Wet Basisnet: Geen veranderingen voor binnenvaart

De Eerste Kamer heeft 9 juli ingestemd met de Wet Basisnet, die zich richt op het veilige vervoer van gevaarlijke stoffen over water, weg en spoor. In de wet worden de maximale risico’s die het transport van gevaarlijke stoffen mag veroorzaken vastgelegd. De wet wordt per 1 januari 2014 van kracht.

In de Wet Basisnet zijn de maximaal toelaatbare risico’s per vervoerstraject vastgelegd. Vanwege de groei in ladingstromen is er een vervoersprognose tot 2020 gemaakt om toekomstige risico’s in te schatten. Op basis daarvan zullen nieuwe veiligheidszones ontstaan. Per vervoerstak is een analyse van toekomstige knelpunten gemaakt. Voor de tak Water zijn er geen aandachtspunten vastgesteld, voor de binnenvaart zal er niets veranderen. De basisnetten Spoor en Weg hebben wel met knel- en aandachtspunten te maken.

Volgens Nynke van der Zee, senior woordvoerder milieu bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu, betekenen de knelpunten in de basisnetten Weg en Spoor niet dat er in de toekomst meer lading over het water zal worden vervoerd. ‘De Wet Basisnet richt zich op sanering van de knelpunten. Daar waar gevaarlijke situaties ontstaan willen we die oplossen. Zoals bijvoorbeeld het opkopen van huizen die in een gevarenzone staan.’

‘De kans op ongelukken met het vervoer van gevaarlijke stoffen is in Nederland zeer klein, maar het is belangrijk dat het risico van vervoer van gevaarlijke stoffen ook in de toekomst aanvaardbaar blijft’, schrijft de Rijksoverheid op haar website. Vanwege ruimtegebrek in Nederland en groeiende hoeveelheden gevaarlijke lading  wordt de spanning groter. De overheid en het bedrijfsleven hebben daarom samen het Basisnet ontwikkeld (Spoor, Weg, Water) om zo de balans tussen vervoer en veiligheid in evenwicht te houden. (TP)

Wet Basisnet: Geen veranderingen voor binnenvaart | Schuttevaer.nl

Wet Basisnet: Geen veranderingen voor binnenvaart

De Eerste Kamer heeft 9 juli ingestemd met de Wet Basisnet, die zich richt op het veilige vervoer van gevaarlijke stoffen over water, weg en spoor. In de wet worden de maximale risico’s die het transport van gevaarlijke stoffen mag veroorzaken vastgelegd. De wet wordt per 1 januari 2014 van kracht.

In de Wet Basisnet zijn de maximaal toelaatbare risico’s per vervoerstraject vastgelegd. Vanwege de groei in ladingstromen is er een vervoersprognose tot 2020 gemaakt om toekomstige risico’s in te schatten. Op basis daarvan zullen nieuwe veiligheidszones ontstaan. Per vervoerstak is een analyse van toekomstige knelpunten gemaakt. Voor de tak Water zijn er geen aandachtspunten vastgesteld, voor de binnenvaart zal er niets veranderen. De basisnetten Spoor en Weg hebben wel met knel- en aandachtspunten te maken.

Volgens Nynke van der Zee, senior woordvoerder milieu bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu, betekenen de knelpunten in de basisnetten Weg en Spoor niet dat er in de toekomst meer lading over het water zal worden vervoerd. ‘De Wet Basisnet richt zich op sanering van de knelpunten. Daar waar gevaarlijke situaties ontstaan willen we die oplossen. Zoals bijvoorbeeld het opkopen van huizen die in een gevarenzone staan.’

‘De kans op ongelukken met het vervoer van gevaarlijke stoffen is in Nederland zeer klein, maar het is belangrijk dat het risico van vervoer van gevaarlijke stoffen ook in de toekomst aanvaardbaar blijft’, schrijft de Rijksoverheid op haar website. Vanwege ruimtegebrek in Nederland en groeiende hoeveelheden gevaarlijke lading  wordt de spanning groter. De overheid en het bedrijfsleven hebben daarom samen het Basisnet ontwikkeld (Spoor, Weg, Water) om zo de balans tussen vervoer en veiligheid in evenwicht te houden. (TP)