Eerste drie Green Awards uitgereikt

De eerste Green Award certificaten zijn donderdag 9 juni uitgereikt door Mark Dierikx, directeur-generaal Maritieme Zaken van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan drie schepen. ‘Duurzaam ondernemen loont, het is geen luxe, maar verantwoordelijkheid nemen voor de toekomst’, aldus Dierikx.

Green Award

Door Tessa Heerschop
De eerste drie schepen die een certificaat mogen ophangen zijn het motortankschip Synthese-15 , van de familie Klarenbeek, duwboot Veerhaven XI IJsbeer van ThyssenKrupp Veerhaven en het motorschip Anda van Jacob en Paula Verdonk. ‘Hiermee bewijzen we dat je ook als kleine ondernemer groen kunt varen’, sprak Jacob tijdens de uitreiking. De Anda is in 2009 gebouwd en het echtpaar koos ervoor -samen met de ouders van Jacob die ook op het schip varen – het direct ‘groen’ uit te rusten. ‘Een schip gaat makkelijk 40 jaar mee en we hoorden de geluiden dat alles duurzaam moet in de toekomst. Daarom hebben we roetfilters en een katalysator aangebracht. Op die manier onderscheiden we ons ook’, zegt Jacob. ‘We zijn een van de eersten, maar wellicht krijgen we in de toekomst meer lading omdat opdrachtgevers gaan eisen dat je groen vaart.’ Een voordeel dat ze nu al behalen is dat de Rabobank de helft van de kosten voor het certificaat op zich neemt, 200 euro. De Rabobank is tot nu toe de enige bank die meebetaalt, maar de organisatie van Green Award is in overleg met meerdere banken. Op het gebied van de zeevaart zit Green Award zit ook niet stil: onlangs is het progamma uitgebreid met zeeschepen die LNG vervoeren en in de loop van de zomer zullen ook zeegaande containerschepen gecertificeerd worden.
Crisis
In de toespraak van Dierikx kwam de crisis ook nog even aan de orde. ‘De sector heeft het bijhoorlijk zwaar gehad, veel zwaarder dan andere modaliteiten. Niet voor niets is er een binnenvaartambassadeur aangesteld’, sprak Dierikx. ‘We moeten de komende tijd tegen elke prijs voorkomen dat het slecht blijft gaan. We hebben er aan alle kanten aan getrokken, maar we zijn nog lang niet klaar.’ En toen zei de directeur-generaal iets interessants: ‘De komende tijd zal het ministerie hulpstructuren en voorzieningen treffen, zodat de binnenvaart robuuster en bestand wordt tegen schommelingen in de economie.’ Helaas kwam er geen uitleg op deze toezeggingen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Eerste drie Green Awards uitgereikt | Schuttevaer.nl

Eerste drie Green Awards uitgereikt

De eerste Green Award certificaten zijn donderdag 9 juni uitgereikt door Mark Dierikx, directeur-generaal Maritieme Zaken van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan drie schepen. ‘Duurzaam ondernemen loont, het is geen luxe, maar verantwoordelijkheid nemen voor de toekomst’, aldus Dierikx.

Green Award

Door Tessa Heerschop
De eerste drie schepen die een certificaat mogen ophangen zijn het motortankschip Synthese-15 , van de familie Klarenbeek, duwboot Veerhaven XI IJsbeer van ThyssenKrupp Veerhaven en het motorschip Anda van Jacob en Paula Verdonk. ‘Hiermee bewijzen we dat je ook als kleine ondernemer groen kunt varen’, sprak Jacob tijdens de uitreiking. De Anda is in 2009 gebouwd en het echtpaar koos ervoor -samen met de ouders van Jacob die ook op het schip varen – het direct ‘groen’ uit te rusten. ‘Een schip gaat makkelijk 40 jaar mee en we hoorden de geluiden dat alles duurzaam moet in de toekomst. Daarom hebben we roetfilters en een katalysator aangebracht. Op die manier onderscheiden we ons ook’, zegt Jacob. ‘We zijn een van de eersten, maar wellicht krijgen we in de toekomst meer lading omdat opdrachtgevers gaan eisen dat je groen vaart.’ Een voordeel dat ze nu al behalen is dat de Rabobank de helft van de kosten voor het certificaat op zich neemt, 200 euro. De Rabobank is tot nu toe de enige bank die meebetaalt, maar de organisatie van Green Award is in overleg met meerdere banken. Op het gebied van de zeevaart zit Green Award zit ook niet stil: onlangs is het progamma uitgebreid met zeeschepen die LNG vervoeren en in de loop van de zomer zullen ook zeegaande containerschepen gecertificeerd worden.
Crisis
In de toespraak van Dierikx kwam de crisis ook nog even aan de orde. ‘De sector heeft het bijhoorlijk zwaar gehad, veel zwaarder dan andere modaliteiten. Niet voor niets is er een binnenvaartambassadeur aangesteld’, sprak Dierikx. ‘We moeten de komende tijd tegen elke prijs voorkomen dat het slecht blijft gaan. We hebben er aan alle kanten aan getrokken, maar we zijn nog lang niet klaar.’ En toen zei de directeur-generaal iets interessants: ‘De komende tijd zal het ministerie hulpstructuren en voorzieningen treffen, zodat de binnenvaart robuuster en bestand wordt tegen schommelingen in de economie.’ Helaas kwam er geen uitleg op deze toezeggingen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer