Brandweer pompt Werkendams schip droog

In de Beatrixhaven werd maandagmorgen rond 10.00 uur alarm geslagen omdat het geladen binnenvaartschip Nautic 5 van Concordia Shipping water maakte. In het ruim en de machinekamer stond een halve meter water.

De Werkendamse brandweer pompte het water overboord, zodat een uur later het gevaar voor zinken was geweken. Aanvankelijk werd ook het brandweerteam Hank gewaarschuwd omdat gedacht werd dat er nog bemanning aan boord was. De melding kwam van de bilgeboot uit Dordrecht die de Beatrixhaven aandeed.
De Nautic 5 van 1317 ton werd gebouwd in 1969. Het schip kwam dit jaar in handen van Concordia Shipping. Het ligt, geladen met ijzererts voor Enkhuizen, al vanaf april in de Beatrixhaven en moet op termijn worden gesloopt.

Vermoed wordt dat in het weekend jongelui vanaf het schip hebben gezwommen in de haven en een slang van een pomp buitenboord hebben gehangen, zodat het schip volliep, zo vertelt Huib Kornet, vader van Concordia directeur Chris Kornet. ‘Ik werd vanmorgen gebeld door mensen van het kantoor dat er iets mis was.’ Zoeken naar de daders ziet Kornet als het zoeken naar een speld in een hooiberg. (HV)

Brandweer pompt Werkendams schip droog | Schuttevaer.nl

Brandweer pompt Werkendams schip droog

In de Beatrixhaven werd maandagmorgen rond 10.00 uur alarm geslagen omdat het geladen binnenvaartschip Nautic 5 van Concordia Shipping water maakte. In het ruim en de machinekamer stond een halve meter water.

De Werkendamse brandweer pompte het water overboord, zodat een uur later het gevaar voor zinken was geweken. Aanvankelijk werd ook het brandweerteam Hank gewaarschuwd omdat gedacht werd dat er nog bemanning aan boord was. De melding kwam van de bilgeboot uit Dordrecht die de Beatrixhaven aandeed.
De Nautic 5 van 1317 ton werd gebouwd in 1969. Het schip kwam dit jaar in handen van Concordia Shipping. Het ligt, geladen met ijzererts voor Enkhuizen, al vanaf april in de Beatrixhaven en moet op termijn worden gesloopt.

Vermoed wordt dat in het weekend jongelui vanaf het schip hebben gezwommen in de haven en een slang van een pomp buitenboord hebben gehangen, zodat het schip volliep, zo vertelt Huib Kornet, vader van Concordia directeur Chris Kornet. ‘Ik werd vanmorgen gebeld door mensen van het kantoor dat er iets mis was.’ Zoeken naar de daders ziet Kornet als het zoeken naar een speld in een hooiberg. (HV)