NMa: loodstarieven 2012 1,55% omlaag

De loodsgeldtarieven dalen in 2012 met 1,55%. Dit blijkt uit het tariefbesluit dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft gepubliceerd.

De NMa stelt de tarieven lager vast dan de Nederlandse Loodsencorporatie (NLc) heeft voorgesteld. Daarbij houdt de NMa bij het vaststellen van de tarieven voor 2012 rekening met de korting op de kosten van de overhead die ten onrechte niet in de loodsgeldtarieven 2010 is verwerkt en die dus in de tarieven voor 2012 wordt verrekend.
Het voorstel van de NLc ging uit van een daling van 0,39%, zonder dat daarbij met de genoemde verrekening rekening is gehouden. De NMa mag afwijken van het tariefvoorstel als blijkt dat het niet voldoet aan de eisen die de Loodsenwet daaraan stelt. De NMa is van oordeel dat de NLc het aantal beschikbaarheidsuren voor 2012 niet op juiste wijze heeft onderbouwd. Op dit punt voldoet het tariefvoorstel niet aan de Loodsenwet. De kosten van de teveel geraamde beschikbaarheidsuren zijn dan ook ten onrechte in het tariefvoorstel van de NLc opgenomen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

NMa: loodstarieven 2012 1,55% omlaag | Schuttevaer.nl

NMa: loodstarieven 2012 1,55% omlaag

De loodsgeldtarieven dalen in 2012 met 1,55%. Dit blijkt uit het tariefbesluit dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft gepubliceerd.

De NMa stelt de tarieven lager vast dan de Nederlandse Loodsencorporatie (NLc) heeft voorgesteld. Daarbij houdt de NMa bij het vaststellen van de tarieven voor 2012 rekening met de korting op de kosten van de overhead die ten onrechte niet in de loodsgeldtarieven 2010 is verwerkt en die dus in de tarieven voor 2012 wordt verrekend.
Het voorstel van de NLc ging uit van een daling van 0,39%, zonder dat daarbij met de genoemde verrekening rekening is gehouden. De NMa mag afwijken van het tariefvoorstel als blijkt dat het niet voldoet aan de eisen die de Loodsenwet daaraan stelt. De NMa is van oordeel dat de NLc het aantal beschikbaarheidsuren voor 2012 niet op juiste wijze heeft onderbouwd. Op dit punt voldoet het tariefvoorstel niet aan de Loodsenwet. De kosten van de teveel geraamde beschikbaarheidsuren zijn dan ook ten onrechte in het tariefvoorstel van de NLc opgenomen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer