Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Maas Binnenvaartmuseum treedt naar buiten met de Blauwe golf

MAASBRACHT

Een blauwe golf op de vloer van het museum en blauwe voetstappen die naar de kade leiden van de Maasbrachtse haven. Het Maas Binnenvaartmuseum treedt naar buiten, onder meer met de nieuwe stuurhut waarin bezoekers kunnen zien waar de binnenschipper werkt. In de haven liggen ook de historische tjalk Nooit volmaakt, de sleper Limburgia (28 x 6 meter) en de rondvaartboot de Gouverneur van Limburg te wachten op bezoekers. In de kelder van het museum is nu een expositie te bewonderen over de Limburgse zand- en grindwinning.

1 / 1
Wethouder Tim Snijckers van de gemeente Maasgouw en Michiel Dankers van Maasgrind openden vrijdag 10 september het vernieuwde Maas Binnenvaartmuseum. De blauwe voetstappen leiden naar de havenkade. Rechts op de foto het kunstwerk van kunstenaar Frans Jansen dat herinnert aan het Maasbrachtse schepenkerkhof. In september 1944 liggen 240 schepen in de haven van Maasbracht als de Duitsers besluiten met dynamiet de schepen tot zinken brengen. Enkele schippers zien nog kans zelf hun schepen te laten zinken waardoor zij de schade weten te beperken. Ruim 1.000 mensen moeten hun schip en thuis verlaten. Uiteindelijk wordt Maasbracht op 24 januari 1945 bevrijd. Om de berging en reparatie van de gezonken schepen te bespoedigen, en om geld te verdienen, gaan de schippers in loondienst werken bij de bergers. Omdat in Maasbracht echter geen scheepswerf met een helling aanwezig is, moeten ze uitwijken naar werven in Weert, Noord-Brabant en het westen van Nederland. (Foto’s Erik van Huizen)

Wethouder Tim Snijckers van de gemeente Maasgouw en Michiel Dankers van Maasgrind openden vrijdag 10 september het vernieuwde Maas Binnenvaartmuseum. De blauwe voetstappen leiden naar de havenkade. Rechts op de foto het kunstwerk van kunstenaar Frans Jansen dat herinnert aan het Maasbrachtse schepenkerkhof. In september 1944 liggen 240 schepen in de haven van Maasbracht als de Duitsers besluiten met dynamiet de schepen tot zinken brengen. Enkele schippers zien nog kans zelf hun schepen te laten zinken waardoor zij de schade weten te beperken. Ruim 1.000 mensen moeten hun schip en thuis verlaten. Uiteindelijk wordt Maasbracht op 24 januari 1945 bevrijd. Om de berging en reparatie van de gezonken schepen te bespoedigen, en om geld te verdienen, gaan de schippers in loondienst werken bij de bergers. Omdat in Maasbracht echter geen scheepswerf met een helling aanwezig is, moeten ze uitwijken naar werven in Weert, Noord-Brabant en het westen van Nederland. (Foto’s Erik van Huizen)

Drie jaar geleden werd begonnen met de verbouwing van het Maas Binnenvaartmuseum. Dat was nodig omdat de provincie Limburg, de gemeente Maasgouw en Maasgrind, een verzameling van zeven grindbedrijven, vonden dat het museum nodig aan modernisering en professionalisering toe was. Omdat plaats moest worden gemaakt, werden allereerst twee depots gemaakt waar de niet tentoongestelde collectie kon worden opgeborgen. Ook werd het verhaal over de binnenvaart in thema’s gevat zoals over de Maas, het Julianakanaal, de haven van Maasbracht en kunstwerken. Doorzichtige vitrines werden met blauwe wanden onderdeel van de nieuwe blauwe golf op de vloer. Deze golf voert de bezoekers langs talloze zaken die herinneren aan de rijke geschiedenis van de schippersbeurs en het heden en verleden van de binnenvaart, van een vikingschip die de Maas heeft bevaren, tot een model van een skûtsje, klipper, tjalk en moderne schepen zoals een duwboot.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Erik van Huizen)

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Lees ook