven van Maasbracht als de Duitsers besluiten met dynamiet de schepen tot zinken brengen. Enkele schippers zien nog kans zelf hun schepen te laten zinken waardoor zij de schade weten te beperken. Ruim 1.000 mensen moeten hun schip en thuis verlaten. Uiteindelijk wordt Maasbracht op 24 januari 1945 bevrijd. Om de berging en reparatie van de gezonken schepen te bespoedigen, en om geld te verdienen, gaan de schippers in loondienst werken bij de bergers. Omdat in Maasbracht echter geen scheepswerf met een helling aanwezig is, moeten ze uitwijken naar werven in Weert, Noord-Brabant en het westen van Nederland. (Foto’s Erik van Huizen)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer