Vallend machinedeel slaat gat in vlak Eufraat

Een 154 ton zwaar machinedeel is dinsdagmorgen 20 augustus aan de kade bij Voerde (Wesel) uit een kraan in het ruim van het Duitse motorvrachtschip Eufraat gevallen. Het gevaarte schoof uit een kist en uitstekende delen sloegen een gat in het vlak. Niemand raakte gewond, de geknikte Eufraat raakte langzaam vervuld en de schipper en zijn vrouw haalden uit voorzorg waardevolle bezittingen uit de woning.

Vallend machinedeel slaat gat in vlak Eufraat

Buurman Richard Worst uit Dordrecht, die met het ms Dita een paar honderd meter verder op het Wesel-Dattelnkanaal in de sluisstremming lag, werd door de brandweer te hulp geroepen om de langzaam vervuld rakend Eufraat boven water te houden. Hij maakte voor en achter Dyneema-lijnen vast, terwijl de brandweer 12.000 liter water minuut uit het schip pompte. Het schip kwam iets hoger, maar met het machinedeel als een stop in het gat was het maar de vraag of een duiker tijd genoeg zou krijgen om het gat te dichten als het gevaarte aan wal zou worden gehesen. Met pompen van THW Dinslaken erbij werd de capaciteit later in de middag opgevoerd tot 30.000 liter per minuut.

De pogingen het machinedeel – waarde naar verluidt 2 miljoen euro – te bergen werden ’s avonds bij het invallen van de duisternis gestaakt. De pompen bleven de hele nacht doordraaien. De Dita houdt de Eufraat stabiel tegen de kade. Woensdag wordt de berging hervat.

Blusboot

Het kostte de blusboot uit Wesel veel moeite en overtuigingskracht om de stakende sluiswachters te bewegen hen te schutten richting haven voor het bijstaan van de water makende Eufraat. ‘We moesten lang beneden de sluis wachten’, zei Uwe Wittkämper van de Weseler brandweer op de website WAZ. De politie kwam eraan te pas om twee sluiswachters aan het werk te zetten. De blusboot assisteerde de brandweer van Voerde en THW Dinslaken met extra pompcapaciteit.

Voor de overige scheepvaart op het Wesel-Dattelnkanaal leverde het ongeval geen belemminering op; dat zou het ook niet hebben gedaan als er niet werd gestaakt op de sluizen.(DvdM)

 

Vallend machinedeel slaat gat in vlak Eufraat | Schuttevaer.nl

Vallend machinedeel slaat gat in vlak Eufraat

Een 154 ton zwaar machinedeel is dinsdagmorgen 20 augustus aan de kade bij Voerde (Wesel) uit een kraan in het ruim van het Duitse motorvrachtschip Eufraat gevallen. Het gevaarte schoof uit een kist en uitstekende delen sloegen een gat in het vlak. Niemand raakte gewond, de geknikte Eufraat raakte langzaam vervuld en de schipper en zijn vrouw haalden uit voorzorg waardevolle bezittingen uit de woning.

Vallend machinedeel slaat gat in vlak Eufraat

Buurman Richard Worst uit Dordrecht, die met het ms Dita een paar honderd meter verder op het Wesel-Dattelnkanaal in de sluisstremming lag, werd door de brandweer te hulp geroepen om de langzaam vervuld rakend Eufraat boven water te houden. Hij maakte voor en achter Dyneema-lijnen vast, terwijl de brandweer 12.000 liter water minuut uit het schip pompte. Het schip kwam iets hoger, maar met het machinedeel als een stop in het gat was het maar de vraag of een duiker tijd genoeg zou krijgen om het gat te dichten als het gevaarte aan wal zou worden gehesen. Met pompen van THW Dinslaken erbij werd de capaciteit later in de middag opgevoerd tot 30.000 liter per minuut.

De pogingen het machinedeel – waarde naar verluidt 2 miljoen euro – te bergen werden ’s avonds bij het invallen van de duisternis gestaakt. De pompen bleven de hele nacht doordraaien. De Dita houdt de Eufraat stabiel tegen de kade. Woensdag wordt de berging hervat.

Blusboot

Het kostte de blusboot uit Wesel veel moeite en overtuigingskracht om de stakende sluiswachters te bewegen hen te schutten richting haven voor het bijstaan van de water makende Eufraat. ‘We moesten lang beneden de sluis wachten’, zei Uwe Wittkämper van de Weseler brandweer op de website WAZ. De politie kwam eraan te pas om twee sluiswachters aan het werk te zetten. De blusboot assisteerde de brandweer van Voerde en THW Dinslaken met extra pompcapaciteit.

Voor de overige scheepvaart op het Wesel-Dattelnkanaal leverde het ongeval geen belemminering op; dat zou het ook niet hebben gedaan als er niet werd gestaakt op de sluizen.(DvdM)