[UPDATE] Zwaarste klappen voor kleinere binnenschepen

Het droge-ladingvervoer zal de komende jaren sterk afnemen. Vooral kleine schepen krijgen het hierdoor zwaar, zo voorspelt onderzoeksbureau Panteia in zijn middellange termijn-voorspelling 2019-2025. Covid-jaar 2020 wordt voor de binnenvaart het eerste van zeven magere jaren. Vrijdag 4 december is onderzoeker Wouter van der Geest hoofdgast bij Studio Schuttevaer. Kijk live vanaf 16.00 uur.

Wie niet kan overstappen op containervaart, moet volgens de prognoses van Panteia rekening houden met een langdurig mager ladingaanbod. (Foto NPRC)
Wie niet kan overstappen op containervaart, moet volgens de prognoses van Panteia rekening houden met een langdurig mager ladingaanbod. (Foto NPRC)

In het minst slechte scenario daalt het ladingvolume van 314 miljoen ton in 2019 naar 291 miljoen ton (-7,3%) in 2025. En in het slechtste scenario naar 285 miljoen ton (-9,3%).

Lockdowns met negatieve gevolgen op de industriële productie in zowel 2020 als 2021 bezorgen de binnenvaart volgend jaar ‘een diepdalscenario’, verwacht Panteia. ‘Opvallend is dat de binnenvaart niet terugveert naar normale volumes’, zeggen de marktanalisten Rob de Leeuw van Weenen en Wouter van der Geest van Panteia bij de presentatie van hun rapport ‘Middellange Termijn Prognoses voor de binnenvaart’.

Brede trends

Dat volumes laag blijven heeft te maken met een aantal bredere trends, die spelen naast de Coronacrisis. ‘Daarbij gaat het om de energietransitie en het effect daarvan op zowel de volumes aan kolen als minerale olieproducten, de stikstofcrisis en het effect daarvan op het volume aan bouwmaterialen op de korte termijn en veevoer op de lange termijn.’

Zwaar getroffen

Kleine schepen blijven marktaandeel verliezen in de Panteia-prognoses: ‘Kleinere schepen worden extra zwaar getroffen door afnemende volumes in de bouwmaterialen- en agribulkmarkt, terwijl daar geen groeisegment zoals het containervervoer tegenover kan worden gezet.’ De onderzoekers verwachten dat kleinere schepen in totaal richting 2025 10 tot 12% van hun ladingvolume moeten inleveren.

Ook grote schepen en samenstellen leveren volume in: daar gaat het om 3 tot 6% van het volume. In de duwvaartsector daalden de volumes in 2020 met circa 7,3 à 8,3 miljoen ton ten opzichte van 2019, naar 33 tot 34 miljoen ton. ‘Wij verwachten naar 2025 een stabilisatie van de volumes op het niveau van 2020, naar uiteindelijk 32,9 tot 33,6 miljoen ton. Dit komt overeen met een daling van 17 à 19%.’

De belangrijkste oorzaak is volgens Panteia de verminderde activiteit bij de hoogovens in Duitsland. ‘De export van zowel ijzererts als kolen daalt fors. Binnenlands loopt het veevoervolume sterk terug.

Tankvaart

De tankvaartmarkt is in 2020 sterk geraakt door de Coronacrisis. Dit jaar komt het volume naar schatting uit op 97 tot 99 miljoen ton natte bulk, tegen 106 miljoen ton in 2019. Zowel het binnenlandse vervoer als de export van aardolieproducten liep sterk terug. In de toekomst verwacht Panteia, als gevolg van de energietransitie (meer elektrische auto’s), een daling van het volume naar 93 tot 95 miljoen ton in 2025. Maar door een stijging van de productie van chemicaliën verwacht Panteia in dit segment 3,5 tot 4,2 miljoen ton groei.

Ruime marge

Panteia houdt met de voorspellingen een slag om de arm. De prognoses gaan uit van de twee meest waarschijnlijke ontwikkelingspaden en een jaar met normale waterstanden. ‘Met 70% zekerheid, durven wij te stellen dat het tonnage zal uitkomen tussen de 274 miljoen ton en de 300 miljoen ton.’ Dit komt overeen met een krimp over de gehele studieperiode van -4,5 tot -12,9%.

[UPDATE] Zwaarste klappen voor kleinere binnenschepen | Schuttevaer.nl

[UPDATE] Zwaarste klappen voor kleinere binnenschepen

Het droge-ladingvervoer zal de komende jaren sterk afnemen. Vooral kleine schepen krijgen het hierdoor zwaar, zo voorspelt onderzoeksbureau Panteia in zijn middellange termijn-voorspelling 2019-2025. Covid-jaar 2020 wordt voor de binnenvaart het eerste van zeven magere jaren. Vrijdag 4 december is onderzoeker Wouter van der Geest hoofdgast bij Studio Schuttevaer. Kijk live vanaf 16.00 uur.

Wie niet kan overstappen op containervaart, moet volgens de prognoses van Panteia rekening houden met een langdurig mager ladingaanbod. (Foto NPRC)
Wie niet kan overstappen op containervaart, moet volgens de prognoses van Panteia rekening houden met een langdurig mager ladingaanbod. (Foto NPRC)

In het minst slechte scenario daalt het ladingvolume van 314 miljoen ton in 2019 naar 291 miljoen ton (-7,3%) in 2025. En in het slechtste scenario naar 285 miljoen ton (-9,3%).

Lockdowns met negatieve gevolgen op de industriële productie in zowel 2020 als 2021 bezorgen de binnenvaart volgend jaar ‘een diepdalscenario’, verwacht Panteia. ‘Opvallend is dat de binnenvaart niet terugveert naar normale volumes’, zeggen de marktanalisten Rob de Leeuw van Weenen en Wouter van der Geest van Panteia bij de presentatie van hun rapport ‘Middellange Termijn Prognoses voor de binnenvaart’.

Brede trends

Dat volumes laag blijven heeft te maken met een aantal bredere trends, die spelen naast de Coronacrisis. ‘Daarbij gaat het om de energietransitie en het effect daarvan op zowel de volumes aan kolen als minerale olieproducten, de stikstofcrisis en het effect daarvan op het volume aan bouwmaterialen op de korte termijn en veevoer op de lange termijn.’

Zwaar getroffen

Kleine schepen blijven marktaandeel verliezen in de Panteia-prognoses: ‘Kleinere schepen worden extra zwaar getroffen door afnemende volumes in de bouwmaterialen- en agribulkmarkt, terwijl daar geen groeisegment zoals het containervervoer tegenover kan worden gezet.’ De onderzoekers verwachten dat kleinere schepen in totaal richting 2025 10 tot 12% van hun ladingvolume moeten inleveren.

Ook grote schepen en samenstellen leveren volume in: daar gaat het om 3 tot 6% van het volume. In de duwvaartsector daalden de volumes in 2020 met circa 7,3 à 8,3 miljoen ton ten opzichte van 2019, naar 33 tot 34 miljoen ton. ‘Wij verwachten naar 2025 een stabilisatie van de volumes op het niveau van 2020, naar uiteindelijk 32,9 tot 33,6 miljoen ton. Dit komt overeen met een daling van 17 à 19%.’

De belangrijkste oorzaak is volgens Panteia de verminderde activiteit bij de hoogovens in Duitsland. ‘De export van zowel ijzererts als kolen daalt fors. Binnenlands loopt het veevoervolume sterk terug.

Tankvaart

De tankvaartmarkt is in 2020 sterk geraakt door de Coronacrisis. Dit jaar komt het volume naar schatting uit op 97 tot 99 miljoen ton natte bulk, tegen 106 miljoen ton in 2019. Zowel het binnenlandse vervoer als de export van aardolieproducten liep sterk terug. In de toekomst verwacht Panteia, als gevolg van de energietransitie (meer elektrische auto’s), een daling van het volume naar 93 tot 95 miljoen ton in 2025. Maar door een stijging van de productie van chemicaliën verwacht Panteia in dit segment 3,5 tot 4,2 miljoen ton groei.

Ruime marge

Panteia houdt met de voorspellingen een slag om de arm. De prognoses gaan uit van de twee meest waarschijnlijke ontwikkelingspaden en een jaar met normale waterstanden. ‘Met 70% zekerheid, durven wij te stellen dat het tonnage zal uitkomen tussen de 274 miljoen ton en de 300 miljoen ton.’ Dit komt overeen met een krimp over de gehele studieperiode van -4,5 tot -12,9%.