Mammoet plaatst laatste brug Theemswegtracé in haven Rotterdam (Indrukwekkend filmpje)

De laatste brug voor het nieuwe treinviaduct als onderdeel van het Theemswegtracé is zaterdagavond langzaam op zijn plaats gereden.  Het plaatsen van de stalen boogbrug, die het viaduct compleet maakt, was een complexe klus, aldus een woordvoerder. De brug kwam namelijk boven op de Thomassentunnel, waardoor een snelweg loopt. Vanwege corona mocht er geen publiek zijn, maar gelukkig zijn er spectaculaire beelden.

‘Het is altijd spannend of de metingen kloppen. Elke meter dat de brug omlaag komt, wordt de druk in de tunnel met speciale meetapparaten bijgehouden’, aldus het havenbedrijf. De brug weegt zo’n 4100 ton en heeft een lengte van 269 meter. Om de brug te plaatsen moest de tunnel zaterdag vanaf 18.00 uur worden afgesloten voor het verkeer.

Mammoet

Ruim binnen tijd parkeerde Mammoet zaterdagavond de tweede brug van het Theemswegtracé over de Thomassentunnel. ‘Een belangrijke mijlpaal en een knappe samenwerking waar de bouwers trots op mogen zijn!’, zegt het havenbedrijf.

De eerste brug over de Rozenburgsesluis werd al in april geïnstalleerd. De laatste grote klus die nog overblijft, is de aanleg van de spoorlijn. Naar verwachting rijdt eind 2021 de eerste trein over het viaduct, waarvoor de bouw in 2018 begon. In totaal kost de aanleg van het Theemswegtracé 300 miljoen euro.

Het tracé zorgt ervoor dat goederentreinen niet langer over de Calandbrug bij Rozenburg hoeven. Die hefbrug moet vaak open voor schepen die naar de Brittanniëhaven varen en dat hindert het treinverkeer.

Mammoet plaatst laatste brug Theemswegtracé in haven Rotterdam (Indrukwekkend filmpje) | Schuttevaer.nl

Mammoet plaatst laatste brug Theemswegtracé in haven Rotterdam (Indrukwekkend filmpje)

De laatste brug voor het nieuwe treinviaduct als onderdeel van het Theemswegtracé is zaterdagavond langzaam op zijn plaats gereden.  Het plaatsen van de stalen boogbrug, die het viaduct compleet maakt, was een complexe klus, aldus een woordvoerder. De brug kwam namelijk boven op de Thomassentunnel, waardoor een snelweg loopt. Vanwege corona mocht er geen publiek zijn, maar gelukkig zijn er spectaculaire beelden.

‘Het is altijd spannend of de metingen kloppen. Elke meter dat de brug omlaag komt, wordt de druk in de tunnel met speciale meetapparaten bijgehouden’, aldus het havenbedrijf. De brug weegt zo’n 4100 ton en heeft een lengte van 269 meter. Om de brug te plaatsen moest de tunnel zaterdag vanaf 18.00 uur worden afgesloten voor het verkeer.

Mammoet

Ruim binnen tijd parkeerde Mammoet zaterdagavond de tweede brug van het Theemswegtracé over de Thomassentunnel. ‘Een belangrijke mijlpaal en een knappe samenwerking waar de bouwers trots op mogen zijn!’, zegt het havenbedrijf.

De eerste brug over de Rozenburgsesluis werd al in april geïnstalleerd. De laatste grote klus die nog overblijft, is de aanleg van de spoorlijn. Naar verwachting rijdt eind 2021 de eerste trein over het viaduct, waarvoor de bouw in 2018 begon. In totaal kost de aanleg van het Theemswegtracé 300 miljoen euro.

Het tracé zorgt ervoor dat goederentreinen niet langer over de Calandbrug bij Rozenburg hoeven. Die hefbrug moet vaak open voor schepen die naar de Brittanniëhaven varen en dat hindert het treinverkeer.