Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

[UPDATE] Zwaarste klappen voor kleinere binnenschepen

ZOETERMEER

Het droge-ladingvervoer zal de komende jaren sterk afnemen. Vooral kleine schepen krijgen het hierdoor zwaar, zo voorspelt onderzoeksbureau Panteia in zijn middellange termijn-voorspelling 2019-2025. Covid-jaar 2020 wordt voor de binnenvaart het eerste van zeven magere jaren. Vrijdag 4 december is onderzoeker Wouter van der Geest hoofdgast bij Studio Schuttevaer. Kijk live vanaf 16.00 uur.

1 / 1
Wie niet kan overstappen op containervaart, moet volgens de prognoses van Panteia rekening houden met een langdurig mager ladingaanbod. (Foto NPRC)

Wie niet kan overstappen op containervaart, moet volgens de prognoses van Panteia rekening houden met een langdurig mager ladingaanbod. (Foto NPRC)

In het minst slechte scenario daalt het ladingvolume van 314 miljoen ton in 2019 naar 291 miljoen ton (-7,3%) in 2025. En in het slechtste scenario naar 285 miljoen ton (-9,3%).

Lockdowns met negatieve gevolgen op de industriële productie in zowel 2020 als 2021 bezorgen de binnenvaart volgend jaar ‘een diepdalscenario’, verwacht Panteia. ‘Opvallend is dat de binnenvaart niet terugveert naar normale volumes’, zeggen de marktanalisten Rob de Leeuw van Weenen en Wouter van der Geest van Panteia bij de presentatie van hun rapport ‘Middellange Termijn Prognoses voor de binnenvaart’.

Brede trends

Dat volumes laag blijven heeft te maken met een aantal bredere trends, die spelen naast de Coronacrisis. ‘Daarbij gaat het om de energietransitie en het effect daarvan op zowel de volumes aan kolen als minerale olieproducten, de stikstofcrisis en het effect daarvan op het volume aan bouwmaterialen op de korte termijn en veevoer op de lange termijn.’

Zwaar getroffen

Kleine schepen blijven marktaandeel verliezen in de Panteia-prognoses: ‘Kleinere schepen worden extra zwaar getroffen door afnemende volumes in de bouwmaterialen- en agribulkmarkt, terwijl daar geen groeisegment zoals het containervervoer tegenover kan worden gezet.’ De onderzoekers verwachten dat kleinere schepen in totaal richting 2025 10 tot 12% van hun ladingvolume moeten inleveren.

Ook grote schepen en samenstellen leveren volume in: daar gaat het om 3 tot 6% van het volume. In de duwvaartsector daalden de volumes in 2020 met circa 7,3 à 8,3 miljoen ton ten opzichte van 2019, naar 33 tot 34 miljoen ton. ‘Wij verwachten naar 2025 een stabilisatie van de volumes op het niveau van 2020, naar uiteindelijk 32,9 tot 33,6 miljoen ton. Dit komt overeen met een daling van 17 à 19%.’

De belangrijkste oorzaak is volgens Panteia de verminderde activiteit bij de hoogovens in Duitsland. ‘De export van zowel ijzererts als kolen daalt fors. Binnenlands loopt het veevoervolume sterk terug.

Tankvaart

De tankvaartmarkt is in 2020 sterk geraakt door de Coronacrisis. Dit jaar komt het volume naar schatting uit op 97 tot 99 miljoen ton natte bulk, tegen 106 miljoen ton in 2019. Zowel het binnenlandse vervoer als de export van aardolieproducten liep sterk terug. In de toekomst verwacht Panteia, als gevolg van de energietransitie (meer elektrische auto’s), een daling van het volume naar 93 tot 95 miljoen ton in 2025. Maar door een stijging van de productie van chemicaliën verwacht Panteia in dit segment 3,5 tot 4,2 miljoen ton groei.

Ruime marge

Panteia houdt met de voorspellingen een slag om de arm. De prognoses gaan uit van de twee meest waarschijnlijke ontwikkelingspaden en een jaar met normale waterstanden. ‘Met 70% zekerheid, durven wij te stellen dat het tonnage zal uitkomen tussen de 274 miljoen ton en de 300 miljoen ton.’ Dit komt overeen met een krimp over de gehele studieperiode van -4,5 tot -12,9%. (Dirk van der Meulen)

Reacties (8)
  • J.Teunisse

    De waarde van Pantheia is: Kijk eens hou vaak ze het in het verleden goed gegokt hebben. . Ik verwijs hierbij ook naar de “”””futurologen “””””Gebr Das. Zij voorzagen 30 jaar geleden dat er nu stapelbare duwbakken en jetfoil duwboten door Nederland zouden varen. Zo moet je ook Pantheia en Co beoordelen. Veel wordt helaas geleid door de waan van de dag. En lieve medelezers. Wie had op 07-12-2019 kunnen bevroeden dat we Kerstmis 2020 slecht in zeeeeer kleine familie setting mogen celebreren? Maar Pantheia hangt ergens aan een financiele tiet en produceert daarvoor wat sprookjes. Daar mee beleidsmakers in Den Haag verder kunnen met WANBELEID. Wat is als Covid 22 in 2022 25% van de wereldbevolking opruimd? Ga daar eens over filosoferen. Ik kijk niet zwart waarde lezer. Het is slechts een an-name.

  • Williebrordus

    De banken willen niets meer onder de € 250.000,– (en nog flink wat erboven) financiering want dat kost ze teveel tijd, dus zijn die schepen in feite onverkoopbaar. Dit komt omdat ze de klant (niet meer willen) kennen. Dus komt er een een geflipte “account manager” die alleen theoretische financiële rapporten kan lezen en keurt standard alles af. In het verleden kende ze gewoon hun klanten en wisten het kaf van het koren te onderscheiden. Binnenvaart wordt nu allen bij “grootbedrijf” behandeld en de rest is gelijk de “prullenbak”.

  • mscharisma

    Nu de vrachtprijzen van de kleinere schepen ( 600-1400 ton) internationaal weer iets omhoog zijn gegaan, willen de heren, door stemming makerij, die WEER naar beneden praten. Panteia we weten wel, dat de opdrachtgever bepaald de uitslag 🙂 🙂

  • wherrebrugh

    Als de toekomst aan de containervaart is, dan moet er nog heel wat gebeuren om de verladers daartoe te brengen.
    Sinds de overname en sluiting van ROC Kampen proberen wij regelmatig om onze containers via de binnenvaart naar Rotterdam of Antwerpen te verschepen.
    Dit lukt nog steeds niet. Er zijn vanuit Flevoland (Lelystad) en West-Overijssel (Hasselt en Kampen) geen regelrechte diensten op Rotterdam. En de overslag via Amsterdam of Utrecht betekent op een rondreis 6 tot 8 dagen. En dat terwijl de zeerederijen slechts 4 á dagen vrij geven, met daarna hoge demurragekosten.
    Ook de steeds maar durende congesties in Rotterdam met niet alleen lange wachttijden maar ook nog het risico de closing van het zeeschip te missen maakt de keuze voor wegvervoer meer dan begrijpelijk.
    Ook een tekort, in feite eigenlijk geen, van “empty depots” helpt hier niet bij.
    Als dan de meerprijs voor een rit per vrachtwagen naar Rotterdam/Maasvlakte maar 30 euro is en de waarde van de te exporteren goederen ruim anderhalf tot 2 ton is, dan begrijpt en ieder dat wegvervoer op dit ogenblik nog steeds de beste optie is.

  • vofnelly

    De Heren en of Dames bij Panteia, hebben schijnbaar weer in de glazen bol zitten kijken. Nadat zij eind van de maand waarschijnlijk een riant salaris hebben ontvangen of misschien gesubsidieerd door de overheid. Kwakken zij hun bevindingen weer in de media. Laat de markt zijn werk doen
    en gooi niet iedere keer zand tussen de tandwielen van een lopende machine. Ja containers daar draait het allemaal om.
    Wel eens nagedacht als er een aanslag op zo,n groot containerschip op zee plaats vind? Dan heb je een heel andere situatie in de containermarkt. De toekomst voor de verladers is veel onzekerder, daar hebben ze bij Panteia
    schijnbaar nog niet over nagedacht. Immers de kleine schepen hebben allemaal en hoge leeftijd. De bouwjaren zijn van ca 1930 tot de jongste schepen van 1990, dit zijn er echter maar enkele. Maar ook en schip van 1990 is al 30 jaar oud. Dus die kleine schepen worden momenteel en in de toekomst allemaal koud uitgesaneerd. Wat overblijft is een kleiner aantal kleine schepen. Over deze groep maak ik mij geen zorgen die blijven gewoon goed aan het werk.

  • j.hagens

    Iedereen maakt iedereen Gek, als ik naar Hebrum moet heb ik de vijfde of zesde ronde.
    Als de sluis van Friedrichsfeld met 1 sluis schut is een paar rondjes voor normaal, de Maashaven ligt ook niet vol met lege Schepen, net als bij Vreeswijk of Wijk bij Duurstede.
    Denk dat we een beetje voor het lapje worden gehouden en sommige instituten prognoses geven omdat ze wat moeten zeggen.

  • JB van Hassselt

    Nou dat is niet best het was zo goed de laatste 40 jaar haha

  • Rosa

    Hebben we een oplossing voor .
    DAT HEET NIEUWBOUW.
    Liefst zoveel een groot mogelijk

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook