Binnenvaartschip vaart achterop scoutingschip, geen gewonden

Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) onderzoekt een aanvaring tussen een binnenvaartschip en een schip van een scoutinggroep op de Noord bij Hendrik-Ido-Ambacht. Het binnenvaartschip voer zaterdag 23 april achter op het scoutingschip. Door de aanvaring raakte dit schip beschadigd en stuurloos. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor.

Omstreeks 16.00 uur voer het lege binnenvaartschip opvarend op de
Noord net beneden de Alblasserdamse brug. Het schip voer een vaartuig van de
scouting voorbij dat drie roeiboten sleepte. Aan boord van het scoutingschip
waren zes jeugdleden en acht begeleiders.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Binnenvaartschip vaart achterop scoutingschip, geen gewonden | Schuttevaer.nl

Binnenvaartschip vaart achterop scoutingschip, geen gewonden

Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) onderzoekt een aanvaring tussen een binnenvaartschip en een schip van een scoutinggroep op de Noord bij Hendrik-Ido-Ambacht. Het binnenvaartschip voer zaterdag 23 april achter op het scoutingschip. Door de aanvaring raakte dit schip beschadigd en stuurloos. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor.

Omstreeks 16.00 uur voer het lege binnenvaartschip opvarend op de
Noord net beneden de Alblasserdamse brug. Het schip voer een vaartuig van de
scouting voorbij dat drie roeiboten sleepte. Aan boord van het scoutingschip
waren zes jeugdleden en acht begeleiders.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • Lezers.

    Ik heb mn reactie nog eens gelezen en kom toch wel tot de conclusie dat deze wat kort door de bocht is.

    Geplaatst door: Joep op
  • Een proces-verbaal is niets anders dan een relaas van feiten, aangevuld met verklaringen van getuigen en eventueel verdachten, aangevuld met rapporten als dat nodig is. Dit wordt vervolgens naar de Justitie ingezonden, die bepaald wat er verder mee gebeurd. Dit kan variëren van: niets (opleggen ivm geringe strafmaat) tot oproepen om voor te komen bij de rechtbank en daar een nadere verklaring af te leggen en evt een strafeis te horen.
    Verder is het zo dat alle dienders van de KLPD groot vaarbewijs II bezitten veelal aangevuld met verdere diploma’s ADNR, enz.
    Allen een veilige vaart toegewenst

    Geplaatst door: Willem op
  • Proces Verbaal is niets anders dan een getuigenis op schrift. We associeren dat meteen met niet mogen, bekeuringen en justitie.

    Hoop dat de schade meevalt aan het scheepje.

    Binnen scouting moeten de schepen aan eisen voldoen, die vergelijkbaar zijn met die van de SI. Maar omdat scouting ‘pleziervaart’ is, zijn de eisen niet overeenkomend met die van bv een passagiersschip met SI. Dat is dus ook de reden dat we alleen varen met eigen leden, en niet met passagiers. Maar streng is het zeker, en we werken er hard aan om die eisen te handhaven. Denk aan het CvO, de juiste vaarpapieren zoals het beperkt groot vaarbewijs. Beetje vreemde gedachtekronkel van dhr Joep dat scouting maar wat kan aanrommelen.

    Met vriendelijke groet,

    Sjef, lid van Dr.A.F.Philipsgroep waterscouting te Eindhoven

    Geplaatst door: Sjef op
  • Bij scouting Nederland worden er wel degelijk eisen gesteld aan de schepen. Voldoet je schip niet aan eisen wordt je niet meer toegelaten op scouting evenementen. Deze regels zijn de afgelopen jaren enorm aangescherpt.

    Door Scouting zijn al heel wat Historische schepen van de sloop gered, Maar door terug loop van leden en weinig financiele middelen is het al moeilijk genoeg om als Club je schip netjes te houden.

    Er zijn al schepen van scouting die zijn uitgerust met een binnenvaart goedgekeurde AIS transponder.

    En als je een groot vaarbewijs hebt wil dat nog niet zeggen dat je beter kunt varen als dat je een klein vaarbewijs hebt. Ook deze regels tot het behalen van je vaarbevoegdheid is enorm aangescherpt.

    Groet een Scout

    Geplaatst door: Een scout op
  • “En de KLPD maalte proces verbaal op”
    Zomaar een klein zinnetje waar mijns inziens altijd een vreemde kronkel inzit.
    Als je ergens per ongeluk tegenaan vaart (een ongeluk du en niet door dronkenscap of wat ook) krijg je altijd proces verbaal want dat mag niet!!!???
    Er zijn van die regels die we als gewone burger waarschijnlijk nooit gaan snappen.

    Bergen schade,een hoop ellende en veel in orde te maken en dan komt de politie nog even een bekeuring geven omdat je door een fout of defect ergens tegenaangevaren bent waar je niet tegenaan mag varen.
    Een fout maken of schade varen mag dus niet… alsof we het zouden willen.
    Dat vind ik vreemder dan scouts op het water.

    Geplaatst door: Tja op
  • Joep,
    Persoonlijk vind ik je reactie een beetje ondoordacht.
    Maar als je toch over “vaarbewijzen” begint, is het je dan wel eens opgevallen dat als je in Nederland een beetje kunt leren en je vier jaar vaartijd haalt je zomaar eens “beroepsschipper” kunt worden?
    Of dat de waterpolitie ook gewoon met klein vaarbewijs vaart?

    Wat heb jij dan meer aan papieren wat jou positie ten opzichte van De scouting, je collega’s of bepaalde autoriteiten op het water beter maakt….

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Joep, is zeker gefrustreerd, wat zijn dit voor een opmerkingen van niks.
    Deze mensen moet je heel veel respect voor hebben, ze steken veel vrije tijd in een hobby waar vele andere de vruchten van plukken.
    De overheid zou deze mensen moeten koesteren, net als al de andere vrijwilligers.
    Overigens is het nog de vraag of die zeeverkenners zo onveilig bezig zijn, tenslotte luisterde ze de marifoon uit, en gaven ze gevolg aan een oproep, dat dit niet goed is gegaan is achteraf te merken, maar we maken allemaal wel eens een fout, voorts waren we er niet bij dus kunnen we er niet over oordelen, en alleen maar blij zijn dat dit zonder persoonlijke ongelukken is afgelopen.
    En ja Joep ik ben wel binnenschipper, en heb vroeger bij de zeeverkenners in Muiden gezeten.

    Geplaatst door: Hagens op
  • @ Joep,

    Jammer genoeg is er bij de nodige scoutingschepen een bemanning aan boord welke in zijn dagelijks werk de nodige vaaruren maakt.

    Daarnaast dienen de schepen wel degelijk aan diverse eisen te voldoen, een deel van de vloot is aangemerkt als grote pleziervaart.

    Geplaatst door: Tom B op
  • Joep wat een on-professioneel en vooral flauwe reaktie. Ik hoop niet dat je namens de binnenvaart schreef.

    Geplaatst door: Binnenvaartschipper op

Reageer