Ver.di: volgende week ‘stakingspauze’

De Duitse vakbond ver.di, organisator van de stakingen bij de Duitse sluizen en kanalen, heeft voor volgende week een stakingspauze van een week aangekondigd. De vakbond is echter nog niet klaar met de acties en blijft bij haar eis met het Bundesverkehrsministerium om tafel te willen.

Ver.di: volgende week

Ver.di schreef eind vorige week een brief aan verkeersminister Ramsauer, waarin hem werd gevraagd zijn afwijzende houding tegenover tariefonderhandelingen met de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung (WSV) te laten varen. Alleen dan wil ver.di de stakingen beëindigen. De minister heeft begin deze week geantwoord dat hij al heeft toegezegd dat de reorganisatie van de WSV niet zal leiden tot banenverlies en gedwongen verhuizingen. Ramsauer vindt het daarom niet nodig om weer om tafel te gaan voor tariefonderhandelingen.

Ver.di is het daar niet mee eens want eenzijdige toezeggingen van het ministerie zijn volgens de vakbond geen garantie voor baanbehoud van het sluispersoneel. De vakbond gaat nu proberen om via de regering druk uit te oefenen op de minister. Ver.di heeft een website geopend met actueel stakingsnieuws.

Stakingen nu 

Donau: WSA Regensburg deelt mee dat er op zal worden toegezien dat op volgorde van aankomst wordt geschut. Als die volgorde niet bekend is, zal de sluismeester de indeling regelen. De voorschuttingsregeling is tijdens de opeenhoping van schepen niet van kracht.

Sluizen Bad Abbach en Regensburg schutten vandaag woensdag 24 juli van 06:00 tot 14:00 uur en aankomende nacht van 22:00 tot 06:00. Straubing schut 24 juli van 14:00 uur tot 25 juli 06:00 uur. Kachlet schut 24 juli vanaf 22:00 uur tot 25 juli 06:00. Jochenstein schut 24 juli van 14:00 tot 22:00 uur. Geisling schut niet.

Main-Donaukanaal: Eibach, Nürnberg, Strullendorf en Bamberg schutten 24 juli niet van 06:00 tot 14:00 uur. Op de Main is vanaf Faulbach naar beneden alles open. De sluizen Eichel en Lengfurt zijn dicht, waarschijnlijk tot 24 juli 22:00 uur.

Op de Duitse kanalen wordt gestaakt. DEK: Bevergern tot Gleesen staken 24 juli de hele dag. 25 juli wordt in ieder geval vanaf 14:00 uur gestaakt. Münster schut 24 juli normaal en 25 juli naar verwachting van 06:00 tot 14:00 uur niet.

Vrije doorvaart

De Europese Binnenvaart Unie (EBU) heeft in een brief van minister Ramsauer geëist dat hij alle mogelijke maatregelen treft om de vrije doorvaart te herstellen. EBU wijst op de toch al zeer moeilijke situatie voor de binnenvaart. ‘De binnenvaart is niet meer in staat nog meer verliezen te nemen.’

De EBU heeft de minister ook meegedeeld dat wordt onderzocht of schade en verlies van de bedrijfstak eventueel op de Duitse staat kan worden verhaald.

Het begrip voor de stakingen bij de binnenvaarondernemers ebt weg. ‘Begin vorige week was er nog wel begrip, omdat het sluispersoneel ook staakt tegen verslechtering van de dienstverlening’, zegt directeur Erik van Toor van de Binnenvaart Branche Unie (BBU).

‘Maar het is nu over. Naast de schade die ze lijden, is er steeds meer irritatie over de onbetrouwbaarheid. Er zijn steeds meer onaangekondige stakingen. Schippers weten totaal niet waar ze aan toe zijn. En ze vinden ook dat ze slecht behandeld worden door de stakers. Als ze bellen met vragen, worden ze amper te woord gestaan. Het ergste vind ik dat de betrouwbaarheid als sector op het spel staat. Je kunt de klant momenteel niet zeggen wanneer hij zijn goederen geleverd krijgt en dat is een kwalijke zaak voor een sector die juist op betrouwbaarheid scoort.’ (MdV)

Ver.di: volgende week ‘stakingspauze’ | Schuttevaer.nl

Ver.di: volgende week ‘stakingspauze’

De Duitse vakbond ver.di, organisator van de stakingen bij de Duitse sluizen en kanalen, heeft voor volgende week een stakingspauze van een week aangekondigd. De vakbond is echter nog niet klaar met de acties en blijft bij haar eis met het Bundesverkehrsministerium om tafel te willen.

Ver.di: volgende week

Ver.di schreef eind vorige week een brief aan verkeersminister Ramsauer, waarin hem werd gevraagd zijn afwijzende houding tegenover tariefonderhandelingen met de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung (WSV) te laten varen. Alleen dan wil ver.di de stakingen beëindigen. De minister heeft begin deze week geantwoord dat hij al heeft toegezegd dat de reorganisatie van de WSV niet zal leiden tot banenverlies en gedwongen verhuizingen. Ramsauer vindt het daarom niet nodig om weer om tafel te gaan voor tariefonderhandelingen.

Ver.di is het daar niet mee eens want eenzijdige toezeggingen van het ministerie zijn volgens de vakbond geen garantie voor baanbehoud van het sluispersoneel. De vakbond gaat nu proberen om via de regering druk uit te oefenen op de minister. Ver.di heeft een website geopend met actueel stakingsnieuws.

Stakingen nu 

Donau: WSA Regensburg deelt mee dat er op zal worden toegezien dat op volgorde van aankomst wordt geschut. Als die volgorde niet bekend is, zal de sluismeester de indeling regelen. De voorschuttingsregeling is tijdens de opeenhoping van schepen niet van kracht.

Sluizen Bad Abbach en Regensburg schutten vandaag woensdag 24 juli van 06:00 tot 14:00 uur en aankomende nacht van 22:00 tot 06:00. Straubing schut 24 juli van 14:00 uur tot 25 juli 06:00 uur. Kachlet schut 24 juli vanaf 22:00 uur tot 25 juli 06:00. Jochenstein schut 24 juli van 14:00 tot 22:00 uur. Geisling schut niet.

Main-Donaukanaal: Eibach, Nürnberg, Strullendorf en Bamberg schutten 24 juli niet van 06:00 tot 14:00 uur. Op de Main is vanaf Faulbach naar beneden alles open. De sluizen Eichel en Lengfurt zijn dicht, waarschijnlijk tot 24 juli 22:00 uur.

Op de Duitse kanalen wordt gestaakt. DEK: Bevergern tot Gleesen staken 24 juli de hele dag. 25 juli wordt in ieder geval vanaf 14:00 uur gestaakt. Münster schut 24 juli normaal en 25 juli naar verwachting van 06:00 tot 14:00 uur niet.

Vrije doorvaart

De Europese Binnenvaart Unie (EBU) heeft in een brief van minister Ramsauer geëist dat hij alle mogelijke maatregelen treft om de vrije doorvaart te herstellen. EBU wijst op de toch al zeer moeilijke situatie voor de binnenvaart. ‘De binnenvaart is niet meer in staat nog meer verliezen te nemen.’

De EBU heeft de minister ook meegedeeld dat wordt onderzocht of schade en verlies van de bedrijfstak eventueel op de Duitse staat kan worden verhaald.

Het begrip voor de stakingen bij de binnenvaarondernemers ebt weg. ‘Begin vorige week was er nog wel begrip, omdat het sluispersoneel ook staakt tegen verslechtering van de dienstverlening’, zegt directeur Erik van Toor van de Binnenvaart Branche Unie (BBU).

‘Maar het is nu over. Naast de schade die ze lijden, is er steeds meer irritatie over de onbetrouwbaarheid. Er zijn steeds meer onaangekondige stakingen. Schippers weten totaal niet waar ze aan toe zijn. En ze vinden ook dat ze slecht behandeld worden door de stakers. Als ze bellen met vragen, worden ze amper te woord gestaan. Het ergste vind ik dat de betrouwbaarheid als sector op het spel staat. Je kunt de klant momenteel niet zeggen wanneer hij zijn goederen geleverd krijgt en dat is een kwalijke zaak voor een sector die juist op betrouwbaarheid scoort.’ (MdV)