Stroomstoot van walstroomkast

Een 61-jarige man is zondagmiddag 22 juli ernstig gewond geraakt door een stroomstoot van een walstroomkast.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • Ik had even een algemene vraag, ik ben schipper een \”jachie\” , eigenaar van een plezierjacht van 9,5m.
    Is schuttevaer er voor de beroepsvaart, of ook voor de pleziervaart? Ik ben merendeel positieve geholpen door bereoepsvaart, ik had eens snachts op het AR-kanaal een kabelbreuk op stuurinrichting, zondagavond om 23.00u heel vervelend, maar ik werd binnen een 1/2 uur geholpen met een nieuwe kabel, en hulp van zijn kant, zonder dat hij over geld wilde weten, door de emoties ben ik zijn naam, en de naam het schip vergeten te vragen. En bij sluizen beroepsvaart gaat altijd voor, ik vaar voor mijn plezier. Maar onze belangen lopen soms paralel, bij gebruik van sluizen bijvoorbeeld. Mijn boot is voorzien van veilige stroom, ik ben van beroep eigenlijk elektricien. En zorg dat ik altijd veilig stroom aansluit op de wal van een jachthaven. Maar ik weet wat er allemaal bij het aansluiten van wal-stroom mis kan gaan. Er zou dus ook voor plezierjachten een keurmerk moeten komen, ik weet niet hoe gesteld is met keurmerken t.a.v. beroepsvaart, wat eigenlijk gelijk mijn tweede vraag is!

    Geplaatst door: luky op
  • Ik ben nog steeds niet blij met de walstroom verplichting, ik ben er niet faliekant op tegen maar er zijn nog te veel zaken die niet geregeld zijn.
    Een walstroomkabel kan zonder meer door getijdenbeweging van het water en of door voorbijkomende schepen of andere waterbeweging tussen wal en schip of schip en schip geraken en beschadigen. Het is niet ondenkbaar dat iemand dus ooit aan een beschadigde kabel grijpt en geëlektrocuteerd word, ik ben bang dat dan de eigenaar van de kabel daarop word aangesproken.
    Het is bij ons voorgekomen dat de walstroom uitschakelde. Wanneer men een weekend of zo eens naar huis gaat en de walstroom gaat onderwijl uit komt men thuis met ontdooide vriezers of vorstschade omdat de verwarming uitviel. Ik weet zeker dat je dat op niemand gaat verhalen. Verder gaat men ook zelf verantwoordelijk zijn voor verlies (diefstal en of vernieling) van de kabels of moet je het maar voor lief nemen dat de kabels door de welbekende viervoeters en of andere diersoorten worden besmeurd.
    Hoewel ik dit alles al menigmaal aan een brancheorganisatie heb voorgelegd is blijft een zinnig antwoord hierop uit.
    Ik ben benieuwd hoe U hierover denkt.

    Otto Klinkenberg

    Geplaatst door: Otto Klinkenberg op
  • Goeiemorgen.

    Al meerdere keren van de stroomkasten in rotterdam gebruik gemaakt,en de stopcontacten zitten inderdaad veel te laag.
    Verder werkte het zeer goed en dat je de stroom met je handy in en uit kunt schakelen vindt ik best goed werken,beter dan met sleutels die je op moet laden of met munten.
    Alleen men zou voor de mensen uit andere landen iets moeten regelen ,daar die vaak met hun buitenlandse gsm kaarten niet in kunnen loggen op het stroomnet..
    In Dordrecht al meerdere keren in het wantij gelegen,en daar werkt het ook prima.
    Goede spanning en de stopcontacten zitten daar wel op een goede hoogte.
    Verder schakel je via je mobiel de stroom pas in als de stekkers erin zitten,en haal je de stekker eruit als je je weer afgemeld hebt.
    Dus normaal als de kasten goed geaard zijn zou je ook bij nat weer niet onder stroom moeten kunnen staan.
    Er zijn ook mensen die eerst inloggen en dan pas de stekker erinsteken,en dat is natuurlijk niet zo slim,zeker niet bij vochtig weer.
    Nadeel is inderdaad dat als je ergens ver weg buitenop ligt de lengte van de kabels en de ligging van deze bij de buren over het dek.
    Men zou vanaf bijvoorbeeld twee of drie breed het generatorverbod op moeten heffen.
    Ook als je ergens ligt waar de kasten niet werken zou men vrijstelling van het generatorverbod moeten hebben.

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • alle stroomkasten onmiddelijk sluiten veel te gevaarlijk

    Geplaatst door: leen kwantes op
  • Hagens, wat ik probeer te zeggen is dat er geen sterk blok is. Geen sterk gezicht.

    kan mij iets herinneren dat Hr H.van Buren als enige erkend was in de bezwaarsprocedure aangaande de snelheidsbeperking Rotterdam. …. 1 man!

    Waar waren de brancheorganisaties?

    Dat je geholpen wordt als individu of kleine groepen tegen lokale overheden of beladers kun je mi meer zien als een accountant die voor een particulier de belastingaangifte invult.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Duh, geen branche gerelateerde organistaties, let op hier komen er enkele:
    Kantoor Binnenvaart : 010–2060600
    Koninklijke Schuttevaer : 010–4129136
    Dit zijn er twee Kantoor Binnenvaart is er om te helpen bij ligdagen, problemen met uitlosverklaring en bij de knelpunten in het walstroombeleid, maar probeer zelf maar eens bij een overheid aan te kloppen, het land is al niet te besturen, laat staan dat je gehoor krijgt bij een lagere overheid.
    Koninklijke Schuttevaer probeert zo goed als mogelijk als spreekbuis te fungeren tussen de vaarwegbeheerder en de schipper, denk maar aan het tegengas bij de Maas oevers die afkalven, maar ook hier is het vechten tegen de bierkaai, maar ja als we genoeg leden hebben kan er meer personeel op kantoor en in de landen komen waardoor het werk beter verdeeld is en de Koninklijke Schuttevaer niet alleen op vrijwilligers hoeft te draaien, die hun stinkende best doen.
    Kortom Duh welkom bij de club en ook voor al degene die nog geen lid zijn, laat de kar niet altijd door een ander trekken

    Geplaatst door: Hagens op
  • Meneer de Vette, erg voor de man.. zeker. maar wat is daar nu precies gebeurd? Hoeveel incidenten zijn er met die kasten? en hoeveel incidenten gebeuren er doordat er een schipper met zijn schroevendraaier aan het peuren is? Zijn alle boordinstallaties in orde?

    Laat de branche er een onderzoek naar doen en met een alternatief komen! Oja.. we hebben geen georganiseerde brancheorganisatie.

    tot dan zaniken dus..

    Geplaatst door: Duh! op
  • ik wil toch bij alle reacties even laten weten dat wij wel zeer tevreden zijn met de walstroom kasten, we maken er regelmatig gebruik van in de maashaven rotterdam.

    Geplaatst door: bolletje op
  • Mensen, lees nou eens wat er in het bericht staat! er staat plezier vaartuig! dit heeft niks met de binnenvaart te maken.
    Uit de reacties van iedereen maak ik op dat niemand een walstroom.nl gebruiker is, als jullie dat wel waren dan zouden jullie weten dat het inpluggen of uitpluggen van de stekker geheel stroomloos kan geschieden.

    Geplaatst door: lees eens! op
  • ik las laats een stuk waar uit bleek dat de generatoor laten draaien voordeliger is dan aansluiten op walstroom. zo en zo word ik er gek van die walstroom voor passagiersvaart is er toen in gekomen voor het lawaai maar de nieuwste pas schepen heb compleet geisoleerde generatoren maar een compensatie nee hoor ja iets lichteren kabels maar dan wel 5

    Geplaatst door: marco op
  • Is er al een degelijk onderzoek geweest naar het effect van generatoren in de binnenvaart op de luchtkwaliteit ?
    Met bovenstaande veiligheidsrisico’s lijkt mij een herbezinning op zijn plaats.

    Geplaatst door: anton van megen op
  • @ Duh

    Als jij het zaniken noemt indien iemand met ernstig letsel in het ziekenhuis terecht komt,oke, dan zaniken wij maar

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • En zo zanikt de binnenvaart rustig door…
    Komkommertijd zeker?

    Geplaatst door: Duh! op
  • @ Freedomfighter

    Pas maar op,straks verplichten ze ons nog dat we een rubber mat meenemen wanneer we de kabel aansluiten.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • De stroomkasten in Zwijndrecht zijn als zit banken uit gevoerd.Dus veiligheid voor alles.

    Geplaatst door: harry op
  • Das wel straf he,aan boord moet je rubberen matten hebben voor je elektriciteitkast voor de veiligheid.
    Aan de wal lig je te klooien met een 63 amperekabel met de knieen in het water!!

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • Het is ook niet vreemd dat er vroeg of laat een ongeval met deze kasten moesten gebeuren.
    De meeste kasten staan op de grond, je moet met je knieen op de straat om de stekker er in of uit te halen, dit ook als het regent of sneeuwt, met alle gevolgen vandien.
    Ook de kabels over de steigers en de schepen is niet echt veilig te noemen.
    Waarom niet net als op de Duitse kanalen daar staan kasten op borsthoogte waar je een stekker in steekt en daarna met een sleutel die je bij de WSA en sluizen of soms particuliere instanties kan kopen, deze sleutels kan je ook water mee tappen, niets geen gebel naar horders instanties
    en in en uitloggen op internet, makkelijk en goedkoop, nee in Nederland moet men het wiel over de rug van de gebruikers weer uitvinden met alle ergernis en ongemak van dien.
    Hoop dat de Bonden dit verhaal meenemen, zodat de installaties veilig worden gemaakt, en anders afgesloten.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Er gaat wel vaker wat mis met stroomkasten, maar dan met de istallatie’s aan boord daar hoor je ook niks over dus elk nieuws over storingen zijn welkom ook al is het wat (te) laat.

    Beterschap voor de 61 jarige, het zal je maar gebeuren!

    Geplaatst door: Pjotr op
  • Nieuwswaarde 0,0
    Dit is nieuws van 8 dagen geleden!

    Geplaatst door: Aktueel! op

Reageer

Stroomstoot van walstroomkast | Schuttevaer.nl

Stroomstoot van walstroomkast

Een 61-jarige man is zondagmiddag 22 juli ernstig gewond geraakt door een stroomstoot van een walstroomkast.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • Ik had even een algemene vraag, ik ben schipper een \”jachie\” , eigenaar van een plezierjacht van 9,5m.
    Is schuttevaer er voor de beroepsvaart, of ook voor de pleziervaart? Ik ben merendeel positieve geholpen door bereoepsvaart, ik had eens snachts op het AR-kanaal een kabelbreuk op stuurinrichting, zondagavond om 23.00u heel vervelend, maar ik werd binnen een 1/2 uur geholpen met een nieuwe kabel, en hulp van zijn kant, zonder dat hij over geld wilde weten, door de emoties ben ik zijn naam, en de naam het schip vergeten te vragen. En bij sluizen beroepsvaart gaat altijd voor, ik vaar voor mijn plezier. Maar onze belangen lopen soms paralel, bij gebruik van sluizen bijvoorbeeld. Mijn boot is voorzien van veilige stroom, ik ben van beroep eigenlijk elektricien. En zorg dat ik altijd veilig stroom aansluit op de wal van een jachthaven. Maar ik weet wat er allemaal bij het aansluiten van wal-stroom mis kan gaan. Er zou dus ook voor plezierjachten een keurmerk moeten komen, ik weet niet hoe gesteld is met keurmerken t.a.v. beroepsvaart, wat eigenlijk gelijk mijn tweede vraag is!

    Geplaatst door: luky op
  • Ik ben nog steeds niet blij met de walstroom verplichting, ik ben er niet faliekant op tegen maar er zijn nog te veel zaken die niet geregeld zijn.
    Een walstroomkabel kan zonder meer door getijdenbeweging van het water en of door voorbijkomende schepen of andere waterbeweging tussen wal en schip of schip en schip geraken en beschadigen. Het is niet ondenkbaar dat iemand dus ooit aan een beschadigde kabel grijpt en geëlektrocuteerd word, ik ben bang dat dan de eigenaar van de kabel daarop word aangesproken.
    Het is bij ons voorgekomen dat de walstroom uitschakelde. Wanneer men een weekend of zo eens naar huis gaat en de walstroom gaat onderwijl uit komt men thuis met ontdooide vriezers of vorstschade omdat de verwarming uitviel. Ik weet zeker dat je dat op niemand gaat verhalen. Verder gaat men ook zelf verantwoordelijk zijn voor verlies (diefstal en of vernieling) van de kabels of moet je het maar voor lief nemen dat de kabels door de welbekende viervoeters en of andere diersoorten worden besmeurd.
    Hoewel ik dit alles al menigmaal aan een brancheorganisatie heb voorgelegd is blijft een zinnig antwoord hierop uit.
    Ik ben benieuwd hoe U hierover denkt.

    Otto Klinkenberg

    Geplaatst door: Otto Klinkenberg op
  • Goeiemorgen.

    Al meerdere keren van de stroomkasten in rotterdam gebruik gemaakt,en de stopcontacten zitten inderdaad veel te laag.
    Verder werkte het zeer goed en dat je de stroom met je handy in en uit kunt schakelen vindt ik best goed werken,beter dan met sleutels die je op moet laden of met munten.
    Alleen men zou voor de mensen uit andere landen iets moeten regelen ,daar die vaak met hun buitenlandse gsm kaarten niet in kunnen loggen op het stroomnet..
    In Dordrecht al meerdere keren in het wantij gelegen,en daar werkt het ook prima.
    Goede spanning en de stopcontacten zitten daar wel op een goede hoogte.
    Verder schakel je via je mobiel de stroom pas in als de stekkers erin zitten,en haal je de stekker eruit als je je weer afgemeld hebt.
    Dus normaal als de kasten goed geaard zijn zou je ook bij nat weer niet onder stroom moeten kunnen staan.
    Er zijn ook mensen die eerst inloggen en dan pas de stekker erinsteken,en dat is natuurlijk niet zo slim,zeker niet bij vochtig weer.
    Nadeel is inderdaad dat als je ergens ver weg buitenop ligt de lengte van de kabels en de ligging van deze bij de buren over het dek.
    Men zou vanaf bijvoorbeeld twee of drie breed het generatorverbod op moeten heffen.
    Ook als je ergens ligt waar de kasten niet werken zou men vrijstelling van het generatorverbod moeten hebben.

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • alle stroomkasten onmiddelijk sluiten veel te gevaarlijk

    Geplaatst door: leen kwantes op
  • Hagens, wat ik probeer te zeggen is dat er geen sterk blok is. Geen sterk gezicht.

    kan mij iets herinneren dat Hr H.van Buren als enige erkend was in de bezwaarsprocedure aangaande de snelheidsbeperking Rotterdam. …. 1 man!

    Waar waren de brancheorganisaties?

    Dat je geholpen wordt als individu of kleine groepen tegen lokale overheden of beladers kun je mi meer zien als een accountant die voor een particulier de belastingaangifte invult.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Duh, geen branche gerelateerde organistaties, let op hier komen er enkele:
    Kantoor Binnenvaart : 010–2060600
    Koninklijke Schuttevaer : 010–4129136
    Dit zijn er twee Kantoor Binnenvaart is er om te helpen bij ligdagen, problemen met uitlosverklaring en bij de knelpunten in het walstroombeleid, maar probeer zelf maar eens bij een overheid aan te kloppen, het land is al niet te besturen, laat staan dat je gehoor krijgt bij een lagere overheid.
    Koninklijke Schuttevaer probeert zo goed als mogelijk als spreekbuis te fungeren tussen de vaarwegbeheerder en de schipper, denk maar aan het tegengas bij de Maas oevers die afkalven, maar ook hier is het vechten tegen de bierkaai, maar ja als we genoeg leden hebben kan er meer personeel op kantoor en in de landen komen waardoor het werk beter verdeeld is en de Koninklijke Schuttevaer niet alleen op vrijwilligers hoeft te draaien, die hun stinkende best doen.
    Kortom Duh welkom bij de club en ook voor al degene die nog geen lid zijn, laat de kar niet altijd door een ander trekken

    Geplaatst door: Hagens op
  • Meneer de Vette, erg voor de man.. zeker. maar wat is daar nu precies gebeurd? Hoeveel incidenten zijn er met die kasten? en hoeveel incidenten gebeuren er doordat er een schipper met zijn schroevendraaier aan het peuren is? Zijn alle boordinstallaties in orde?

    Laat de branche er een onderzoek naar doen en met een alternatief komen! Oja.. we hebben geen georganiseerde brancheorganisatie.

    tot dan zaniken dus..

    Geplaatst door: Duh! op
  • ik wil toch bij alle reacties even laten weten dat wij wel zeer tevreden zijn met de walstroom kasten, we maken er regelmatig gebruik van in de maashaven rotterdam.

    Geplaatst door: bolletje op
  • Mensen, lees nou eens wat er in het bericht staat! er staat plezier vaartuig! dit heeft niks met de binnenvaart te maken.
    Uit de reacties van iedereen maak ik op dat niemand een walstroom.nl gebruiker is, als jullie dat wel waren dan zouden jullie weten dat het inpluggen of uitpluggen van de stekker geheel stroomloos kan geschieden.

    Geplaatst door: lees eens! op
  • ik las laats een stuk waar uit bleek dat de generatoor laten draaien voordeliger is dan aansluiten op walstroom. zo en zo word ik er gek van die walstroom voor passagiersvaart is er toen in gekomen voor het lawaai maar de nieuwste pas schepen heb compleet geisoleerde generatoren maar een compensatie nee hoor ja iets lichteren kabels maar dan wel 5

    Geplaatst door: marco op
  • Is er al een degelijk onderzoek geweest naar het effect van generatoren in de binnenvaart op de luchtkwaliteit ?
    Met bovenstaande veiligheidsrisico’s lijkt mij een herbezinning op zijn plaats.

    Geplaatst door: anton van megen op
  • @ Duh

    Als jij het zaniken noemt indien iemand met ernstig letsel in het ziekenhuis terecht komt,oke, dan zaniken wij maar

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • En zo zanikt de binnenvaart rustig door…
    Komkommertijd zeker?

    Geplaatst door: Duh! op
  • @ Freedomfighter

    Pas maar op,straks verplichten ze ons nog dat we een rubber mat meenemen wanneer we de kabel aansluiten.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • De stroomkasten in Zwijndrecht zijn als zit banken uit gevoerd.Dus veiligheid voor alles.

    Geplaatst door: harry op
  • Das wel straf he,aan boord moet je rubberen matten hebben voor je elektriciteitkast voor de veiligheid.
    Aan de wal lig je te klooien met een 63 amperekabel met de knieen in het water!!

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • Het is ook niet vreemd dat er vroeg of laat een ongeval met deze kasten moesten gebeuren.
    De meeste kasten staan op de grond, je moet met je knieen op de straat om de stekker er in of uit te halen, dit ook als het regent of sneeuwt, met alle gevolgen vandien.
    Ook de kabels over de steigers en de schepen is niet echt veilig te noemen.
    Waarom niet net als op de Duitse kanalen daar staan kasten op borsthoogte waar je een stekker in steekt en daarna met een sleutel die je bij de WSA en sluizen of soms particuliere instanties kan kopen, deze sleutels kan je ook water mee tappen, niets geen gebel naar horders instanties
    en in en uitloggen op internet, makkelijk en goedkoop, nee in Nederland moet men het wiel over de rug van de gebruikers weer uitvinden met alle ergernis en ongemak van dien.
    Hoop dat de Bonden dit verhaal meenemen, zodat de installaties veilig worden gemaakt, en anders afgesloten.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Er gaat wel vaker wat mis met stroomkasten, maar dan met de istallatie’s aan boord daar hoor je ook niks over dus elk nieuws over storingen zijn welkom ook al is het wat (te) laat.

    Beterschap voor de 61 jarige, het zal je maar gebeuren!

    Geplaatst door: Pjotr op
  • Nieuwswaarde 0,0
    Dit is nieuws van 8 dagen geleden!

    Geplaatst door: Aktueel! op

Reageer