Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Noordborg vaart weer even, maar niet op eigen kracht

KRIMPEN AAN DE IJSSEL

De voormalige houtcoaster Noordborg heeft weer even gevaren. Niet op eigen kracht maar met behulp van twee sleepboten. Het was een korte reis van de verkoophaven van Dick van der Kamp Shipsales in Ridderkerk naar de werf van Van Grevenstein in Krimpen aan de IJssel.

1 / 3
De Noordborg op weg van Ridderkerk naar Krimpen aan de IJssel. (Foto Dirk Jan Habig)

De Noordborg op weg van Ridderkerk naar Krimpen aan de IJssel. (Foto Dirk Jan Habig)

Daar werd het schip drooggezet voor knippen en scheren, schilderwerk en een aantal reparaties. De Noordborg werd bijna 60 jaar geleden gebouwd voor rederij Wagenborg. Ze is als enige van 14 zusterschepen behouden gebleven. Het schip wordt al jaren felbegeerd door de stichting Red de Noordborg, maar geld is het probleem. Eigenaar Dick van der Kamp: ‘We willen dat het schip in goede staat blijft. Vandaar deze beurt. Maar ik moet de kosten natuurlijk binnen de perken houden. Ik heb er door de jaren heen al genoeg kosten aan gemaakt. Ook ik hoop dat het schip een goede nieuwe eigenaar krijgt.’

Getuige

Dirk Jan Habig, fondsenwerver voor de Stichting Noordborg, was ooggetuige van de korte reis. ‘Ik moet zeggen, het deed me echt wat toen het schip zich op de Noord in beweging zette. Dan bedenk je toch hoe het zou kunnen worden als ze ooit zou terugkomen in Delfzijl. Die hoop hebben we nog niet opgegeven.’
Het schip zou in haar nieuwe thuishaven aam het Oude Eemskanaal in Farmsum onderdeel worden van het Bronsmotoren Museum, dat al een aantal jaren dakloos is.

‘Maar de financiën blijven het struikelblok’, zegt Habig, ‘ook de crowdfunding heeft nog niet het resultaat waarop we hadden gehoopt. De teller staat op 18.000 euro, een vijfde van de vraagprijs. En er zijn wel toezeggingen buiten de crowdfunding om, maar die partijen wachten eigenlijk op nog concretere plannen. Zo ontstaat een kip of ei-situatie.’

In 2019 werd het schip op een veiling aangeboden waar de minimumprijs niet werd gehaald en het schip bleef waar ze was. Eind vorig jaar kopte Schuttevaer nog: lagere prijs brengt redding Noordborg stuk dichterbij toen Dick van der Kamp de prijs verlaagde van 120.000 naar 90.000 en een regeling aanbood met een aanbetaling van 50.000 euro. Het mocht niet baten, het aanbetalingsbedrag is nog ver weg.
‘Maar we blijven eraan werken en op hopen. De vrijwilligers in en om Delfzijl staan te trappelen om ervoor te zorgen dat het zo eigen Brons-geluid weer kan worden gehoord en het schip weer op eigen kracht kan varen.’

Lagere prijs brengt redding Noordborg stuk dichterbij

Is de Noordborg nog te redden?

(Willem de Niet)

Reacties (1)
  • l.vroombout

    Ik kan echt niet begrijpen dat er in het Noorden van het land met een rijke kustvaart historie geen bedrijven zijn die dit project steunen .
    Wees trots op je eigen roots en doe mee .
    In Maassluis houden we de sleepvaart historie zeer levend en hebben inmiddels met steun van bedrijven ,gemeente Maassluis en een ploeg van 350 vrijwilligers naast het sleepvaart museum een complete vloot bestaande uit :
    Zeesleper Elbe 1958
    Zeegaande stoom sleper Furie 1916
    Kust haven sleper Steenbank 1960
    Loodsvaartuig Rigel 1948
    Bergings vaartuig Bruinvisch 1937
    Zeesleper Hudson 1939
    Bergings sleper Tonijn 1958
    Haven sleper Maassluis 1948

    Maassluis heeft haar Sleepvaart historie gekoesterd en gaat dit nog verder uitbreiden .
    Kan DELFZIJL dit dan niet ???

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook