Zes containers overboord bij Willemsbrug

Op de Nieuwe Maas in Rotterdam is woensdagochtend rond 07:45 uur een aantal containers van het opvarende containerbinnenvaartschip Sensation in het water gevallen, nadat het schip tegen de Willemsbrug voer.

Sensation aan de Wilhelminakade

Het gaat om zes lege containers. Ze zijn direct getraceerd en vastgelegd. Rond kwart voor elf werden de laatste containers door de nieuwe calamiteitenbestrijder Hebo-Cat 7 uit het water gehaald. De Sensation werd afgemeerd aan de Wilhelminakade. De aanvaring met de Willemsbrug is volgens de politie Rotterdam-Rijnmond vermoedelijk veroorzaakt door een verkeerde inschatting van de kapitein. De 31-jarige Rotterdammer is verhoord en als verdachte aangemerkt.
Het scheepvaartverkeer werd gedeeltelijk gestremd, alleen langs de zuidkant was langzaam varend verkeer mogelijk. De Willemsbrug werd afgesloten voor motorvoertuigen, maar inspectie van de brug bracht geen noemenswaardige schade aan het licht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (49)

  • Hierbij een gissing, maar als je kijkt naar het containerschip, het schip zit niet in het midden van de brug. Maar tussen de digitale meting(midden brug) en groen/witte ruit). Zou het niet kunnen wezen, dat een opvarend schip niet genoeg ruimte heeft gegeven. Of dat de schipper te ver weg gezakt is door de ebstroom. Het was op dat moment volle ebstroom.
    Dit zijn gissingen en veroordeel het schip en bemanning niet.
    Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen.
    Sensation veel succes.

    Geplaatst door: Job op
  • Goedzo Dirk, lekker de reacties blijven plaatsen.

    Je zit bij op niveau shownieuws…………

    Geplaatst door: Huibert op
  • Ik heb pas weer een bhv herhaling gedaan daar was een gepensioneerde veiligheidsman die had het over de Nederlandse ziekte. Deze ziekte was het argument \”Het is altijd goed gegaan dus het gaat nu ook goed. Dus tijd eraan besteden is weggegooid geld. \”. Dat kwam hij vaak tegen als hij vroeg waarom er weer geen check was gedaan. Ik denk dat dit ook zo een voorbeeld is.

    Geplaatst door: Harr op
  • natuurlijk is dit verveelend voor iedereen die an boord was,en is t mooi dat t bij materieele schade is gebleeven.nee,wens iedereen behouden vaart,maar wel blijven opletten. want dit is niet nodig,kan je uitsluiten!

    Geplaatst door: TvD op
  • Zijn jullie nou kerels???? Met dat slappen ge-ouwehoer ppfffttt….

    Geplaatst door: Natas op
  • Ik wordt zo moe van al die zogenaamde perfecte mensen. Hebben zelf natuurlijk nog nooit fouten gemaakt of ongelukken veroorzaakt altijd perfecte chaufffeurs ook op de weg zeker ik weet een ding leerje de mensen kennen ga je van de dieren houden

    Geplaatst door: rosa op
  • hoeveel bewijs wil je hebben dan,1 lijkt me genoeg maar dit waaren er 6.en n brug voor inspectie.ik adviseerde alleen maar om in geval van twijfel of onkunde buiten te kijken.hij zou willen dat ie dat gedaan had.onzeekerheid kan in onze hobby doodelijk zijn.

    Geplaatst door: TvD op
  • Allereerst succes met afhandelen en sterkte voor schipper.
    ook ga ik er vanuit dat dit niet met opzet was is gedaan.
    hij had 5 lagen met 3hc kun je inderdaad rekenen, maar hij zal zeker gedacht hebben t gaat want halfweg tussen de twee bruggen liep hij 12km p/u.
    Maar het belangrijkste is geen letsel containers geborgen en geen lange stremming van vaarwater. En wie maakt met werken nooit fout? Nu is t puur materiaal,succes allemaal

    Geplaatst door: marco s op
  • @tvd
    @joop

    het klopt idd vaak niet wat er aangeleverd word, schipper ligt tijdens laden en lossen te pitten eten koken of wat dan ook als het de stuurman of matroos niet is opgevallen dan ga je er van uit, dat het ineens hc zijn het is een hekel thema waar niet veel gehoord word door organisaties om hier wat aan te doen, in antwerpen en somige terminals in rotterdam gooien ze alles er zo maar in ongeacht 1 of 30 ton.

    tvd ik moet de eerste nog tegenkomen die vol is onder de kraan zegt tegen de buren wacht even hoor even ijken berekenen na meten en dan vertrekken, duurt al gauw een 15 min om het helemaal volgens de regels en protecolen te doen, gezien jou reactie alles met de hand en verstand en geen machines pc en rekenmachine dus duurt ff. dan lig jij er naast te wachten en jij wil ook onder die kraan jij gaat ook klagen, praat naar het verstand wat je hebt zo blijkt is het niet veel reageer dan lekker niet meneer tvd

    Geplaatst door: en avant op
  • Ik ben het helemaal met Frank eens!

    Zelf kijk ik nog zelden op Schuttevaer omdat je gewoon sacherijnig wordt van de reactie’s.
    Ik zou het helemaal niet erg vinden als Schuttevaer de mogelijkheid om reactie’s te plaatsen verwijderd.

    Geplaatst door: Jessica op
  • Als iedereen zich aan het volgende gezegde houd:

    Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.

    Dan zou het er hier een beetje normaal aan toe gaan.

    ms Sensation wens ik succes.

    Geplaatst door: ML op
  • Geachte collega’s
    Ik denk dat geen schipper, scheepseigenaar, walkaptein, bevrachter etc. op een scheepsongeluk zitten te wachten. Het verbaast mij keer op keer dat ons waarschijnlijk oudste vakblad zich hier voor laat lenen. Er zijn veel mensen actief bezig voor Schuttevaer zowel nationaal als internationaal. De gehele organisatie wordt hier mee in diskrediet gebracht, het brengt enorm veel imago schade voor de gehele sector. Ik weet nu al de reactie die ik krijg had die (……. Of andere rare benaming maar niet tegen de brug moeten varen heb je ook geen imago schade).
    De Nederlandse wet is je bent onschuldig tot het tegendeel is bewezen. De schipper van de Sensation wordt als verdachte beschouwd in deze zaak, hij is niet veroordeeld door de rechter.
    U veroordeeld hier wel de schipper terwijl er niet eens voldoende feite staan in het artikel op een manier die een rechter nooit zou doen.
    We hebben vrijheid van meningsuiting, iedereen mag het goed of fout vinden maar iedere keer opnieuw respectloos reageren bij een ongeluk of een fout brengt onze bedrijfstak veel meer schade toe als het ongeval op zich. Ik heb hier genoeg van , ik vind het nogmaals spijtig dat ons vakblad zich hier voor laat lenen.
    Het is maar een kleine actie maar zolang ons vakblad de respectloze reacties blijft accepteren bezoek ik de site niet meer, ook koop ik de krant niet meer .
    Ik wens de gehele bemanning succes en hoop dat de mensen eerst is nadenken voor ze reageren en weer iemand aan de schandpaal nagelen.
    Mvgr. frank

    Geplaatst door: frank op
  • sector maasbruggen?

    Geplaatst door: Mr jos op
  • Wat een zielige discussie, jullie zijn een schande voor de sector.

    Geplaatst door: wesleyw op
  • zijn er soms schippers die nooit iets fout doen .of iets tegen komen . het is al erg genoeg voor die het hebben mee gemaakt . stop met jullie commentaar

    Geplaatst door: e op
  • Die containermannen hebben de laatste tijd niet veel hinder van overstekend wild maar van overstekende bruggen. Op de Duitse kanalen liggen ook veel lage bruggen maar ik heb er nooit één geraakt. Maar misschien een kwestie van opletten.Of kwam de vloed te snel op?

    Geplaatst door: Frans de Bie op
  • Kijk Joop, als je nou eerst eens leest, dan even wacht….en het dan nog eens leest…. denkt….in jou geval nog een keerje goed denkt, en dan pas antwoord gaat geven, het nog een keer goed leest en dan op versturen drukt zou jij veel leuker en liever zijn. En zouden er vast veel meer collega’s naar je zwaaien

    Geplaatst door: Jaap op
  • @ Jaap,blijf jij maar gewoon op je tankertje..waar je goed op bent, ga nou niet de wijsneus uithangen hier.

    Geplaatst door: Joop op
  • nou jaap,na belading even buiten kijken op je ijk dan weet je dat zeeker.en HIGH CUBE staat er ook met groote letters op.met n actueel waterstandje heb je dan de precieze doorvaart hoogte.de rest is simpel rekenwerk.en gang is alles.met deadslow blijft ie hangen.

    Geplaatst door: TvD op
  • Zou het niet kunnen (ik zeg ook maar wat, geen verstand van dozen) Ik hoor regelmatig dat de gewichten van containers niet kloppen, ook heb ik wel eens gehoord dat het niet al high cube word aangegeven, in de mail die je in de computer invoert.
    Niet gelijk me aanvallen met messen, wrijfhouten of andere voorwerpen … het is maar een vraag van een tanksnuiver

    Geplaatst door: Jaap op
  • kijk het werk zo

    rotterdam draait de brug niet nou we kunnen het proberen als het fout of als het niet lijkt te passen gaan we achteruit heel makkelijk

    maar nee het past niet nu moet hij reageren dat duurt 2 seconden ofwel 3 containers
    nou daar ga je al
    diepgang optellen van containers
    ezv
    + 10 cm gaat het niet ruim wacht dan maar op een brug kost minder en dan wordt de bevrachter boos
    en zeg je heel simpel
    ik ben de schipper en niet jij ….punt uit

    deze mensen weten het heel goed en worden geleeft
    ze worden door de wal kapitein gestuurd en dat is fout
    wie was ook al weer de baas op het schip
    o ja de schipper en niet de rest

    veel succes en laat ze maar lullen

    gr sleepboot mannen

    je maintiendrai {ik zal handhaven} de schipper

    Geplaatst door: henkie op
  • ik zou er gewoon nog een laagje extra opzetten als het kan, zoals ze nu bezig zijn.
    meer dozen voor minder geld, en dan kan de collega blijven liggen. dat is de realiteit.

    Geplaatst door: n op
  • @ Tsjongejonge

    Volgens mij bent u zelf een gefrusteerde schipper die van zijn vrouw niet meer mocht varen.!! Je weet zelf niet waar je het over hebt.!!

    De Sensation vaart idd regelmatig daar onderdoor, dus zou je denken dat ze het wel weten. Maar als op een gegeven moment alles op automatisme gaat dan is een klein foutje zo gemaakt.

    Je moet maar eens eerst naar je eigen kijken voordat je over iemand anders oordeeld, want zelf snap je er geen klote van..!!

    Geplaatst door: Skipper op
  • Wesly, beetje beroepsblind?

    Wat heeft opleidingsniveau met vakmanschap te maken?
    Wat heeft een (mooi) schip met een ongeluk te maken?

    Het is de PERSOON die de leiding over de navigatie heeft en een persoon die fouten maakt. Een schip is een ding. Dingen doen niets.

    Personen maken fouten doordat ze zich niet voorbereiden, vermoeid zijn, wat vergeten zijn, zich niet hoeven te verantwoorden, etc., etc.

    Al jarenlang probeert men in het bedrijfsleven ongelukken terug te dringen door bijscholing en te werken volgens vaste lijnen en procedures. En met succes! Ik durf in een vliegtuig te stappen ondanks er een kleine kans is dat er alsnog een fout gemaakt wordt.

    Geplaatst door: Duh! op
  • @duh piloot-chirurg-binnenvaartschipper. ik vind het niet helemaal kloppen dit rijtje qua opleidingsniveau, vind je zelf wel. Iedereen maakt fouten op zijn tijd. Die sensation ziet er nieuw en mooi uit maar toch vaart hij al een tijdje. En hij is al tig keer onder die brug door gevaren. Praat aub niet zoveel onzin.

    Geplaatst door: wesley op
  • Natuurlijk vaart die man niet voor zijn plezier tegen de Willemsbrug. Rekenfout is gauw gemaakt. Het hoort niet te gebeuren maar het “gebeurd” Iedereen maakt fouten.En het is makkelijk om te zeggen dat ie het had moeten wetenen dat is ook wel zo,maar dat wil niet zeggen dat het volgende keer beter gaat als mensen allerlei kinderachtig commentaar leveren. Waar gehakt wordt vallen spaanders en dat zal altijd zo blijven. Alsof iedere schipper alles goed doet.Laat iedereen is eens in zijn waarde mensen,met respectloosheid is nog nooit iets bereikt alleen al het commentaar op elkaar en dan ook nog met vreemde namen eronder.

    Geplaatst door: Erwin van Bussel op
  • zeer correct gehandeld noemen ze dit,hoe ziet t er uit als je er n zooitje van maakt dan???

    Geplaatst door: TvD op
  • Tsjongejonge..

    Stapt u dadelijk ook in het vliegtuig met de wetenschap dat de piloten makkelijk over hun vak denken?

    Tegen een berg gevlogen… ach moet kunnen, foutje. Volgende keer beter.
    Of u ligt op de operatietafel en de chirurg laat zijn bestek achter… ach moet kunnen, foutje. Volgende keer beter.

    Vliegtuigen vliegen tegen bergen en chirurgen laten hun bestek achter in hun patient. het gebeurt gewoon maar de kans is vele en velemale kleiner dan dat een schip tegen een brug vaart.

    Dit heeft een reden.

    Eenieder die serieus met zijn vak bezig is weet dat en zij zullen dadelijk moeten boeten omdat er een paar cowboys rondvaren.

    Geplaatst door: Duh! op
  • neehee,de fout ligt niet bij het krijgen van n getalletje van de post.want die kan wel n foutje maaken. of bij die meneer(ofmevrouw) die m aan de wal niet gewaarschuwd heeft??? de fout ligt bij n heel simpele basisschool rekensommetje.1+1 is nog steeds 3.beetje raar om dit bij n ander te leggen.

    Geplaatst door: TvD op
  • helemaal met Tsjongejonge eens.

    Geplaatst door: noorden op
  • @ Duh!

    Wat een ontzettend irriterende reactie heeft u geplaatst.
    Toen ik deze voor de tweede keer las stelde ik me u al helemaal voor..
    Ik gokte dat u jaren geleden als matroosje ben begonnen maar omdat uw aanstaande vrouwtje niet wilde varen bent u naar de wal gegaan. Uiteraard wel affiniteit met de scheepvaart gehouden wat best wel schrijnend is en af en toe reageer je je hier af door een lullige opmerking te plaatsen.
    (Ik zal er maar niet bij vertellen dat ik stiekem hoopte dat je binnenkort met je autootje een paaltje over het hoofd zou zien bij inparkeren omdat je je niet goed had VOORBEREID door even te kijken of er paaltjes in het parkeervak stonden en dat je dan kan huilen omdat je no claim korting vervalt.)

    Heb ik het helemaal mis??? Hou dan ook je flauwe opmerkingen voor je!

    Ik wens de Sensation veel sterkte toe en een hoop winstgevende tripjes! Jullie varen met een mooi spul!

    Geplaatst door: Tsjongejonge op
  • Het zou het havenbedrijf sieren om de openingstijden van de bruggen te verruimen.
    (spertijden afschaffen)

    Want wat was er eerder de brug of de vaarweg.

    Geplaatst door: Marten op
  • Teunis en anderen…

    Helaas niet de eerste keer en waarschijnlijk ook niet de laatste keer. je voorbereiden op de reis(voordat men begint)is waar schippers niet zo goed in zijn. Doe maar een dotje. vaak gaat het net goed en soms mis. Uiteindelijk gaat er een prijs betaald worden door de schipperij. Dan is het huilen dat ze zo veel administratie hebben..

    Puik stukje reklame voor de binnenvaart… NOT!

    Geplaatst door: Duh! op
  • Bijna iedereen met commentaar, zonder of met een hele rare naam, flauw hoor! Jammer dat het de willemsbrug was als het ergens op boven moezel, main of neckar gebeurt wisten wij het waarschijnlijk niet eens. Waren er misschien ook niet van die slimmeriken die het aan de wal al aan zagen komen, had die man even gewaarschuuwd!
    Bemanning v.d. “Sensation” succes, wij nemen zo maar aan dat jullie het niet express gedaan hebben.

    Geplaatst door: C.J.van Weel op
  • Allereerst wens ik de bemanning veel sterkte toe want je zal best schrikken van zoiets. Ten tweede staan hier weer wat reacties die kant noch wal raken, we kennen immers de achtergrond niet.

    Vaak word er van te voren gevraagd aan de sector maasbruggen wat de onderdoorvaart hoogte is en wellicht is daar een foutje gemaakt. Ik maak regelmatig mee dat je aan een sluis groen licht moet vragen om de sluis in te varen omdat men met van alles bezig is, behalve de sluis bedienen.

    Als ik me niet vergis heeft de Sensation pas ook al een hoop ellende gehad met een aanvaring in de zij. Helaas weet ik uit eigen ervaring hoe vervelend het is als je tweemaal achter elkaar schades meemaakt of het je nu aangedaan word of niet.

    Dus voor alle leeghoofden ga geen dingen schrijven zonder dat je de achtergrond of de feiten weet.

    Geplaatst door: Teunis Heuvelman op
  • met dat deadslow maak je het wel n spannend he,gas erop.BLIJF LIGGEN ALS JE HET NIE KAN!!! kan iedereen gebeuren,die hoor ik de laatste tijd wel vaaker maar dit zijn gewoon domme fouten.dit heeft niets met ongeluk te maaken.meer met onkunde.weltrusten

    Geplaatst door: TvD op
  • En de stuurhut ?
    Was zij niet vastgelopen, dan was de stuurhut geraakt.

    Geplaatst door: Henk Lamein op
  • Oh,OH wat zijn er lieden bij die weer geweldig zijn met ijkstok en doorvaarthoogtes, zou die schipper nu echt van het nivau zijn als sommige schrijven, of is het een ongeluk wat ons allemaal kan overkomen.
    Voor degene met teveel negatief commentaar, wat niet onderbouwd is, zet je echte naam er onder, want zal er jullie wat gebeuren, kunnen we jullie afzeiken.
    Sterkte voor de container schipper met de afloop, ben net onder de brug doorgevaren en buiten een paar krasjes en het wereldnieuws viel het allemaal wel mee, en u vaart al een poosje, maar de beste stuurlui staan aan wal.

    Geplaatst door: Hagens op
  • @MVG Het wordt wel digitaal aangegeven, maar is dat de doorvaarthoogte bij de peilers of precies in het midden? Hetzelfde geldt voor de voor hoogteschaal (bij katendrecht) geeft dat nou de minste doorvaarthoogte aan of juist de maximale vrije doorvaart. De informatie over de brug geeft aan dat het midden van de brug de doorvaart 80 cm meer is dan op 55 meter uit de peilers, maar vanaf welke afstand van de peiler 40 cm extra ruimte is wordt niet vermeld.
    Verder moet je niet vergeten dat de brug aan het begin van een bocht ligt, afhankelijk van de stroom en de wind zal je het bochten voor de brug in moeten zetten zodat je gebekt onder de brug doorvaart. Welke schipper weet exact wat de ruimte beslag (in de breedte)van zijn schip is bij 5 graden? En bij 10 graden?

    Geplaatst door: bruggen wacht op
  • Een standaard container is 2,60 hoog, een high cube container is 2,90 hoog. Tel het aantal lagen dat geladen is bij elkaar op. Tel hierbij de dubbele bodem op, in de meeste gevallen 0,60 cm, haal hier de diepgang van af en je hebt excact de hoogte van de lading. Kijk op internet naar de waterstand t.o.v. NAP en een simpel rekensommetje leert dan wat op dat moment de onderdoorvaarthoogte van een brug is. Oh ja, als het erg krap is, reken dan nog 3 cm per stekker die tussen de containers is geplaatst en doe erg rustig aan voor de zekerheid. Wedden dat je dan alles onder controle hebt. En als laatste, negeer de elektronische ijkmeting, maar loop een rondje met de ijkstok, langs je 6 ijkschalen. Vervolgens doe je deadslow dat als je na drie keer rekenen toch nog een fout hebt gemaakt, je op tijd kan stoppen.

    Geplaatst door: Lisa op
  • @robert m
    @stevin seagal
    @simeone

    en verder degene die zich aangesproken voelen, de mening die jullie delen op dit forum geeft aan dat jullie dit ongebruikelijk vinden, ware het ook niet normaal maar deez schipper doet dit niet expres wil niet bewust deze situatie creeren! heeft u dit geen van allen door? geen respect hebben jullie allen niet het idee om dit voor je te houden de man in kwestie word hier niet echt bepaald door opgevrolijkt denk ik zo. het is wel zo gepast om een voorbeeld te nemen aan @en avant die geeft in ieder geval aan wat er dan wel goed ging in deze situatie!! stakkers

    Geplaatst door: 86 meter op
  • leuk hoor

    the container boer film part 1 and 2

    ik lig nu al te wachten op part 3

    gr

    stevin segal

    Geplaatst door: robert m op
  • @someone en volgens mij digitaal aangegeven doorvaart hoogte of vergis ik me nu?Gelukkig geen persoonlijke ongelukken.

    Geplaatst door: mvg op
  • Rekenen leer je toch op de basisschool!!!
    En die brug staat er toch al een tijdje… oenig hoor.

    Geplaatst door: someone op
  • @peter Quist ze varen er met 5 hoog, alleen dan moet je wel zeker weten dat je onder een brug door kan 😀

    Geplaatst door: Jaap op
  • @peter quist

    daar is een verklaring voor de schepen naar alphen mogen niet hoger dan 4 ( boven de denneboom) ivm regels en beperkingen van provicie.

    sensation heeft zeer correct gehandeld door alles aan een zijde te brengen en verliep verder prima, ook de hulpdiensten waren met 10 min ter plaatste hulde aan alleen hulpverlende diensten!!

    Geplaatst door: en avant op
  • Wat ik me afvraag of het normaal is dat 3 rijen containers boven de dekrand uitsteken zoals op het betreffende schip. Ik woon langs de IJssel en zie regelmatig containerschepen voorbijkomen van Rotterdam naar Alphen, maar dit heb ik nog nooit gezien.

    Geplaatst door: Peter Quist op
  • Ik zeg: “sensational”

    wel goede actie om de containers nog enigszins bij zich te houden.
    Gelukkig geen gewonden (zover te lezen>>)

    Geplaatst door: Peppie en kokkie op
  • potverdorie,die bruggen ook van tegenwoordig.

    Geplaatst door: kevin raaijmakers op

Reageer

Zes containers overboord bij Willemsbrug | Schuttevaer.nl

Zes containers overboord bij Willemsbrug

Op de Nieuwe Maas in Rotterdam is woensdagochtend rond 07:45 uur een aantal containers van het opvarende containerbinnenvaartschip Sensation in het water gevallen, nadat het schip tegen de Willemsbrug voer.

Sensation aan de Wilhelminakade

Het gaat om zes lege containers. Ze zijn direct getraceerd en vastgelegd. Rond kwart voor elf werden de laatste containers door de nieuwe calamiteitenbestrijder Hebo-Cat 7 uit het water gehaald. De Sensation werd afgemeerd aan de Wilhelminakade. De aanvaring met de Willemsbrug is volgens de politie Rotterdam-Rijnmond vermoedelijk veroorzaakt door een verkeerde inschatting van de kapitein. De 31-jarige Rotterdammer is verhoord en als verdachte aangemerkt.
Het scheepvaartverkeer werd gedeeltelijk gestremd, alleen langs de zuidkant was langzaam varend verkeer mogelijk. De Willemsbrug werd afgesloten voor motorvoertuigen, maar inspectie van de brug bracht geen noemenswaardige schade aan het licht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (49)

  • Hierbij een gissing, maar als je kijkt naar het containerschip, het schip zit niet in het midden van de brug. Maar tussen de digitale meting(midden brug) en groen/witte ruit). Zou het niet kunnen wezen, dat een opvarend schip niet genoeg ruimte heeft gegeven. Of dat de schipper te ver weg gezakt is door de ebstroom. Het was op dat moment volle ebstroom.
    Dit zijn gissingen en veroordeel het schip en bemanning niet.
    Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen.
    Sensation veel succes.

    Geplaatst door: Job op
  • Goedzo Dirk, lekker de reacties blijven plaatsen.

    Je zit bij op niveau shownieuws…………

    Geplaatst door: Huibert op
  • Ik heb pas weer een bhv herhaling gedaan daar was een gepensioneerde veiligheidsman die had het over de Nederlandse ziekte. Deze ziekte was het argument \”Het is altijd goed gegaan dus het gaat nu ook goed. Dus tijd eraan besteden is weggegooid geld. \”. Dat kwam hij vaak tegen als hij vroeg waarom er weer geen check was gedaan. Ik denk dat dit ook zo een voorbeeld is.

    Geplaatst door: Harr op
  • natuurlijk is dit verveelend voor iedereen die an boord was,en is t mooi dat t bij materieele schade is gebleeven.nee,wens iedereen behouden vaart,maar wel blijven opletten. want dit is niet nodig,kan je uitsluiten!

    Geplaatst door: TvD op
  • Zijn jullie nou kerels???? Met dat slappen ge-ouwehoer ppfffttt….

    Geplaatst door: Natas op
  • Ik wordt zo moe van al die zogenaamde perfecte mensen. Hebben zelf natuurlijk nog nooit fouten gemaakt of ongelukken veroorzaakt altijd perfecte chaufffeurs ook op de weg zeker ik weet een ding leerje de mensen kennen ga je van de dieren houden

    Geplaatst door: rosa op
  • hoeveel bewijs wil je hebben dan,1 lijkt me genoeg maar dit waaren er 6.en n brug voor inspectie.ik adviseerde alleen maar om in geval van twijfel of onkunde buiten te kijken.hij zou willen dat ie dat gedaan had.onzeekerheid kan in onze hobby doodelijk zijn.

    Geplaatst door: TvD op
  • Allereerst succes met afhandelen en sterkte voor schipper.
    ook ga ik er vanuit dat dit niet met opzet was is gedaan.
    hij had 5 lagen met 3hc kun je inderdaad rekenen, maar hij zal zeker gedacht hebben t gaat want halfweg tussen de twee bruggen liep hij 12km p/u.
    Maar het belangrijkste is geen letsel containers geborgen en geen lange stremming van vaarwater. En wie maakt met werken nooit fout? Nu is t puur materiaal,succes allemaal

    Geplaatst door: marco s op
  • @tvd
    @joop

    het klopt idd vaak niet wat er aangeleverd word, schipper ligt tijdens laden en lossen te pitten eten koken of wat dan ook als het de stuurman of matroos niet is opgevallen dan ga je er van uit, dat het ineens hc zijn het is een hekel thema waar niet veel gehoord word door organisaties om hier wat aan te doen, in antwerpen en somige terminals in rotterdam gooien ze alles er zo maar in ongeacht 1 of 30 ton.

    tvd ik moet de eerste nog tegenkomen die vol is onder de kraan zegt tegen de buren wacht even hoor even ijken berekenen na meten en dan vertrekken, duurt al gauw een 15 min om het helemaal volgens de regels en protecolen te doen, gezien jou reactie alles met de hand en verstand en geen machines pc en rekenmachine dus duurt ff. dan lig jij er naast te wachten en jij wil ook onder die kraan jij gaat ook klagen, praat naar het verstand wat je hebt zo blijkt is het niet veel reageer dan lekker niet meneer tvd

    Geplaatst door: en avant op
  • Ik ben het helemaal met Frank eens!

    Zelf kijk ik nog zelden op Schuttevaer omdat je gewoon sacherijnig wordt van de reactie’s.
    Ik zou het helemaal niet erg vinden als Schuttevaer de mogelijkheid om reactie’s te plaatsen verwijderd.

    Geplaatst door: Jessica op
  • Als iedereen zich aan het volgende gezegde houd:

    Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.

    Dan zou het er hier een beetje normaal aan toe gaan.

    ms Sensation wens ik succes.

    Geplaatst door: ML op
  • Geachte collega’s
    Ik denk dat geen schipper, scheepseigenaar, walkaptein, bevrachter etc. op een scheepsongeluk zitten te wachten. Het verbaast mij keer op keer dat ons waarschijnlijk oudste vakblad zich hier voor laat lenen. Er zijn veel mensen actief bezig voor Schuttevaer zowel nationaal als internationaal. De gehele organisatie wordt hier mee in diskrediet gebracht, het brengt enorm veel imago schade voor de gehele sector. Ik weet nu al de reactie die ik krijg had die (……. Of andere rare benaming maar niet tegen de brug moeten varen heb je ook geen imago schade).
    De Nederlandse wet is je bent onschuldig tot het tegendeel is bewezen. De schipper van de Sensation wordt als verdachte beschouwd in deze zaak, hij is niet veroordeeld door de rechter.
    U veroordeeld hier wel de schipper terwijl er niet eens voldoende feite staan in het artikel op een manier die een rechter nooit zou doen.
    We hebben vrijheid van meningsuiting, iedereen mag het goed of fout vinden maar iedere keer opnieuw respectloos reageren bij een ongeluk of een fout brengt onze bedrijfstak veel meer schade toe als het ongeval op zich. Ik heb hier genoeg van , ik vind het nogmaals spijtig dat ons vakblad zich hier voor laat lenen.
    Het is maar een kleine actie maar zolang ons vakblad de respectloze reacties blijft accepteren bezoek ik de site niet meer, ook koop ik de krant niet meer .
    Ik wens de gehele bemanning succes en hoop dat de mensen eerst is nadenken voor ze reageren en weer iemand aan de schandpaal nagelen.
    Mvgr. frank

    Geplaatst door: frank op
  • sector maasbruggen?

    Geplaatst door: Mr jos op
  • Wat een zielige discussie, jullie zijn een schande voor de sector.

    Geplaatst door: wesleyw op
  • zijn er soms schippers die nooit iets fout doen .of iets tegen komen . het is al erg genoeg voor die het hebben mee gemaakt . stop met jullie commentaar

    Geplaatst door: e op
  • Die containermannen hebben de laatste tijd niet veel hinder van overstekend wild maar van overstekende bruggen. Op de Duitse kanalen liggen ook veel lage bruggen maar ik heb er nooit één geraakt. Maar misschien een kwestie van opletten.Of kwam de vloed te snel op?

    Geplaatst door: Frans de Bie op
  • Kijk Joop, als je nou eerst eens leest, dan even wacht….en het dan nog eens leest…. denkt….in jou geval nog een keerje goed denkt, en dan pas antwoord gaat geven, het nog een keer goed leest en dan op versturen drukt zou jij veel leuker en liever zijn. En zouden er vast veel meer collega’s naar je zwaaien

    Geplaatst door: Jaap op
  • @ Jaap,blijf jij maar gewoon op je tankertje..waar je goed op bent, ga nou niet de wijsneus uithangen hier.

    Geplaatst door: Joop op
  • nou jaap,na belading even buiten kijken op je ijk dan weet je dat zeeker.en HIGH CUBE staat er ook met groote letters op.met n actueel waterstandje heb je dan de precieze doorvaart hoogte.de rest is simpel rekenwerk.en gang is alles.met deadslow blijft ie hangen.

    Geplaatst door: TvD op
  • Zou het niet kunnen (ik zeg ook maar wat, geen verstand van dozen) Ik hoor regelmatig dat de gewichten van containers niet kloppen, ook heb ik wel eens gehoord dat het niet al high cube word aangegeven, in de mail die je in de computer invoert.
    Niet gelijk me aanvallen met messen, wrijfhouten of andere voorwerpen … het is maar een vraag van een tanksnuiver

    Geplaatst door: Jaap op
  • kijk het werk zo

    rotterdam draait de brug niet nou we kunnen het proberen als het fout of als het niet lijkt te passen gaan we achteruit heel makkelijk

    maar nee het past niet nu moet hij reageren dat duurt 2 seconden ofwel 3 containers
    nou daar ga je al
    diepgang optellen van containers
    ezv
    + 10 cm gaat het niet ruim wacht dan maar op een brug kost minder en dan wordt de bevrachter boos
    en zeg je heel simpel
    ik ben de schipper en niet jij ….punt uit

    deze mensen weten het heel goed en worden geleeft
    ze worden door de wal kapitein gestuurd en dat is fout
    wie was ook al weer de baas op het schip
    o ja de schipper en niet de rest

    veel succes en laat ze maar lullen

    gr sleepboot mannen

    je maintiendrai {ik zal handhaven} de schipper

    Geplaatst door: henkie op
  • ik zou er gewoon nog een laagje extra opzetten als het kan, zoals ze nu bezig zijn.
    meer dozen voor minder geld, en dan kan de collega blijven liggen. dat is de realiteit.

    Geplaatst door: n op
  • @ Tsjongejonge

    Volgens mij bent u zelf een gefrusteerde schipper die van zijn vrouw niet meer mocht varen.!! Je weet zelf niet waar je het over hebt.!!

    De Sensation vaart idd regelmatig daar onderdoor, dus zou je denken dat ze het wel weten. Maar als op een gegeven moment alles op automatisme gaat dan is een klein foutje zo gemaakt.

    Je moet maar eens eerst naar je eigen kijken voordat je over iemand anders oordeeld, want zelf snap je er geen klote van..!!

    Geplaatst door: Skipper op
  • Wesly, beetje beroepsblind?

    Wat heeft opleidingsniveau met vakmanschap te maken?
    Wat heeft een (mooi) schip met een ongeluk te maken?

    Het is de PERSOON die de leiding over de navigatie heeft en een persoon die fouten maakt. Een schip is een ding. Dingen doen niets.

    Personen maken fouten doordat ze zich niet voorbereiden, vermoeid zijn, wat vergeten zijn, zich niet hoeven te verantwoorden, etc., etc.

    Al jarenlang probeert men in het bedrijfsleven ongelukken terug te dringen door bijscholing en te werken volgens vaste lijnen en procedures. En met succes! Ik durf in een vliegtuig te stappen ondanks er een kleine kans is dat er alsnog een fout gemaakt wordt.

    Geplaatst door: Duh! op
  • @duh piloot-chirurg-binnenvaartschipper. ik vind het niet helemaal kloppen dit rijtje qua opleidingsniveau, vind je zelf wel. Iedereen maakt fouten op zijn tijd. Die sensation ziet er nieuw en mooi uit maar toch vaart hij al een tijdje. En hij is al tig keer onder die brug door gevaren. Praat aub niet zoveel onzin.

    Geplaatst door: wesley op
  • Natuurlijk vaart die man niet voor zijn plezier tegen de Willemsbrug. Rekenfout is gauw gemaakt. Het hoort niet te gebeuren maar het “gebeurd” Iedereen maakt fouten.En het is makkelijk om te zeggen dat ie het had moeten wetenen dat is ook wel zo,maar dat wil niet zeggen dat het volgende keer beter gaat als mensen allerlei kinderachtig commentaar leveren. Waar gehakt wordt vallen spaanders en dat zal altijd zo blijven. Alsof iedere schipper alles goed doet.Laat iedereen is eens in zijn waarde mensen,met respectloosheid is nog nooit iets bereikt alleen al het commentaar op elkaar en dan ook nog met vreemde namen eronder.

    Geplaatst door: Erwin van Bussel op
  • zeer correct gehandeld noemen ze dit,hoe ziet t er uit als je er n zooitje van maakt dan???

    Geplaatst door: TvD op
  • Tsjongejonge..

    Stapt u dadelijk ook in het vliegtuig met de wetenschap dat de piloten makkelijk over hun vak denken?

    Tegen een berg gevlogen… ach moet kunnen, foutje. Volgende keer beter.
    Of u ligt op de operatietafel en de chirurg laat zijn bestek achter… ach moet kunnen, foutje. Volgende keer beter.

    Vliegtuigen vliegen tegen bergen en chirurgen laten hun bestek achter in hun patient. het gebeurt gewoon maar de kans is vele en velemale kleiner dan dat een schip tegen een brug vaart.

    Dit heeft een reden.

    Eenieder die serieus met zijn vak bezig is weet dat en zij zullen dadelijk moeten boeten omdat er een paar cowboys rondvaren.

    Geplaatst door: Duh! op
  • neehee,de fout ligt niet bij het krijgen van n getalletje van de post.want die kan wel n foutje maaken. of bij die meneer(ofmevrouw) die m aan de wal niet gewaarschuwd heeft??? de fout ligt bij n heel simpele basisschool rekensommetje.1+1 is nog steeds 3.beetje raar om dit bij n ander te leggen.

    Geplaatst door: TvD op
  • helemaal met Tsjongejonge eens.

    Geplaatst door: noorden op
  • @ Duh!

    Wat een ontzettend irriterende reactie heeft u geplaatst.
    Toen ik deze voor de tweede keer las stelde ik me u al helemaal voor..
    Ik gokte dat u jaren geleden als matroosje ben begonnen maar omdat uw aanstaande vrouwtje niet wilde varen bent u naar de wal gegaan. Uiteraard wel affiniteit met de scheepvaart gehouden wat best wel schrijnend is en af en toe reageer je je hier af door een lullige opmerking te plaatsen.
    (Ik zal er maar niet bij vertellen dat ik stiekem hoopte dat je binnenkort met je autootje een paaltje over het hoofd zou zien bij inparkeren omdat je je niet goed had VOORBEREID door even te kijken of er paaltjes in het parkeervak stonden en dat je dan kan huilen omdat je no claim korting vervalt.)

    Heb ik het helemaal mis??? Hou dan ook je flauwe opmerkingen voor je!

    Ik wens de Sensation veel sterkte toe en een hoop winstgevende tripjes! Jullie varen met een mooi spul!

    Geplaatst door: Tsjongejonge op
  • Het zou het havenbedrijf sieren om de openingstijden van de bruggen te verruimen.
    (spertijden afschaffen)

    Want wat was er eerder de brug of de vaarweg.

    Geplaatst door: Marten op
  • Teunis en anderen…

    Helaas niet de eerste keer en waarschijnlijk ook niet de laatste keer. je voorbereiden op de reis(voordat men begint)is waar schippers niet zo goed in zijn. Doe maar een dotje. vaak gaat het net goed en soms mis. Uiteindelijk gaat er een prijs betaald worden door de schipperij. Dan is het huilen dat ze zo veel administratie hebben..

    Puik stukje reklame voor de binnenvaart… NOT!

    Geplaatst door: Duh! op
  • Bijna iedereen met commentaar, zonder of met een hele rare naam, flauw hoor! Jammer dat het de willemsbrug was als het ergens op boven moezel, main of neckar gebeurt wisten wij het waarschijnlijk niet eens. Waren er misschien ook niet van die slimmeriken die het aan de wal al aan zagen komen, had die man even gewaarschuuwd!
    Bemanning v.d. “Sensation” succes, wij nemen zo maar aan dat jullie het niet express gedaan hebben.

    Geplaatst door: C.J.van Weel op
  • Allereerst wens ik de bemanning veel sterkte toe want je zal best schrikken van zoiets. Ten tweede staan hier weer wat reacties die kant noch wal raken, we kennen immers de achtergrond niet.

    Vaak word er van te voren gevraagd aan de sector maasbruggen wat de onderdoorvaart hoogte is en wellicht is daar een foutje gemaakt. Ik maak regelmatig mee dat je aan een sluis groen licht moet vragen om de sluis in te varen omdat men met van alles bezig is, behalve de sluis bedienen.

    Als ik me niet vergis heeft de Sensation pas ook al een hoop ellende gehad met een aanvaring in de zij. Helaas weet ik uit eigen ervaring hoe vervelend het is als je tweemaal achter elkaar schades meemaakt of het je nu aangedaan word of niet.

    Dus voor alle leeghoofden ga geen dingen schrijven zonder dat je de achtergrond of de feiten weet.

    Geplaatst door: Teunis Heuvelman op
  • met dat deadslow maak je het wel n spannend he,gas erop.BLIJF LIGGEN ALS JE HET NIE KAN!!! kan iedereen gebeuren,die hoor ik de laatste tijd wel vaaker maar dit zijn gewoon domme fouten.dit heeft niets met ongeluk te maaken.meer met onkunde.weltrusten

    Geplaatst door: TvD op
  • En de stuurhut ?
    Was zij niet vastgelopen, dan was de stuurhut geraakt.

    Geplaatst door: Henk Lamein op
  • Oh,OH wat zijn er lieden bij die weer geweldig zijn met ijkstok en doorvaarthoogtes, zou die schipper nu echt van het nivau zijn als sommige schrijven, of is het een ongeluk wat ons allemaal kan overkomen.
    Voor degene met teveel negatief commentaar, wat niet onderbouwd is, zet je echte naam er onder, want zal er jullie wat gebeuren, kunnen we jullie afzeiken.
    Sterkte voor de container schipper met de afloop, ben net onder de brug doorgevaren en buiten een paar krasjes en het wereldnieuws viel het allemaal wel mee, en u vaart al een poosje, maar de beste stuurlui staan aan wal.

    Geplaatst door: Hagens op
  • @MVG Het wordt wel digitaal aangegeven, maar is dat de doorvaarthoogte bij de peilers of precies in het midden? Hetzelfde geldt voor de voor hoogteschaal (bij katendrecht) geeft dat nou de minste doorvaarthoogte aan of juist de maximale vrije doorvaart. De informatie over de brug geeft aan dat het midden van de brug de doorvaart 80 cm meer is dan op 55 meter uit de peilers, maar vanaf welke afstand van de peiler 40 cm extra ruimte is wordt niet vermeld.
    Verder moet je niet vergeten dat de brug aan het begin van een bocht ligt, afhankelijk van de stroom en de wind zal je het bochten voor de brug in moeten zetten zodat je gebekt onder de brug doorvaart. Welke schipper weet exact wat de ruimte beslag (in de breedte)van zijn schip is bij 5 graden? En bij 10 graden?

    Geplaatst door: bruggen wacht op
  • Een standaard container is 2,60 hoog, een high cube container is 2,90 hoog. Tel het aantal lagen dat geladen is bij elkaar op. Tel hierbij de dubbele bodem op, in de meeste gevallen 0,60 cm, haal hier de diepgang van af en je hebt excact de hoogte van de lading. Kijk op internet naar de waterstand t.o.v. NAP en een simpel rekensommetje leert dan wat op dat moment de onderdoorvaarthoogte van een brug is. Oh ja, als het erg krap is, reken dan nog 3 cm per stekker die tussen de containers is geplaatst en doe erg rustig aan voor de zekerheid. Wedden dat je dan alles onder controle hebt. En als laatste, negeer de elektronische ijkmeting, maar loop een rondje met de ijkstok, langs je 6 ijkschalen. Vervolgens doe je deadslow dat als je na drie keer rekenen toch nog een fout hebt gemaakt, je op tijd kan stoppen.

    Geplaatst door: Lisa op
  • @robert m
    @stevin seagal
    @simeone

    en verder degene die zich aangesproken voelen, de mening die jullie delen op dit forum geeft aan dat jullie dit ongebruikelijk vinden, ware het ook niet normaal maar deez schipper doet dit niet expres wil niet bewust deze situatie creeren! heeft u dit geen van allen door? geen respect hebben jullie allen niet het idee om dit voor je te houden de man in kwestie word hier niet echt bepaald door opgevrolijkt denk ik zo. het is wel zo gepast om een voorbeeld te nemen aan @en avant die geeft in ieder geval aan wat er dan wel goed ging in deze situatie!! stakkers

    Geplaatst door: 86 meter op
  • leuk hoor

    the container boer film part 1 and 2

    ik lig nu al te wachten op part 3

    gr

    stevin segal

    Geplaatst door: robert m op
  • @someone en volgens mij digitaal aangegeven doorvaart hoogte of vergis ik me nu?Gelukkig geen persoonlijke ongelukken.

    Geplaatst door: mvg op
  • Rekenen leer je toch op de basisschool!!!
    En die brug staat er toch al een tijdje… oenig hoor.

    Geplaatst door: someone op
  • @peter Quist ze varen er met 5 hoog, alleen dan moet je wel zeker weten dat je onder een brug door kan 😀

    Geplaatst door: Jaap op
  • @peter quist

    daar is een verklaring voor de schepen naar alphen mogen niet hoger dan 4 ( boven de denneboom) ivm regels en beperkingen van provicie.

    sensation heeft zeer correct gehandeld door alles aan een zijde te brengen en verliep verder prima, ook de hulpdiensten waren met 10 min ter plaatste hulde aan alleen hulpverlende diensten!!

    Geplaatst door: en avant op
  • Wat ik me afvraag of het normaal is dat 3 rijen containers boven de dekrand uitsteken zoals op het betreffende schip. Ik woon langs de IJssel en zie regelmatig containerschepen voorbijkomen van Rotterdam naar Alphen, maar dit heb ik nog nooit gezien.

    Geplaatst door: Peter Quist op
  • Ik zeg: “sensational”

    wel goede actie om de containers nog enigszins bij zich te houden.
    Gelukkig geen gewonden (zover te lezen>>)

    Geplaatst door: Peppie en kokkie op
  • potverdorie,die bruggen ook van tegenwoordig.

    Geplaatst door: kevin raaijmakers op

Reageer