Hulpdiensten oefenen op Lek

De Veiligheidsregio’s Gelderland-Zuid en Utrecht hebben zaterdag 15 oktober een oefening gehouden op de Lek en het Amsterdam-Rijnkanaal bij Wijk bij Duurstede. Het scenario was een scheepsramp waarbij een olietanker en een beunschip met elkaar in aanvaring waren gekomen.

TH

Diverse hulpdiensten en Rijkswaterstaat deden in de vroege morgen mee. Rederij VT stelde de tanker Victoria beschikbaar en Lekhaven BV het beunschip Animo. ‘Een bemanningslid van me was gespiest in de machinekamer voorin, hij had een draad door zijn maag. Op een ponton naast het schip lag een vrouwelijk slachtoffer en in de machinekamer was brand. Ook daar was een slachtoffer gevallen. En dan waren er ook nog twee bemanningsleden overboord gevallen. Ik had die dag enorm veel personeel, het was erg geloofwaardig’, vertelt schipper Marco Heuvelman van de Animo met een knipoog. ‘Ik kreeg 15 man aan boord, die verspreid hulp verleenden. In het water lag een pop, maar er speelden ook echte mensen drenkeling. Die zullen het wel koud hebben gehad.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Hulpdiensten oefenen op Lek | Schuttevaer.nl

Hulpdiensten oefenen op Lek

De Veiligheidsregio’s Gelderland-Zuid en Utrecht hebben zaterdag 15 oktober een oefening gehouden op de Lek en het Amsterdam-Rijnkanaal bij Wijk bij Duurstede. Het scenario was een scheepsramp waarbij een olietanker en een beunschip met elkaar in aanvaring waren gekomen.

TH

Diverse hulpdiensten en Rijkswaterstaat deden in de vroege morgen mee. Rederij VT stelde de tanker Victoria beschikbaar en Lekhaven BV het beunschip Animo. ‘Een bemanningslid van me was gespiest in de machinekamer voorin, hij had een draad door zijn maag. Op een ponton naast het schip lag een vrouwelijk slachtoffer en in de machinekamer was brand. Ook daar was een slachtoffer gevallen. En dan waren er ook nog twee bemanningsleden overboord gevallen. Ik had die dag enorm veel personeel, het was erg geloofwaardig’, vertelt schipper Marco Heuvelman van de Animo met een knipoog. ‘Ik kreeg 15 man aan boord, die verspreid hulp verleenden. In het water lag een pop, maar er speelden ook echte mensen drenkeling. Die zullen het wel koud hebben gehad.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer